Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 3. juni 2009

Kontrollhøring i Aker-saken: Muntlig anmodning om informasjon fra komiteen

Under kontrollhøringen den 20. mai 2009 ba komiteen om utfyllende informasjon vedrørende informasjonshåndtering i viktige saker mellom et selskap og Nærings- og handelsdepartementet. Det ble i denne sammenheng både vist til Aker ASA sitt brev til Kontroll- og konstitusjonskomiteen datert 15. mai 2009 og etterspurt nærmere informasjon om hvilken omtale Eierskapsmeldingen har av temaet.

Fra St. meld. nr 13 for 2006-2007 (Eierskapsmeldingen) punkt 3.4.1 fremgår det følgende om kontakt med selskaper:

"Eierdepartementenes oppgaver innebærer oppfølging av selskapenes økonomiske resultater og utvikling for øvrig. Som et ledd i dette holder en del departementer regelmessig kontaktmøter med selskapets ledelse. Temaene kan dreie seg om gjennomgang av den økonomiske utvikling, kommunikasjon av statens avkastnings- og utbytteforventninger eller orientering om strategiske spørsmål knyttet til selskapene. Slike en-til-en møter med selskapets ledelse skjer på linje med hva som er vanlig mellom aksjeselskaper og større investorer. Møtene håndteres innenfor rammene som er gitt i selskaps- og verdipapirlovgivningen, ikke minst hva gjelder hensynet til likebehandling av aksjonærer.

Rammene omkring eierstyring er således ikke til hinder for at staten som andre aksjonærer i møter tar opp forhold som selskapene bør vurdere i tilknytning til sin virksomhet og utvikling. De synspunkter staten gir uttrykk for i slike møter er å betrakte som innspill til selskapets administrasjon og styre. Styret har ansvar for å forvalte selskapets eierandeler til beste for alle aksjonærer, og må foreta de konkrete avveininger og beslutninger. Saker som krever tilslutning fra eierne må tas opp på generalforsamlingen, og få sin avgjørelse gjennom aksjonærdemokratiet på ordinær måte.

Staten som aksjonær får vanligvis ikke tilgang til mer informasjon enn det som er offentlig tilgjengelig for andre aksjonærer. Under spesielle omstendigheter hvor statens medvirkning er påkrevd for å kunne gjennomføre for eksempel fisjon, fusjon og lignende saker som fordrer at regjeringen innhenter fullmakt fra Stortinget, vil det tidvis være nødvendig å gi departementet innsideinformasjon. Staten er i slike tilfeller underlagt de alminnelige regler for behandling av slik informasjon."

Aksjelovgivningen har ingen bestemmelser som særskilt pålegger styre og administrasjon å formidle informasjon til eiere utenfor konsernforhold. Det er imidlertid alminnelig praksis i norske selskaper at selskapene selv ved styreleder eller daglig ledelse informerer og involverer eierne i viktige saker.

Når det gjelder Aker Holding vil dette typisk være de sakene som er særskilt regulert med kvalifiserte flertallsbestemmelser i vedtektenes §§ 9 og 10 punkt i – iv, jf. også tilsvarende bestemmelser i aksjeeieravtalen. En slik liste er imidlertid ikke uttømmende. I viktige saker må det foretas en konkret vurdering med utgangspunkt i sakens karakter, eierstruktur mv.

Jeg har registrert at Aker ASA i sitt brev datert 15. april 2009 har gitt uttrykk for at et styremedlem er tillagt en særskilt oppgave som bindeledd til sine respektive eiere. Selskapets vedtekter, aksjeeieravtalen og styreinstruksen gir etter min mening ikke anvisning på at partene er enige om at det alminnelige utgangspunktet om informasjonshåndtering skal fravikes, selv om styreinstruksen åpner for kontakt mellom enkeltstående styremedlemmer og aksjeeiere.

Jeg vil sørge for at departementet går gjennom dette med representanter for eierne av Aker Holding samt selskapet selv, slik at vi unngår misforståelser om dette i fremtiden.