Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, viser til at Kommunalbanken AS er en helt
sentral aktør for å finansiere viktige kommunale investeringer. Kommunalbanken
AS og Kommunekreditt Norge AS er de mest brukte finansinstitusjonene i
Kommune-Norge. Til sammen har selskapene markedsandeler på over
60 prosent. Konkurransen mellom selskapene har bidratt til lavere renter
for kommunene. Lavere lånekostnader gjør at mer av kommunenes inntekter
kan brukes til kommunal velferdsutbygging.
Komiteen viser til at i løpet
av det siste året er situasjonen endret. I september 2008 innførte Kommunekreditt
Norge AS utlånsstopp til kommuner og fylkeskommuner. Konsekvensen
er mindre konkurranse i lånemarkedet i tillegg til at enkeltkommuner
har hatt problemer med å få tatt opp lån.
Komiteen mener det er en god
løsning at KLP overtar Kommunekreditt Norge AS, samtidig som KLP
selger sin eierandel i Kommunalbanken AS. Komiteen er
av den oppfatning at dette gir en ryddig eierskapsstruktur, der
staten eier 100 prosent av aksjene i Kommunalbanken AS og Kommunekreditt
Norge AS eies 100 prosent av KLP. Komiteen mener
kommune-Norge trenger solide låneinstitusjoner som sikrer kommunene
tilgang på lån til gunstig rente.
På bakgrunn av dette, støtter komiteen Regjeringens
forslag om kjøp av KLPs eierandel på 20 prosent i Kommunalbanken
AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at det i utgangspunktet ikke er en offentlig oppgave å drive
med bankvirksomhet i konkurranse med private aktører. Tvert imot
mener disse medlemmer det vil være svært positivt
for selskapet å få inn private eiere for å bidra til mer likeverdige
konkurranseforhold på kredittmarkedet og for å redusere de generelle
ulempene knyttet til statlig eierskap. Disse medlemmer mener
imidlertid at det grunnet finanskrisen er ekstra viktig å sikre
kommunene tilgang til kapital. I den sammenheng vises det også til disse
medlemmers forslag i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2008–2009)
om å utvide rammen for rentekompensasjonsordningen for skole og
svømmeanlegg med 6 mrd. kroner i 2009, og rammen for kirkebygg med
1,6 mrd. kroner.