Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti legger følgende prinsipper
til grunn for arbeids- og sosialfeltet:
At flest mulig skal
delta i arbeidslivet for å sikre og styrke velferdssamfunnet.
At velferdssystemene skal oppmuntre til
arbeid og aktivitet. Det må lønne seg å jobbe.
Alle har et ansvar for å bekjempe fattigdom
og utstøting, og sikre alle norske borgere en anstendig levestandard
som gjør dem i stand til å utnytte sine muligheter som deltakere
i samfunnet.
At man har gode velferdsordninger som sikrer
at personer som av ulike årsaker ikke har mulighet til å delta fullt
ut i det ordinære arbeidslivet, eller som opplever arbeidsledighet,
får del i den alminnelige velferdsutviklingen.
Disse medlemmer vil påpeke at
den store velferdsutfordringen i Norge er at flere faller utenfor
arbeidslivet. Andelen på helserelaterte ytelser har aldri vært høyere.
Samtidig ser vi en økning i antallet sosialklienter. Økningen i
uføre er størst blant unge. Regjeringens politikk har sviktet og
ikke klart å hjelpe flere inn i arbeidslivet eller hindre flere
fra å falle ut. Selv om Norge har lavere registrert ledighet enn
de fleste OECD-land, vil disse medlemmer påpeke at en
stor andel i Norge blir skjøvet ut av ledighetsstatistikken og inn
i trygdestatistikken. Særlig bekymringsfullt er det at under 20
pst. av de som går ut hele sykemeldingsperioden kommer tilbake i
arbeid.
Disse medlemmer konstaterer at
det fortsatt er store problemer i Nav, mange brukere får ikke det
tilbudet de har rett til. Etter disse medlemmers mening
har regjeringen ikke tatt de nødvendige grep for å rydde opp i Nav-systemet.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for arbeidsmarkedstiltak rettet særlig mot personer med
nedsatt arbeidsevne, og er kritiske til at andelen slike tiltak
har sunket den senere tid.
Disse medlemmer vil understreke
verdien av det sivile samfunn og frivillige organisasjoner i arbeidet
med å bekjempe fattigdom og få ned sykefraværet og hindre flere
fra å falle ut av arbeidslivet.
Disse medlemmer mener regjeringens
arbeid for tilrettelegging og inkludering er svært mangelfullt,
og viser til at det på en rekke budsjettkapitler og -poster som
skal sikre at det blir lettere å komme inn i arbeidslivet er reelle
kutt sammenlignet med fjoråret. Det er også problematisk at det
for flere mennesker ikke lønner seg tilstrekkelig å gå fra trygd
til arbeid blant annet fordi overgangsordningene er lite smidige. Endringer
for å lette denne overgangen kunne vært gjennomført uten store,
ekstra kostnader, men disse medlemmer konstaterer
at det har ikke regjeringen ønsket.
Fattigdom i Norge rammer ikke hele, lett identifiserbare
grupper, men enkeltpersoner innenfor et bredt spekter av grupper. Disse
medlemmer mener at fattigdom best kan bekjempes gjennom
kombinasjonen av en politikk som legger til rette for verdiskaping,
høy yrkesdeltakelse, en aktiv skolepolitikk som gir muligheter til alle
og en målrettet politikk for fattigdomsbekjempelse. Disse
medlemmer viser til at det er vanligst, både i Norge og
andre europeiske land, å måle fattigdom gjennom et relativt mål (EU
eller OECD skala), mens det i andre land hvor ekstrem fattigdom
er mer vanlig gjerne fokuseres på absolutte fattigdomsmål. Disse medlemmer konstaterer
at basert på fattigdomsmålene i bruk, har andelen fattige økt i Norge
under denne regjeringen. Det er ekstra bekymringsfullt at andelen
fattige barn har økt kraftig.
Unge rammes sterkere av arbeidsledighet, og økningen
i unge sosialhjelpsmottakere og uføre er sterkt bekymringsfull. Disse
medlemmer mener at ulike «tiltaksgarantier» åpenbart ikke kan
benyttes som hovedvirkemiddel for å sikre at unge får lettere innpass
i det ordinære arbeidslivet. Disse medlemmer mener
det bør kartlegges, i samarbeid med næringslivet, hvilke faktorer
som reelt hindrer flere unge i å få etablert sin første kontakt
med det ordinære arbeidslivet, og hvilke politiske tiltak som mest
effektivt vil kunne bidra til å fjerne disse hindrene.
Det er avgjørende for å få ned sykefraværet,
og redusere rekrutteringen til uføreordningene, at Nav fungerer
som det skal. Disse medlemmer har merket seg Riksrevisjonens
kritikk av Nav og av departementets styring av etaten, og vil understreke
behovet for at Nav fungerer etter intensjonene fra Nav-reformen
slik at tiltak kan settes inn tidligere. Disse medlemmer støtter ideen
om et Nav-ombud som kan sikre brukernes rettigheter.
Disse medlemmer konstaterer at
det er ledig kapasitet hos flere private helsetilbydere, og mener
disse tilbudene i større grad burde tas i bruk, når de fremstår
som kostnadseffektive og samfunnsøkonomisk lønnsomme løsninger.
Disse medlemmer viser for øvrig
til merknadene hvor Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti
står sammen i budsjettinnstillingen.