Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det må legges sterkere vekt på å finne gode løsninger for å bistå
personer som, av helsemessige eller andre grunner, står utenfor
arbeidsmarkedet i en alder der det ellers er vanlig at man er yrkesmessig
aktiv og i stand til å forsørge seg selv og sine nærmeste. I et
lite land som Norge, med et innbyggertall på under 5 millioner mennesker,
og en yrkesaktiv befolkning på ca. 2,5 millioner, er det urimelig
og uakseptabelt at ca. 800 000 personer mellom 16 og 67 år står
utenfor arbeidslivet. Disse medlemmer viser til at
det i tillegg er ca. 675 000 alderspensjonister som mottar ytelser
fra folketrygden og som er avhengige av de yrkesaktives innsats.
Ifølge blant annet statsråd Bjurstrøms uttalelser i spørretimen
i Stortinget den 27. oktober 2010 er det ca. 78 000 personer med
nedsatt funksjonsevne som ufrivillig står utenfor arbeidslivet og ønsker
seg inn. Disse medlemmer mener at disse representerer
i sum en betydelig arbeidskapital som i dag ikke benyttes.
Disse medlemmer viser til at
om man tar utgangspunkt i at halvparten av de funksjonshemmede som
står utenfor arbeidslivet, men ønsker seg inn, representerer en
arbeidsevne på 40 pst., som tilsvarer 15 600 årsverk.
Disse medlemmer har bedt Stortingets
utredningsseksjon om å se nærmere på følgende forhold:
Disse medlemmer vil peke på at
anslagene foretatt av Stortingets utredningsseksjon, viser at man
kan redusere utbetalingene til uførepensjon med om lag 700 mill.
kroner pr. år. I tillegg vil deres arbeidsinnsats kunne tilføre
samfunnet om lag 1 mrd. kroner i økt verdiskaping pr. år. Det betraktes
som et paradoks av disse medlemmer at norske borgere
har god helse, gode velferdsordninger, strengt regelverk for arbeidsmarkedet
og gode ferieordninger i forhold til mange av de land en kan sammenligne oss
med, men allikevel flere, relativt sett, som står utenfor arbeidslivet
av helsemessige årsaker.
Disse medlemmer finner det underlig
at regjeringens forslag til statsbudsjett for 2011, på en slik bakgrunn,
inneholder et lavere ambisjonsnivå når det gjelder blant annet tiltaksplasser, oppfølging
av sykmeldte og bistand til personer som er jobbsøkende.
Det er disse medlemmers oppfatning
at en økning av innsatsen når det gjelder prosjektet «Raskere tilbake»
og økte bevilgninger til helsetjenester, vil bidra til at flere
kommer tilbake til en aktiv arbeidssituasjon uten å tilbringe måneder
og år i helsekøer. Fremskrittspartiets satsing på disse områdene
og forslag til omlegginger i helsevesenet, bedre oppfølging av sykmeldte
og brukere av arbeidsavklaringspenger, raskere adgang til rehabiliteringstiltak
og bedre organisering av Nav, vil etter disse medlemmers mening
føre til store innsparinger i blant annet folketrygdens samlede
utgifter slik disse medlemmers alternative forslag til statsbudsjett
for 2011 viser.
Disse medlemmer vil peke på den
vekt stortingsflertallet, under behandlingen av flere saker i forbindelse
med innføringen av en pensjonsreform, har lagt på folketrygdens
økonomiske bærekraft og behovet for å begrense pensjonsytelsene
ettersom stadig flere får rettigheter til høye pensjoner. I Prop.
1 S (2010–2011) står følgende:
«Dagens pensjonssystem står overfor store utford-ringer
som følge av at levealderen i befolkningen øker og det blir relativt
færre yrkesaktive til å finansiere fremtidens pensjoner. For å sikre
at pensjonssystemet er økonomisk og sosialt bærekraftig også i fremtiden,
har Regjeringen gjennom mange år arbeidet med en reform av folketrygdens
alderspensjon.»
Disse medlemmer vil understreke
at alderspensjon fra folketrygden er en opparbeidet rettighet som
det er betalt trygdeavgift til staten fra både arbeidstaker og arbeidsgiver
for å oppnå og som er basert på en «avtale» mellom den enkelte og
staten. Disse medlemmer vil ta avstand fra den oppfatning
som synes å ligge til grunn for regjeringens politikk på dette området
om at alderspensjon fra folketrygden er en sosial ytelse. Før folketrygden
ble innført i 1967 ble det sendt ut en informasjonsbrosjyre til
befolkningen, fra Sosialdepartementet, der det sto følgende:
«Folketrygden kan sammenlignes med en forsik-ringsordning.
Å være trygdet vil da si det samme som å være forsikret.»
Full opptjening i folketrygden var først mulig
å oppnå i 2007 ettersom folketrygden ble innført i 1967. Med 40
års opptjening til full pensjon inntraff de første tilfellene i
2007.
Det er imidlertid nødvendig slik disse
medlemmer ser det, å påpeke at den delen av folketrygdens
utgifter som går til sosiale ytelser som sykepenger, uførepensjoner,
arbeidsavklaringspenger og dagpenger, er betydelig større enn utgiftene
til alderspensjon. I Prop. 1 S (2010–2011) er forslaget om bevilgning
til alderspensjon i 2011 på 128 209 mill. kroner, mens det samlede
forslaget til sykepenger, dagpenger, arbeidsavklaringspenger og
uførepensjon er på 143 100,88 mill. kroner.
På denne bakgrunn anser disse medlemmer det
som viktig at det settes søkelys også på de deler av folketrygdens
utgifter som ikke i like stor grad er rettighetsfestet og basert
på opptjening og «avtaler» om utbetaling på et bestemt tidspunkt
som pensjonsalder.
Disse medlemmer er opptatt av
rettferdighet for pensjonistene og mener den forskjellsbehandling
minstepensjonister blir utsatt for knyttet til sivil status, er
uakseptabel og finner ingen grunn til at enslige pensjonister skal
ha rett til høyere særtillegg enn de som har valgt en samlivsform. Disse
medlemmer fremmer derfor forslag om at særtillegget skal
være en opptrapping til 2 G for alle minstepensjonister, jf. Innst.
2 S (2010-2011).
Når det gjelder avkortingen av grunnpensjonen for
gifte/samboende pensjonister, har disse medlemmer gjennom
over 20 år arbeidet for å få fjernet denne urettferdigheten. Gjennom forhandlinger
med regjeringspartiene i Stortinget under regjeringen Bondevik II
fikk Fremskrittspartiet gjennomslag for en nedtrapping av avkortingen
over 3 år fra 25 pst. til 15 pst. fra 2005. Disse medlemmer ønsker
at også gifte/samboende pensjonister skal ha utbetalt hver sin fulle
grunnpensjon og fremmer derfor forslag om en videre nedtrapping
av avkortingen med 5 pst. i Fremskrittspartiets alternative forslag
til statsbudsjett for 2011.
Det er enighet i Norge om at personer med nedsatt
funksjonsevne skal ha de samme muligheter i samfunnet til deltakelse,
familieliv, fritid, og transport som funksjonsfriske. I dag følges
ikke dette opp i praksis etter disse medlemmers mening
og altfor mange av dem som har en funksjonsnedsettelse – stor eller
liten – får ikke hjelp til å utnytte den restarbeidsevne de faktisk
har og som svært mange av dem ønsker å bruke. Disse medlemmer viser
til at det finnes mange tiltak og områder hvor Nav har fått virkemidler
som kan benyttes til å yte verdifull bistand. Disse medlemmer har
ikke inntrykk av at mulighetene benyttes i tilstrekkelig grad eller
at den informasjon som er tilgjengelig for arbeidsgivere og brukere
når frem til dem som kan utnytte den.
Disse medlemmer er opptatt av
at personer, som av helsemessige grunner ikke har mulighet til å
være yrkesaktiv og skaffe seg en arbeidsinntekt, skal motta en ytelse
fra folketrygden som kan gi en verdig, nøktern tilværelse og gi trygdemottakeren
den nødvendige trygghet for sin livssituasjon. Det må imidlertid,
slik disse medlemmer ser det, være et krav at den
arbeidsevne/restarbeidsevne den enkelte har, skal utnyttes til beste
for den det gjelder og for samfunnet. Det er derfor en viktig oppgave
for Arbeids- og velferdsforvaltningen (Nav) å bistå brukerne av
Navs tjenester på en slik måte at deres muligheter, ønsker og behov
kan tilfredsstilles.
Situasjonen for Nav, og den organisering som
er valgt etter at velferdsreformen ble iverksatt, er i dag ikke
optimal slik disse medlemmer får tilbakemeldinger
om. Brukerne opplever altfor lange ventetider for å få sine saker
behandlet, saker og dokumenter sendes frem og tilbake mellom avdelinger
og seksjoner og brukerne får ofte ikke den hjelp i førstelinjetjenesten
som de burde kunne forvente. Saker blir ikke godt nok fulgt opp
og mange brukere føler seg dårlig behandlet, ifølge de mange henvendelser disse medlemmer mottar
fra brukerne. Disse medlemmer er også opptatt av
at regelverket som Nav er satt til å administrere, er så komplisert
at det gjøres mange feil som det tar uforholdsmessig mye tid å rydde
opp i. Det kompliserte regelverket fører også til at de fleste brukere
ikke selv har mulighet til å sette seg inn i de forskjellige lover,
forskrifter og rundskriv, men er avhengige av å stole på at det
Nav tilbyr av ytelser og tjenester er i tråd med gjeldende regelverk.
Det ser disse medlemmer som et problem ettersom ansvaret
for riktig ytelse ligger på brukeren. Disse medlemmer vil
fremme forslag om at det må foretas en gjennomgang av regelverket
– lover og forskrifter – for å finne frem til enklere saksbehandling,
raskere respons og mindre byråkrati.