3.5 Generelle merknader fra Kristelig Folkeparti

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil påpeke at den aller største utfordringen for utformingen av sysselsettings- og inntektspolitikken i årene fremover ligger i høyt sykefravær og mange uføretrygdede. Om lag 1/5 av befolkningen i yrkesaktiv alder i dag er på ulike helserelaterte ordninger eller AFP. Å fremheve at Norge samtidig har lavere registrert arbeidsledighet enn de fleste OECD-land, er i og for seg korrekt, men har altså et beklagelig motstykke i at en større andel i Norge synes å bli skjøvet ut av ledighetsstatistikken og inn i trygdestatistikken. Dette medlem vil påpeke at selv om IA-arbeidet har gitt gode resultater i mange enkeltvirksomheter og at sykefraværet har gått noe ned, er måloppnåelsen fortsatt svak for arbeidslivet som helhet. Dette medlem mener at trygdeytelsene skal gi verdighet for dem som trenger det og samtidig stimulere til arbeid. Individuell tilpasning for dem som har restarbeidsevne er viktig. Dette medlem mener at det må ses kritisk på både sykmeldingspraksis og på faktisk lederforankring av inkluderingsarbeidet i den enkelte virksomhet.

Dette medlem viser til at utviklingen i de regelstyrte ordningene i folketrygden knyttet til sykdom og uførhet er, og har i mange år vært, alarmerende. Det vil være helt nødvendig at denne utviklingen stanses, dersom det skal kunne være midler tilgjengelig til å gjennomføre helt nødvendige budsjettsatsinger på utdanning, samferdsel og på omsorgstjenestene de kommende årene. Dette medlem mener at dette er en så overordnet viktig oppgave at det sannsynligvis vil være nødvendig for et bredt politisk flertall – bredere enn dagens regjeringsallianse – å stå sammen om tildels krevende tiltak som kan vise seg å være nødvendig å gjennomføre også i flere velferdsordninger. Dette medlem understreker at det skal ligge fast at velferdsordningene skal sikre verdighet og rimelige levevilkår for personer som ikke har mulighet til å sikre dette selv gjennom deltakelse i arbeidslivet, samtidig som det er rett og rimelig både å forvente og kreve at alle som har muligheter for det, deltar i arbeidslivet. Det er helt nødvendig med en aktiv offentlig innsats i samarbeid med arbeidslivets parter for å forhindre at personer utstøtes fra arbeidslivet, og en aktiv innsats for å hjelpe særlig de mest utsatte gruppene i arbeidslivet til å kunne være en del av dette. Det vil være like nødvendig å sikre at velferdsordningene er innrettet slik at også de stimulerer til arbeidsinnsats, samtidig som de skal forhindre fattigdom for dem som vil være avhengige av dem. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti vil være innstilt på å bidra i en politisk dugnad for å sikre verdige, men samtidig bærekraftige velferdsordninger i årene fremover.

Utover arbeidet for å få ned sykefraværet og stoppe veksten i bruk av uføreytelser i de tilfeller hvor det kunne vært unngått, vil dette medlem også peke på to andre hovedutfordringer i arbeidsmarkedspolitikken de kommende årene:

  • Dempe etterdønningene av finanskrisen for den delen av arbeidsmarkedet som er hardest utsatt, det vil si eksportrettede næringer.

  • Motvirke den stadig voksende todelingen også blant ordinære arbeidssøkere, hvor en urovekkende høy andel av de ledige er unge som ikke slipper inn på arbeidsmarkedet.

Dette medlem viser til følgende forslag i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2011 i denne innstilling, som understreker viljen til en aktiv politisk satsing på tiltak for å bistå særlig de mest utsatte gruppene i arbeidsmarkedet, og sikre overgang fra trygd til arbeid, innenfor en samlet ansvarlig budsjettramme:

  • Styrking av arbeidsmarkedstiltak rettet mot personer med nedsatt arbeidsevne.

  • Ytterligere styrking av arbeidstreningstilbud i regi av frivillige organisasjoner, kommuner etc., som en del av en forsterket tiltakspakke mot fattigdom.

  • Halvering av arbeidsgiveravgiften for nye lærlinger, for å opprettholde og styrke opptaket av nye lærlinger i en tid hvor det er manko på lærlingeplasser i forhold til etterspørselen av dette fra unge lærlingekandidater.

  • En ytterligere dreining av skatte- og avgiftssystemet med sterkere vektlegging av grønne skatter, og lettelser i andre skatter og avgifter rettet mot næringslivet og personer med lave inntekter, for å stimulere til økt aktivitet og sysselsetting.

  • Knytte økonomiske sanksjoner i sykepengerefusjon til både arbeidsgivere og arbeidstakere i forhold til samarbeid om gjennomføring av dialogmøter, som er en viktig innsatsfaktor for å sikre god og effektiv tilbakevending fra sykmelding til hel eller delvis friskmelding. Fortsatt viser statistikk at det er et betydelig antall dialogmøter både etter 12. uke og 6. mnd. som burde vært gjennomført, men som ikke blir det.

Dette medlem støtter de tiltakene som ble gjennomført av regjeringen Bondevik II i perioden 2001–2005 for å bekjempe innenlandsk fattigdom, og støtter også i all hovedsak de tiltak som er gjennomført av regjeringen Stoltenberg II i årene 2005–2009. Det viktigste spørsmålet nå er ikke hvem som har gjort minst eller mest, men om tiltakene så langt er tilstrekkelige for at Stortinget skal nå de mål om fattigdomsbekjempelse som det er bred enighet om. Dette medlem må dessverre fastslå at svaret på det er nei, og at det fortsatt er betydelige utfordringer i arbeidet for avskaffelse av fattigdom.

Dette medlem viser til Representantforslag 20 S (2009–2010) fra Kristelig Folkepartis stortingsrepresentanter Kjell Ingolf Ropstad, Laila Dåvøy, Rigmor Andersen Eide og Knut Arild Hareide om en nasjonal dugnad mot fattigdom i Norge, der Kristelig Folkeparti inviterte til en nasjonal dugnad mot fattigdom med en rekke forslag til målrettede tiltak. Disse tiltakene er fulgt opp i våre prioriteringer i alternativt statsbudsjett for 2011:

  • Økte sosialhjelpssatser og etablering av statlige minstesatser, for å skaffe ro omkring livssituasjonen til mottakere av sosialhjelp i en periode hvor de bør ha all fokus rettet mot å samarbeide med Nav-kontoret lokalt om å finne alternativer til dette.

  • Styrket satsing på rusomsorg i privat, ideell regi, for å avvikle køene av personer som venter på tilbud.

  • Fjerning/reduksjon av egenandeler på tannhelsetjenester og helsetjenester hos særlig utsatte grupper som sosialhjelpmottakere, deltakere på kvalifiseringsprogram, slik at ikke mangel på tannhelsebehandling eller medikamentell behandling utskrevet av fastlege skal øke tersk-lene for å delta i arbeidsrettede aktiviteter.

  • Økt satsing på sosiale inkluderingstiltak i regi av kommuner og frivillige organisasjoner, særlig rettet mot barn og unge.

Dette medlem legger Kristelig Folkepartis forslag fremmet i Innst. 2 S (2010–2011) til grunn, selv om regjeringens forslag til budsjett ble vedtatt. Dette medlem velger derfor i denne innstillingen å synliggjøre de prioriteringer på rammeområde 7 i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2011, slik de fremgår i Innst. 2 S (2010–2011).

Konkret foreslår dette medlem følgende fattigdomssatsinger på til sammen over 1,5 mrd. kroner utover regjeringens forslag, jf. Innst. 2 S (2010–2011):

Kristelig Folkepartis fattigdomssatsinger 2011

Kap.

Post

Mill. kroner

231

65

Inntektsgraderte satser for foreldrebetaling i barnehagene

35,0

315

75

Inkluderings- og fattigdomstiltak i regi av frivillige org.

5,0

581

75

Styrking av Husbankens boligsosiale handlingsprogram (tilskudd til bygging av utleieboliger) og styrking av boveiledning og oppfølging i regi av kommuner og frivillige organisasjoner

50,0

2412

71

Økt låneramme i Husbanken fra 15 til 20 mrd. kroner (avsetning til tap på utlånsvirksomhet)

0,2

2412

90

Økt låneramme i Husbanken fra 15 til 20 mrd. kroner - 2257 mill. kroner utbetaling av lån

1650

89

Økt låneramme i Husbanken fra 15 til 20 mrd. kroner (renteutgifter)

40,8

605

1

Adm ressurser 1 000 flere tiltaksplasser

12,0

621

63

Oppfølging av fattigdomsplan Styrke tilskuddsordning barn og unge i bysamfunn, samt tiltak overfor bostedsløse og personer med gjeldsproblemer

10,0

621

70

Sammen om Nøden-prosjektet

1,0

634

76

1 000 flere tiltaksplasser, personer med nedsatt funksjonsevne

89,0

718

70

Rusforebygging i frivillig regi

10,0

763

71

Rusomsorg i ideelle institusjoner uten avtale med regionale helseforetak

100,0

2711

72

Tannhelse fritak egenandel for langtids sosialhjelpsmottakere og personer i kvalifiseringsprogram fra 1.7.2011

143,0

2752

70

Gi lavinntektsgrupper (minstepensjonister og uføre) fritak for egenandeler for helsetjenester

900,0

571

60

Oppfølging av fattigdomsplan. 5 pst økning av veiledende sosialhjelpsatser. Forskriftsfeste at barnetrygd og kontantstøtte skal være utenfor.

190,0

Sum fattigdomssatsing

1 586,0

Dette medlem fremmer for øvrig følgende forslag innenfor ramme 7 Arbeid og sosial, jf. Innst. 2 S (2010–2011):

Kristelig Folkepartis andre satsinger

Kap.

Post

Mill. kroner

605

1

Styrking av oppfølgingsarbeid sykefravær

25,0

605

1

Styrking av IKT-budsjett Nav for økt brukervennlighet og mindre press på førstelinjetjenesten

25,0

605

70

500 flere på Raskere Tilbake - tiltak for redusert sykefravær

45,0

621

70

Styrking av tilskuddsordning for arbeidstrening, aktivisering og sosial trening i regi av frivillige org.

5,0

634

21

100 flere på arbeids- og utdanningsreiser

5,5

634

21

Sikre tilbud om servicehunder

4,0

634

21

Dekning av behov for bruk av funksjonsassistent

3,0

847

70

Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner

9,0

2650

71

Rett til sykepenger ved graviditet/fødsel, selvstendig næringsdrivende

14,0

2650

72

Rett til omsorgspenger og pleie- og opplæringspenger ved graviditet/fødsel, selvstendig næringsdrivende

9,4

2650

72

Indeksering av pleiepenger iht G-regulering i folketrygden ved tildeling av pleiepenger mer enn 12 mnd

8,0

2661

75

PC-tilskudd elever med dysleksi

40,0

2661

76

Tilpasningskurs for svaksynte

3,0

Sum utover fattigdomssatsing

195,9