Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil påpeke at den aller største utfordringen for
utformingen av sysselsettings- og inntektspolitikken i årene fremover
ligger i høyt sykefravær og mange uføretrygdede. Om lag 1/5 av befolkningen
i yrkesaktiv alder i dag er på ulike helserelaterte ordninger eller
AFP. Å fremheve at Norge samtidig har lavere registrert arbeidsledighet
enn de fleste OECD-land, er i og for seg korrekt, men har altså
et beklagelig motstykke i at en større andel i Norge synes å bli
skjøvet ut av ledighetsstatistikken og inn i trygdestatistikken. Dette
medlem vil påpeke at selv om IA-arbeidet har gitt gode resultater
i mange enkeltvirksomheter og at sykefraværet har gått noe ned,
er måloppnåelsen fortsatt svak for arbeidslivet som helhet. Dette
medlem mener at trygdeytelsene skal gi verdighet for dem
som trenger det og samtidig stimulere til arbeid. Individuell tilpasning
for dem som har restarbeidsevne er viktig. Dette medlem mener
at det må ses kritisk på både sykmeldingspraksis og på faktisk lederforankring
av inkluderingsarbeidet i den enkelte virksomhet.
Dette medlem viser til at utviklingen
i de regelstyrte ordningene i folketrygden knyttet til sykdom og
uførhet er, og har i mange år vært, alarmerende. Det vil være helt
nødvendig at denne utviklingen stanses, dersom det skal kunne være
midler tilgjengelig til å gjennomføre helt nødvendige budsjettsatsinger
på utdanning, samferdsel og på omsorgstjenestene de kommende årene. Dette
medlem mener at dette er en så overordnet viktig oppgave
at det sannsynligvis vil være nødvendig for et bredt politisk flertall
– bredere enn dagens regjeringsallianse – å stå sammen om tildels
krevende tiltak som kan vise seg å være nødvendig å gjennomføre
også i flere velferdsordninger. Dette medlem understreker
at det skal ligge fast at velferdsordningene skal sikre verdighet
og rimelige levevilkår for personer som ikke har mulighet til å
sikre dette selv gjennom deltakelse i arbeidslivet, samtidig som
det er rett og rimelig både å forvente og kreve at alle som har
muligheter for det, deltar i arbeidslivet. Det er helt nødvendig
med en aktiv offentlig innsats i samarbeid med arbeidslivets parter
for å forhindre at personer utstøtes fra arbeidslivet, og en aktiv
innsats for å hjelpe særlig de mest utsatte gruppene i arbeidslivet
til å kunne være en del av dette. Det vil være like nødvendig å
sikre at velferdsordningene er innrettet slik at også de stimulerer
til arbeidsinnsats, samtidig som de skal forhindre fattigdom for
dem som vil være avhengige av dem. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti vil være innstilt på å bidra i en politisk dugnad
for å sikre verdige, men samtidig bærekraftige velferdsordninger
i årene fremover.
Utover arbeidet for å få ned sykefraværet og stoppe
veksten i bruk av uføreytelser i de tilfeller hvor det kunne vært
unngått, vil dette medlem også peke på to andre hovedutfordringer
i arbeidsmarkedspolitikken de kommende årene:
Dempe etterdønningene
av finanskrisen for den delen av arbeidsmarkedet som er hardest
utsatt, det vil si eksportrettede næringer.
Motvirke den stadig voksende todelingen
også blant ordinære arbeidssøkere, hvor en urovekkende høy andel
av de ledige er unge som ikke slipper inn på arbeidsmarkedet.
Dette medlem viser til følgende
forslag i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2011
i denne innstilling, som understreker viljen til en aktiv politisk
satsing på tiltak for å bistå særlig de mest utsatte gruppene i
arbeidsmarkedet, og sikre overgang fra trygd til arbeid, innenfor
en samlet ansvarlig budsjettramme:
Styrking av arbeidsmarkedstiltak
rettet mot personer med nedsatt arbeidsevne.
Ytterligere styrking av arbeidstreningstilbud
i regi av frivillige organisasjoner, kommuner etc., som en del av
en forsterket tiltakspakke mot fattigdom.
Halvering av arbeidsgiveravgiften for nye
lærlinger, for å opprettholde og styrke opptaket av nye lærlinger
i en tid hvor det er manko på lærlingeplasser i forhold til etterspørselen
av dette fra unge lærlingekandidater.
En ytterligere dreining av skatte- og avgiftssystemet
med sterkere vektlegging av grønne skatter, og lettelser i andre
skatter og avgifter rettet mot næringslivet og personer med lave
inntekter, for å stimulere til økt aktivitet og sysselsetting.
Knytte økonomiske sanksjoner i sykepengerefusjon
til både arbeidsgivere og arbeidstakere i forhold til samarbeid
om gjennomføring av dialogmøter, som er en viktig innsatsfaktor
for å sikre god og effektiv tilbakevending fra sykmelding til hel
eller delvis friskmelding. Fortsatt viser statistikk at det er et
betydelig antall dialogmøter både etter 12. uke og 6. mnd. som burde vært
gjennomført, men som ikke blir det.
Dette medlem støtter de tiltakene
som ble gjennomført av regjeringen Bondevik II i perioden 2001–2005
for å bekjempe innenlandsk fattigdom, og støtter også i all hovedsak
de tiltak som er gjennomført av regjeringen Stoltenberg II i årene
2005–2009. Det viktigste spørsmålet nå er ikke hvem som har gjort
minst eller mest, men om tiltakene så langt er tilstrekkelige for
at Stortinget skal nå de mål om fattigdomsbekjempelse som det er
bred enighet om. Dette medlem må dessverre fastslå
at svaret på det er nei, og at det fortsatt er betydelige utfordringer
i arbeidet for avskaffelse av fattigdom.
Dette medlem viser til Representantforslag
20 S (2009–2010) fra Kristelig Folkepartis stortingsrepresentanter
Kjell Ingolf Ropstad, Laila Dåvøy, Rigmor Andersen Eide og Knut
Arild Hareide om en nasjonal dugnad mot fattigdom i Norge, der Kristelig
Folkeparti inviterte til en nasjonal dugnad mot fattigdom med en
rekke forslag til målrettede tiltak. Disse tiltakene er fulgt opp
i våre prioriteringer i alternativt statsbudsjett for 2011:
Økte sosialhjelpssatser
og etablering av statlige minstesatser, for å skaffe ro omkring
livssituasjonen til mottakere av sosialhjelp i en periode hvor de
bør ha all fokus rettet mot å samarbeide med Nav-kontoret lokalt
om å finne alternativer til dette.
Styrket satsing på rusomsorg i privat,
ideell regi, for å avvikle køene av personer som venter på tilbud.
Fjerning/reduksjon av egenandeler på tannhelsetjenester
og helsetjenester hos særlig utsatte grupper som sosialhjelpmottakere, deltakere
på kvalifiseringsprogram, slik at ikke mangel på tannhelsebehandling
eller medikamentell behandling utskrevet av fastlege skal øke tersk-lene
for å delta i arbeidsrettede aktiviteter.
Økt satsing på sosiale inkluderingstiltak
i regi av kommuner og frivillige organisasjoner, særlig rettet mot
barn og unge.
Dette medlem legger Kristelig
Folkepartis forslag fremmet i Innst. 2 S (2010–2011) til grunn,
selv om regjeringens forslag til budsjett ble vedtatt. Dette
medlem velger derfor i denne innstillingen å synliggjøre
de prioriteringer på rammeområde 7 i Kristelig Folkepartis alternative
statsbudsjett for 2011, slik de fremgår i Innst. 2 S (2010–2011).
Konkret foreslår dette medlem følgende
fattigdomssatsinger på til sammen over 1,5 mrd. kroner utover regjeringens
forslag, jf. Innst. 2 S (2010–2011):
Kristelig Folkepartis fattigdomssatsinger 2011 |
Kap. | Post | | Mill. kroner |
231 | 65 | Inntektsgraderte satser for foreldrebetaling i barnehagene | 35,0 |
315 | 75 | Inkluderings- og fattigdomstiltak i regi av frivillige
org. | 5,0 |
581 | 75 | Styrking av Husbankens boligsosiale handlingsprogram (tilskudd
til bygging av utleieboliger) og styrking av boveiledning og oppfølging
i regi av kommuner og frivillige organisasjoner | 50,0 |
2412 | 71 | Økt låneramme i Husbanken fra 15 til 20 mrd. kroner (avsetning
til tap på utlånsvirksomhet) | 0,2 |
2412 | 90 | Økt låneramme i Husbanken fra 15 til 20 mrd. kroner -
2257 mill. kroner utbetaling av lån | |
1650 | 89 | Økt låneramme i Husbanken fra 15 til 20 mrd. kroner (renteutgifter) | 40,8 |
605 | 1 | Adm ressurser 1 000 flere tiltaksplasser | 12,0 |
621 | 63 | Oppfølging av fattigdomsplan Styrke tilskuddsordning barn
og unge i bysamfunn, samt tiltak overfor bostedsløse og personer
med gjeldsproblemer | 10,0 |
621 | 70 | Sammen om Nøden-prosjektet | 1,0 |
634 | 76 | 1 000 flere tiltaksplasser, personer med nedsatt funksjonsevne | 89,0 |
718 | 70 | Rusforebygging i frivillig regi | 10,0 |
763 | 71 | Rusomsorg i ideelle institusjoner uten avtale med regionale
helseforetak | 100,0 |
2711 | 72 | Tannhelse fritak egenandel for langtids sosialhjelpsmottakere
og personer i kvalifiseringsprogram fra 1.7.2011 | 143,0 |
2752 | 70 | Gi lavinntektsgrupper (minstepensjonister og uføre) fritak
for egenandeler for helsetjenester | 900,0 |
571 | 60 | Oppfølging av fattigdomsplan. 5 pst økning av veiledende
sosialhjelpsatser. Forskriftsfeste at barnetrygd og kontantstøtte
skal være utenfor. | 190,0 |
| | Sum fattigdomssatsing | 1 586,0 |
Dette medlem fremmer for øvrig
følgende forslag innenfor ramme 7 Arbeid og sosial, jf. Innst. 2
S (2010–2011):
Kristelig Folkepartis andre satsinger |
Kap. | Post | | Mill. kroner |
605 | 1 | Styrking av oppfølgingsarbeid sykefravær | 25,0 |
605 | 1 | Styrking av IKT-budsjett Nav for økt brukervennlighet
og mindre press på førstelinjetjenesten | 25,0 |
605 | 70 | 500 flere på Raskere Tilbake - tiltak for redusert sykefravær | 45,0 |
621 | 70 | Styrking av tilskuddsordning for arbeidstrening, aktivisering
og sosial trening i regi av frivillige org. | 5,0 |
634 | 21 | 100 flere på arbeids- og utdanningsreiser | 5,5 |
634 | 21 | Sikre tilbud om servicehunder | 4,0 |
634 | 21 | Dekning av behov for bruk av funksjonsassistent | 3,0 |
847 | 70 | Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner | 9,0 |
2650 | 71 | Rett til sykepenger ved graviditet/fødsel, selvstendig
næringsdrivende | 14,0 |
2650 | 72 | Rett til omsorgspenger og pleie- og opplæringspenger ved
graviditet/fødsel, selvstendig næringsdrivende | 9,4 |
2650 | 72 | Indeksering av pleiepenger iht G-regulering i folketrygden
ved tildeling av pleiepenger mer enn 12 mnd | 8,0 |
2661 | 75 | PC-tilskudd elever med dysleksi | 40,0 |
2661 | 76 | Tilpasningskurs for svaksynte | 3,0 |
| | Sum utover fattigdomssatsing | 195,9 |