Komiteens medlemmer fra Høyre sin
visjon i arbeids- og velferdspolitikken er det selvhjulpne mennesket.
Det skal legges til rette for et samfunn med muligheter for alle,
hvor alle har frihet til å leve selvstendig og hvor alle som faller
utenfor skal få en ny sjanse. Velferdsstaten skal ikke være alt
for alle, men skal være sterk for den som har behov for hjelp. Derfor
mener disse medlemmer det overordnede målet i arbeids-
og sosialpolitikken er å bidra til at alle mennesker kan få oppleve
den trygghet det er å ha et inntektsgivende arbeid å gå til. Altfor mange
mennesker i yrkesaktiv alder står i dag utenfor arbeidslivet. For
Høyre er det helt grunnleggende at alle som kan jobbe, skal jobbe,
og få oppleve den frihet det gir å være selvforsørgende. Videre
mener disse medlemmer at de som befinner seg langt
utenfor arbeidslivet og ikke har muligheter til å greie dette, skal
ha en anstendig inntektssikring. Det må stilles individuelle krav
til aktivitet. Det er ikke et velferdssamfunn verdig å gi opp mennesker. Velferdssystemet,
skattesystemet og ansettelsesregelverket må derfor omformes slik
at aktivitet og deltakelse blir et hovedprinsipp, og at det lønner
seg å jobbe.
Disse medlemmer konstaterer at
det ved Stortingets behandling av Innst. 2 S (2010–2011) ikke ble
flertall for Høyres helhetlige forslag til statsbudsjett, og at
regjeringens forslag til budsjett er vedtatt. På denne bakgrunn velger disse
medlemmer å synliggjøre de prioriteringer på rammeområde
7 som fremgår av Høyres alternative statsbudsjett 2010 i Innst.
2 S (2010-2011).
Disse medlemmer registrerer at
Arbeidsdepartementets budsjettramme økes med 6,5 pst., reelt fra
310,7 mrd. kroner i saldert budsjett 2010, til 331 mrd. kroner i
budsjettforslag for 2011.
Vår tids største samfunnsutfordring er det høye antallet
mennesker i yrkesaktiv alder som står utenfor arbeidslivet. Basert
på opplysninger i regjeringens eget forslag til statsbudsjett for 2011,
kan antallet i 2011 komme opp mot hele 830 000 mennesker som på
en eller annen måte står helt eller delvis utenfor arbeidslivet.
Antallet vil variere, slik det også har gjort de siste årene, særlig
i takt med svingende arbeidsledighet. Disse medlemmer mener
likevel at utfordringen ikke først og fremst er knyttet til mennesker som
mister jobben og er arbeidsledige i noen tid, men til antallet mennesker
på helserelaterte ytelser og mer permanente trygdeordninger ser ut
til å øke sterkt. I 2010/2011 vil det for første gang i historien
være mer enn 600 000 mennesker som mottar helserelaterte ytelser
alene – en milepæl disse medlemmer mener illustrerer at
vi fremdeles har en lang vei å gå før vi når IA-avtalens målsettinger.
I første og andre kvartal av 2010 har sykefraværet
vist en gledelig nedgang. Disse medlemmer vil imidlertid
ta avstand fra de påstandene som kommer fra sentrale personer fra
regjeringspartiene, om at dette skal skyldes at de nye tiltakene
som kom inn i IA-arbeidet ved forlengelsen av IA-avtalen i februar
2010, har begynt å virke. Dette er ikke tilfelle. Svært få av de
tiltak det ble enighet om i februar 2010 er ferdig utformet, behandlet
eller iverksatt. Derfor har de ikke ennå en målbar effekt. Disse
medlemmer vil derimot peke på at det i regjeringens budsjettforslag
ligger an til å komme en stor pågang av nye mottakere av arbeidsavklaringspenger
i 2011, og at de samlede utgiftene til denne nye inntektssikringsordningen
nå vil være større enn for det folketrygdfinansierte sykefraværet.
Der hvor sykefraværsnedgangen kan gi inntrykk av at utviklingen
går i riktig retning, kan økningen i antallet mennesker som mottar arbeidsavklaringspenger
og uførepensjon tyde på det stikk motsatte: De langtidssyke friskmeldes
ikke, de forblir langtidssyke. Den eneste forskjellen er at de etter
ett år med sykepenger får sin inntekt redusert kraftig, fra 100
pst. av tidligere inntekt, til ca. 64 pst. Disse medlemmer mener
det er avgjørende å sette inn langt sterkere virkemidler overfor
sykmeldte det første sykmeldingsåret, slik at en forhindrer at sykefravær
fører til permanent utenforskap.
Høyres målsettinger innenfor arbeids- og sosialpolitikken
for 2009–2013 er:
1. Styrking av arbeidslinjen.
Det skal lønne seg å jobbe.
2. Liberalisering av arbeidsmiljøloven.
Det skal alltid være lettere å komme inn i en ny jobb enn inn i
en ny trygdeordning.
3. Mer målrettet fattigdomssatsing, som
ikke gjør det bedre å være fattig, men som skal gjøre det lettere
for fattige å få det bedre.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett for 2011, hvor disse målsettingene gir
seg uttrykk i følgende konkrete satsinger:
1. Det skal alltid lønne
seg å jobbe. For å øke de økonomiske incentivene for å gå fra stønad
til jobb, foreslår Høyre å senke inntektsskatten for de som har
lave og middels inntekter, i tillegg til forslag som gjør overgangen
mer smidig for dem som går fra stønad og ut i arbeid.
2. Sterkere virkemidler i sykefraværsarbeidet. Høyre
foreslår tiltak som gir tidligere inngripen, bedre individuell oppfølging
av den enkelte sykmeldte og bedre omskoleringsmuligheter for den som
ikke vil komme tilbake til den jobben en er sykmeldt fra.
3. Strategi for å hjelpe flere funksjonshemmede ut
i jobb. Høyre foreslår en dreining av arbeidsmarkedstiltakene til
de med størst hjelpebehov, bedre og forenklede rutiner for tilrettelegging
og styrking av konkrete tiltak som gjør det lettere for funksjonshemmede
å være i jobb.
4. Målrettet fattigdomssatsing. Høyres
fattigdomssatsing har to hovedlinjer; understøtting av arbeidslinjen
og særskilte tiltak overfor barn og unge som lever i fattigdom.
De aller fleste mennesker ønsker utdanning og jobb.
Høyres visjon er at mennesker med nedsatt funksjonsevne skal ha
mulighet til personlig utvikling, deltakelse og livsutfoldelse på
linje med andre samfunnsborgere.
Disse medlemmer viser til at
sysselsettingen er vesentlig lavere blant mennesker med en nedsatt
funksjonsevne. Mange av dem det gjelder har likevel full arbeidsevne
dersom arbeidsplass eller arbeidsoppgaver tilrettelegges. Men til tross
for at inkludering av mennesker med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet
har vært ett av tre hovedmål i IA-avtalen i åtte år, er lite skjedd.
Personer med nedsatt funksjonsevne møter fortsatt
barrierer som hindrer like muligheter til aktivitet og deltakelse.
Funksjonshemning oppstår i gapet mellom den enkeltes forutsetninger
og de krav samfunnet stiller. En politikk for å bygge ned funksjonshemmende
barrierer må styrke den enkeltes forutsetninger samtidig som samfunnet gjøres
mer tilgjengelig.
Disse medlemmer viser til at
det i Høyres sysselsettingsstrategi for mennesker med nedsatt funksjonsevne
foreslås følgende tiltak:
Grønt kort: Slå sammen
dagens tilretteleggingsgaranti(-er) og erstatte søknadsprosedyrene
med en standardisert garanti, hvor utgifter til nødvendige tilretteleggingstiltak
refunderes i sin helhet av Nav.
Bevilge 10 mill. kroner til etablering
av Grønt kort i Høyres alternative statsbudsjett for 2011.
Gjøre ordningen med arbeids- og utdanningsreiser
til et permanent tilbud innenfor velferdsforvaltningen.
Åpne tilbudet for minst 40 nye søkere til
arbeids- og utdanningsreiser – øke bevilgningen med 5 mill. kroner
i Høyres alternative statsbudsjett for 2011.
Gjøre uføretrygden mer fleksibel, slik
at en kan gå ned til 20 pst. uføregrad i kombinasjon med jobb.
Prioritere oppfølging av plan- og bygningslovens
krav om universell utforming av nye bygninger.
Opprette 3 000 flere tiltaksplasser til
yrkeshemmede.
Heve varighetsbegrensningen under utdanning som
attføring.
Styrke tilretteleggingen for funksjonshemmede studenter
(dyslektikere) under utdanning.
Øke bevilgningen til hjelpemidler til elever
med dysleksi med 20 mill. kroner i Høyres alternative statsbudsjett
for 2011.
Øke timeantallet i grunnskolen med 2 timer
i uken – øke bevilgningen med 136 mill. kroner i Høyres alternative
statsbudsjett for 2011.
Innføre leksehjelp på ungdomsskoletrinnet
– øke bevilgningen med 100 mill. kroner i Høyres alternative statsbudsjett
for 2011.
Øke innsatsen på særskilt tilrettelegging.
Styrke Program for basiskompetanse i arbeidslivet
med 20 mill. kroner i Høyres alternative statsbudsjett for 2011.
Sikre at rettigheten til hjelpemidler fremdeles holdes
innenfor folketrygden.
Fremme en opptrappingsplan for habilitering
og rehabilitering.
Øremerke 400 mill. kroner innenfor bevilgningene
til helseforetakene til habilitering og rehabilitering i Høyres
alternative statsbudsjett for 2011.
Rettighetsfeste Brukerstyrt personlig assistanse.
Gjøre ordningen med funksjonsassistent
til en permanent ordning innenfor folketrygden.
Øke bevilgningen til funksjonsassistent
med 5 mill. kroner for å imøtekomme økt etterspørsel i Høyres alternative
statsbudsjett for 2011.
Innføre rettighet til servicehund som en
permanent ordning.
Øke bevilgningen for å imøtekomme økt etterspørsel
med 4 mill. kroner i Høyres alternative statsbudsjett for 2011.
Gjennomgå alle stønadsordninger for bil
og forenkle regelverket.
Øke bevilgningen til tilrettelagt transport
for funksjonshemmede med 13 mill. kroner i Høyres alternative statsbudsjett
for 2011 og etablere en forsøksordning.
Opprette et eget spesialisert utdanningstilbud
for skrivetolker.
Bevilge 0,5 mill. kroner til oppstart av
et pilotprosjekt med tilbud om deltidsstudium på 30 studiepoeng
ved Høyskolen i Bergen, i Høyres alternative statsbudsjett for 2011.
Opprette et eget Nav-ombud, for å styrke rettssikkerhet
for brukerne og en forsvarlig velferdsforvaltning.
Opprette flere traineestillinger for funksjonshemmede
i offentlig sektor.
Øremerke midler innenfor Navs budsjett
til prosjektmidler for opplærings- og arbeidstreningsprosjekter
i privat sektor.
Styrke arbeidslivssentrene i Nav slik at
brukere får avklart arbeidsevne og bistandsbehov raskt.
La private bemanningsselskaper forestå
arbeidsformidling.
Disse medlemmer mener
velferdsstaten særlig måles på om den klarer å løfte dem som sitter nederst
ved bordet. Høyre foreslår i sitt alternative statsbudsjett for
2011 en målrettet satsing på gode og konkrete tiltak som både letter
livssituasjonen for fattige, og som tilbyr en vei ut av fattigdommen.
Disse medlemmer viser til at
det store sosiale skillet i Norge går på om man er i arbeid eller
ikke. Fattigdomstiltakene må derfor sees i sammenheng med Høyres
arbeid for å skape et mer åpent og inkluderende arbeidsmarked, og Høyres
politikk for å skape flere trygge arbeidsplasser. En særlig viktig
faktor i fattigdomssatsingen må rettes inn mot barn som lever under
fattigdom, og unge som lever på offentlige ytelser.
Høyres fattigdomspakke, alternativt statsbudsjett 2011 |
Lokale barne- og ungdomstiltak | 20 mill. kroner |
Gradert barnehagepris i flere kommuner | 150 mill. kroner |
Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige | 400 mill. kroner |
Tilskudd til tiltak for å bedre språkforståelsen blant
minoritetsspråklige barn i barnehage | 10 mill. kroner |
Kommunalt barnevern | 160 mill. kroner |
Støtteordninger til betaling av kontingent til deltakelse
i fritidsaktiviteter for barn fra fattige familier (via Nav) | 20 mill. kroner |
Gratis barnehage for de på INTRO-ordningen | 25 mill. kroner |
Styrket norskopplæring, særskilt pott til norskopplæring
i samarbeid med frivillige organisasjoner for folk som ikke har
rett og plikt til norskopplæring | 30 mill. kroner |
Personlig ombud til mennesker med dårlige levekår | 2 mill. kroner |
Totalt | 817 mill. kroner |