Det foreslås bevilget 213,613 mill. kroner for 2011,
mot 210,003 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.
Komiteen har merket
seg at regjeringen har varslet en stortingsproposisjon om ratifisering
av FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Komiteen viser
til at denne ble undertegnet i mars 2007, og understreker betydningen
av at Norge nå ratifiserer denne konvensjonen.
Komiteen viser til at diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven ble gjort gjeldende fra 1. januar 2009,
og at det også er lagt frem en egen handlingsplan for universell
utforming og økt tilgjengelighet for perioden 2009–2013 som skal
støtte implementeringen av loven. Handlingsplanen inneholder blant
annet konkrete tidsfrister for tiltak som må gjennomføres. Komiteen støtter
de tiltak som er satt opp i denne planen. Samtidig vil komiteen peke
på at det så langt ikke er fastsatt forskrifter med tidsfrister for
universell utforming av eksisterende kategorier av bygg, jf. også
forskriftsadgangen til dette i plan- og bygningsloven.
Komiteen mener at dette med fordel
bør kunne arbeides videre med for ytterligere å fremme et samfunn
med lik adgang og muligheter for alle.
Komiteen støtter satsingen på
god bistand i forbindelse med ferie- og fritidstilbud for barn og
unge med nedsatt funksjonsevne.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at arbeidet med sysselsettingsstrategien for personer
med nedsatt funksjonsevne pr. dato er inne i en analyse- og utvik-lingsfase.
Det er blant annet oppnevnt to panel; et erfarings- og idépanel
med representanter fra arbeids- og næringsliv og et brukerpanel
med representanter fra funksjonshemmedes organisasjoner. Panelene
vil levere sine innspill til Arbeidsdepartementet innen 15. januar
2011. Forslag som kan bidra til å øke yrkesdeltakelsen blant funksjonshemmede
vil blant annet bli fremmet i forbindelse med arbeidet med statsbudsjettet
for 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i forbindelse
med behandlingen av Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) Om lov om forbud mot
diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven), jf. Innst. O. nr. 68 (2007–2008).
Disse medlemmer mener det er
viktig å jobbe mer målrettet for å oppfylle tilgjengelighetsloven,
og mener det haster å gjennomføre ytterligere tiltak for å gjøre
samfunnet langt mer tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne.
Disse medlemmer registrerer med
skuffelse at det ikke ble vedtatt å innføre én, allmenn tidsfrist
for universell utforming av eksisterende bygninger.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt
funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert
av Nav.»
«Stortinget ber regjeringen sikre at informasjon rettet
mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold i
diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell
tilrettelegging.»
«Stortinget ber regjeringen sikre at informasjons-
og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir
omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt
til generell tilrettelegging (universell utforming).»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at krav
om universell utforming innarbeides i offentlige anbud.»
«Stortinget ber regjeringen snarest sette en
tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes av
hensyn til hørselshemmede.»
Komiteens medlemmer fra Høyre peker på
at regjeringen skal lansere en egen sysselsettingsstrategi for mennesker
med nedsatt funksjonsevne, samtidig som det i forslaget til statsbudsjett
for 2011 kuttes i bevilgninger som kan bidra til å lette hverdagen
for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Disse medlemmer mener
dette bryter med tidligere lovnader om økt satsing på å fjerne funksjonshindringer og
sørge for universell utforming. I Høyres alternative statsbudsjett
for 2011 reverseres derfor regjeringens kutt, på henholdsvis 2,26
mill. kroner under kap. 847 post 21 og 1,64 mill. kroner under kap.
847 post 71.
Komiteen understreker
betydningen av likemannsarbeidet i regi av de funksjonshemmedes organisasjoner,
og legger til grunn at dette kan videreføres ubeskåret innenfor
den rammen som regjeringen har foreslått.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
utfordringene Nav-reformen har ført til har gjort at de funksjonshemmedes
organisasjoner har fått et betraktelig merarbeid.
Disse medlemmer vil påpeke at
organisasjonene har måttet bistå sine medlemmer med oppgaver og
hjelp som tilligger Nav.
Disse medlemmer mener problemene
i Nav har ført til at de funksjonshemmede har blitt sviktet. Dersom
funksjonshemmedes organisasjoner skal ha mulighet til å løse en
større del av de utfordringer de står overfor, må driftstilskuddet
til funksjonshemmedes organisasjoner økes.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011 hvor man foreslår å øke bevilgningene
til kap. 847 post 70 med 7,5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til det viktige arbeidet som de funksjonshemmedes
organisasjoner utfører for sine medlemmer og samfunnet, og foreslår
å øke bevilgningen til disse over kap. 847 post 70 med 9 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag.