4.26 Kap. 847 Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne

Det foreslås bevilget 213,613 mill. kroner for 2011, mot 210,003 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.

Komiteen har merket seg at regjeringen har varslet en stortingsproposisjon om ratifisering av FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Komiteen viser til at denne ble undertegnet i mars 2007, og understreker betydningen av at Norge nå ratifiserer denne konvensjonen.

Komiteen viser til at diskriminerings- og tilgjengelighetsloven ble gjort gjeldende fra 1. januar 2009, og at det også er lagt frem en egen handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet for perioden 2009–2013 som skal støtte implementeringen av loven. Handlingsplanen inneholder blant annet konkrete tidsfrister for tiltak som må gjennomføres. Komiteen støtter de tiltak som er satt opp i denne planen. Samtidig vil komiteen peke på at det så langt ikke er fastsatt forskrifter med tidsfrister for universell utforming av eksisterende kategorier av bygg, jf. også forskriftsadgangen til dette i plan- og bygningsloven.

Komiteen mener at dette med fordel bør kunne arbeides videre med for ytterligere å fremme et samfunn med lik adgang og muligheter for alle.

Komiteen støtter satsingen på god bistand i forbindelse med ferie- og fritidstilbud for barn og unge med nedsatt funksjonsevne.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at arbeidet med sysselsettingsstrategien for personer med nedsatt funksjonsevne pr. dato er inne i en analyse- og utvik-lingsfase. Det er blant annet oppnevnt to panel; et erfarings- og idépanel med representanter fra arbeids- og næringsliv og et brukerpanel med representanter fra funksjonshemmedes organisasjoner. Panelene vil levere sine innspill til Arbeidsdepartementet innen 15. januar 2011. Forslag som kan bidra til å øke yrkesdeltakelsen blant funksjonshemmede vil blant annet bli fremmet i forbindelse med arbeidet med statsbudsjettet for 2012.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Ot.prp. nr. 44 (2007–2008) Om lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven), jf. Innst. O. nr. 68 (2007–2008).

Disse medlemmer mener det er viktig å jobbe mer målrettet for å oppfylle tilgjengelighetsloven, og mener det haster å gjennomføre ytterligere tiltak for å gjøre samfunnet langt mer tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne.

Disse medlemmer registrerer med skuffelse at det ikke ble vedtatt å innføre én, allmenn tidsfrist for universell utforming av eksisterende bygninger.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige lovforslag som sikrer at arbeidsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne tilrettelegges basert på støtteordninger finansiert av Nav.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at informasjon rettet mot allmennheten blir inkludert i betegnelsen fysiske forhold i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i arbeidsliv og utdanning blir omfattet av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 9 Plikt til generell tilrettelegging (universell utforming).»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at krav om universell utforming innarbeides i offentlige anbud.»

«Stortinget ber regjeringen snarest sette en tidsfrist for når all film og alle TV-sendinger skal tekstes av hensyn til hørselshemmede.»

Komiteens medlemmer fra Høyre peker på at regjeringen skal lansere en egen sysselsettingsstrategi for mennesker med nedsatt funksjonsevne, samtidig som det i forslaget til statsbudsjett for 2011 kuttes i bevilgninger som kan bidra til å lette hverdagen for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Disse medlemmer mener dette bryter med tidligere lovnader om økt satsing på å fjerne funksjonshindringer og sørge for universell utforming. I Høyres alternative statsbudsjett for 2011 reverseres derfor regjeringens kutt, på henholdsvis 2,26 mill. kroner under kap. 847 post 21 og 1,64 mill. kroner under kap. 847 post 71.

Post 70 Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner

Komiteen understreker betydningen av likemannsarbeidet i regi av de funksjonshemmedes organisasjoner, og legger til grunn at dette kan videreføres ubeskåret innenfor den rammen som regjeringen har foreslått.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener utfordringene Nav-reformen har ført til har gjort at de funksjonshemmedes organisasjoner har fått et betraktelig merarbeid.

Disse medlemmer vil påpeke at organisasjonene har måttet bistå sine medlemmer med oppgaver og hjelp som tilligger Nav.

Disse medlemmer mener problemene i Nav har ført til at de funksjonshemmede har blitt sviktet. Dersom funksjonshemmedes organisasjoner skal ha mulighet til å løse en større del av de utfordringer de står overfor, må driftstilskuddet til funksjonshemmedes organisasjoner økes.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011 hvor man foreslår å øke bevilgningene til kap. 847 post 70 med 7,5 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til det viktige arbeidet som de funksjonshemmedes organisasjoner utfører for sine medlemmer og samfunnet, og foreslår å øke bevilgningen til disse over kap. 847 post 70 med 9 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.