Det foreslås bevilget 380 mill. kroner for 2011, mot
330 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at ordningen
med supplerende stønad til personer over 67 år skal sikre personer
med kort botid i Norge en minsteinntekt på nivå med minstepensjon.
Antallet personer som benytter seg av ordningen har økt med 455
personer fra utgangen av 2006 til utgangen av 2009.
Satsene for stønaden har økt i tråd med opptrappingsplanen
for særtilleggene for alders-, uføre- og etterlattepensjon, og utgiftene
har derfor økt med 3,8 mill. kroner i perioden.
Flertallet konstaterer at en
evaluering av ordningen er igangsatt, og imøteser resultatet i løpet av
2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til ordningen med supplerende stønad til personer over 67 år, med
kort botid i Norge, som ble innført fra 1. januar 2006. Stønaden
reguleres av egen lov og er ikke en folketrygdytelse. Stønaden vil,
i mange tilfeller, bli en ytelse til erstatning for økonomisk sosialhjelp
og må etter disse medlemmers mening betraktes som
en sosial ytelse.
Disse medlemmer vil peke på at
den supplerende stønaden ikke er en trygdeytelse og ikke bevilges
over folketrygdens budsjett.
Disse medlemmer mener derfor
det er naturlig at ytelsen utbetales gjennom de kommunale sosialkontorene.
På denne bakgrunn overføres midlene til ordningen til Kommunal-
og regionaldepartementets budsjett i Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2011, og legges inn i kommunenes rammebevilgning.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 74 (2007–2008)
Endringer i bevilgninger under Arbeids- og inkluderingsdepartementet
– Oppfølging av trygdeoppgjøret for 2008 (Heving av minsteytelser
mv.), jf. Innst. S. nr. 11 (2008–2009).
Disse medlemmer viser også til
behandlingen av Ot.prp. nr. 77 (2007–2008) Om lov om endringer i
folketrygdloven og lov om supplerande stønad til personar med kort
butid i Noreg, jf. Innst. O. nr. 6 (2008–2009).