Det foreslås bevilget 161,7 mill. kroner for
2011, mot 788,01 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.
Komiteen peker på
at Arbeids- og velferdsetaten har store investeringsbehov for IKT.
Gamle datasystemer bidrar til at det er vanskelig å nå intensjonene
for Nav fullt ut. De gamle datasystemene samhandler ikke tilstrekkelig
og fører på en del områder til dobbeltarbeid, med den konsekvens
at unødvendig store menneskelige ressurser ikke blir brukt på veiledning
og sosialfaglig oppfølging av Navs brukere. De ansatte gjør en betydelig
innsats med krevende rammebetingelser. Navs driftsbudsjett kompenserer
i dag betydelig for det merarbeidet det skaper. Gjennom nødvendige
investeringer kan vi i langt større grad enn i dag bidra til at
flere får hjelp til å komme seg ut på arbeidsmarkedet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
regjeringens bevilgning for å ferdigstille konseptvalget for IKT
i statsbudsjettet og har merket seg at regjeringen kommer tilbake
til Stortinget med saken.
Komiteen er opptatt
av en fremdrift som sikrer en hurtigst mulig vridning av ressursbruken
slik at flere brukere kan få god og trygg oppfølging. Komiteen vil
peke på at for å oppnå en bedre utnyttelse av tolkekapasiteten ser
vi det som nødvendig at Arbeids- og velferdsetaten også får et bedre
IKT-system for formidling av tolketjenester. I arbeidet med å oppgradere
etatens IKT-løsninger forutsetter komiteen at dette
blir fulgt opp. Komiteen vil samtidig peke på hvor krevende
det er med teknologiske løsninger av en slik størrelsesorden Nav
har behov for. Hensynet til kostnadskontroll i en slik prosess er avgjørende
viktig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at den oppgradering og utvikling som skal gjøres i IKT-systemene
i Nav må inneholde oppgaveløsninger som gjør at de ulike applikasjonene
klarer å «snakke sammen», og at grensesnittene mellom de ulike systemer må
være av en kvalitet som gjør at arbeidet med elektronisk verktøy
blir mer effektivt og mindre ressurskrevende å bruke for saksbehandlerne
i Nav.
Disse medlemmer er kjent med
at sykepengesystemet «InfoTrygd» er av en slik karakter at det ikke
lenger er å betrakte som et godt arbeidsverktøy.
Disse medlemmer viser videre
til at «InfoTrygd» er et system fra 1978 der sykmeldinger blir registrert
manuelt fra Nav lokalt da det fortsatt ikke er alle legekontorer
som overfører sykmeldinger elektronisk. Dette systemet inneholder
også data for utbetalinger av foreldrepenger.
Disse medlemmer viser til at
det er fire ulike systemer som brukes til å utbetale ytelser fra folketrygden.
Disse medlemmer mener at systemene
må oppgraderes betraktelig for å unngå flere feil av ubetalinger
av trygdeytelser og pensjoner, slik Riksrevisjonen har påpekt i
sitt Dokument 1 (2010–2011) Riksrevisjonens rapport om den årlige
revisjon og kontroll for budsjettåret 2009.
Disse medlemmer er tydelige på
at det er mye arbeid igjen før IKT-systemene i Nav er i stand til
å håndtere den mengde data som det legges opp til etter innføring
av arbeidsavklaringspenger og pensjonsreformen.
Disse medlemmer mener at dersom
det satses på å få på plass gode elektroniske verktøy, vil det frigjøre
tid til at saksbehandlere i førstelinje kan utføre sine daglige
oppgaver ved å følge opp brukere på en bedre og tilfredsstillende
måte for begge parter.
Disse medlemmer er kjent med
at regjeringen har foreslått 10 mill. kroner til utredning og planlegging
av arbeidet med å fornye IKT-systemene i Arbeids- og velferdsetaten.
Disse medlemmer viser til brev
fra Norsk Tjenestemannslag Nav, datert 21. oktober 2010, hvor det
fremkommer at behovene for fornying er omfattende og krever en grundig
prioritering.
Disse medlemmer mener det ikke
er holdbart at Nav-systemet fortsatt har datasystemer som er utviklet
på 70- og 80-tallet. Både Riksrevisjonens rapport, jf. Dokument
1 (2009–2010), og en ekspertgruppe som tidligere i år gikk gjennom Nav-systemet,
har slått fast at et nytt datasystem er nødvendig for å kunne gjennomføre
etatens oppgaver korrekt og effektivt.
Disse medlemmer mener det er
helt avgjørende at man har fokus på arbeidet knyttet til fornying
av IKT-systemene, og at denne prosessen ikke forsinkes.
Disse medlemmer mener, i likhet
med Norsk Tjenestemannslag, at etatens driftsutgifter på IKT-området
vil fortsette å stige også i 2011. Med regjeringens forslag til
bevilgning vil dette innebære at det må prioriteres og spares inn
på andre områder i etaten, noe som vil være vanskelig uten å redusere
personalressursene både sentralt og lokalt.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011 der kap. 604 post 45 økes med
200 mill. kroner.