4.32 Kap. 2620 Stønad til enslig mor eller far

Det foreslås bevilget 3 948,5 mill. kroner for 2011, mot 4 091,2 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til regjeringens forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter seg til forslaget

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, legger stor vekt på at eneforsørgere skal ha en inntektssikring og at det er god grunn til å ha særlige ordninger for denne gruppen. Dette flertallet vil særlig understreke at det er avgjørende viktig at enslige forsørgere kvalifiserer seg til arbeid ved hjelp av utdanningsstønaden og at dette tiltaket derfor er meget viktig for å hindre barnefattigdom.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener det er et viktig bidrag for å forhindre fattigdom at flest mulig deltar i arbeidslivet. Overgangsstønaden ble innført i en tid da det var lav barnehagedekning, og mange småbarnsforeldre var hjemmeværende. I dag er det, ifølge regjeringen, full barnehagedekning, og de aller fleste småbarnsforeldre er tilbake i arbeidslivet etter ett år i permisjon. En ordning med passiv stønad som bidrar til at unge arbeidsføre mennesker er ute av arbeidslivet i flere år kan ha store følger, og mange som mottar overgangsstønad bruker lang til på å bli selvforsørgende. Mange som av ulike årsaker er ute av arbeidslivet i flere år har store problemer med å komme tilbake igjen, noe som også gjelder enslige forsørgere.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser med bakgrunn i dette ikke lenger grunn til å opprettholde overgangsstønad i tre år for enslige forsørgere.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011 der det foreslås å redusere perioden med overgangsstønad til ett år, fra 1. juli 2011, og som en konsekvens reduseres kap. 2620 post 70 med 650 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er behov for en gjennomgang av reglene for overgangsstønad, for å sørge for at dette blir en inntektssikring i en kort overgangsperiode. Disse medlemmer vil jobbe videre med dette.

Post 73 Utdanningsstønad

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser det også unødvendig med spesielt gunstige finansieringsordninger basert på status som enslig forsørger, og foreslår å avvikle den spesielle utdanningsstøtten til enslige forsørgere fra 1. juli 2011.

Disse medlemmer viser til at det finnes gode muligheter for finansiering av studier for alle som ønsker utdanning.

Disse medlemmer vil også peke på den markante nedgangen i antall mottakere av utdanningsstønad som har funnet sted de siste årene, noe som etter disse medlemmers mening understreker at det ikke er behov for denne ordningen.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative forslag til statsbudsjett der kap. 2620 post 73 foreslås redusert med 27 mill. kroner.

Post 76 Forskuttering av underholdsbidrag

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter ikke den foreslåtte økningen til bidragsforskudd.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet ved ulike anledninger har underskreket at alle skal ha rett til å vite hvem som er sin biologiske far, og at det derfor er viktig å sørge for at mødre oppgir hvem som er far til barna.

Alle fedre skal ha en plikt til å betale bidrag, noe som ikke skjer i de tilfellene hvor mor ikke oppgir hvem som er barnets far, og disse medlemmer mener at det må stilles strengere krav til å oppgi barnefaren.

Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2011, hvor man reduserer kap. 2620 post 76 med 21,2 mill. kroner.