Det foreslås bevilget 3 948,5 mill. kroner for 2011,
mot 4 091,2 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til regjeringens
forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter seg til forslaget
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, legger
stor vekt på at eneforsørgere skal ha en inntektssikring og at det
er god grunn til å ha særlige ordninger for denne gruppen. Dette
flertallet vil særlig understreke at det er avgjørende viktig
at enslige forsørgere kvalifiserer seg til arbeid ved hjelp av utdanningsstønaden
og at dette tiltaket derfor er meget viktig for å hindre barnefattigdom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er et viktig bidrag for å forhindre fattigdom
at flest mulig deltar i arbeidslivet. Overgangsstønaden ble innført
i en tid da det var lav barnehagedekning, og mange småbarnsforeldre
var hjemmeværende. I dag er det, ifølge regjeringen, full barnehagedekning, og
de aller fleste småbarnsforeldre er tilbake i arbeidslivet etter
ett år i permisjon. En ordning med passiv stønad som bidrar til
at unge arbeidsføre mennesker er ute av arbeidslivet i flere år kan
ha store følger, og mange som mottar overgangsstønad bruker lang
til på å bli selvforsørgende. Mange som av ulike årsaker er ute
av arbeidslivet i flere år har store problemer med å komme tilbake
igjen, noe som også gjelder enslige forsørgere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
med bakgrunn i dette ikke lenger grunn til å opprettholde overgangsstønad
i tre år for enslige forsørgere.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011 der det foreslås å redusere perioden
med overgangsstønad til ett år, fra 1. juli 2011, og som en konsekvens
reduseres kap. 2620 post 70 med 650 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er behov for en gjennomgang av reglene for overgangsstønad, for
å sørge for at dette blir en inntektssikring i en kort overgangsperiode. Disse
medlemmer vil jobbe videre med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
det også unødvendig med spesielt gunstige finansieringsordninger
basert på status som enslig forsørger, og foreslår å avvikle den spesielle
utdanningsstøtten til enslige forsørgere fra 1. juli 2011.
Disse medlemmer viser til at
det finnes gode muligheter for finansiering av studier for alle som
ønsker utdanning.
Disse medlemmer vil også peke
på den markante nedgangen i antall mottakere av utdanningsstønad
som har funnet sted de siste årene, noe som etter disse medlemmers mening
understreker at det ikke er behov for denne ordningen.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative forslag til statsbudsjett der kap. 2620 post 73 foreslås
redusert med 27 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
ikke den foreslåtte økningen til bidragsforskudd.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ved ulike anledninger har underskreket at alle
skal ha rett til å vite hvem som er sin biologiske far, og at det
derfor er viktig å sørge for at mødre oppgir hvem som er far til
barna.
Alle fedre skal ha en plikt til å betale bidrag,
noe som ikke skjer i de tilfellene hvor mor ikke oppgir hvem som
er barnets far, og disse medlemmer mener at det må
stilles strengere krav til å oppgi barnefaren.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011, hvor man reduserer kap. 2620
post 76 med 21,2 mill. kroner.