Det foreslås bevilget 128 209 mill. kroner for 2011,
mot 117 433 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.
Komiteen viser til
at Stortingets flertall, alle unntatt Fremskrittspartiet, har vedtatt
at det fra 1. januar 2011 skal innføres en pensjonsreform som innebærer
en omlegging av folketrygdens alderspensjon. Omleggingen innebærer
nye regler for opptjening, beregning og uttak av alderspensjon.
De endringene som vil få sterkest betydning for dem som blir pensjonister
i fremtiden, er levealdersjustering som gir lavere pensjoner når
den generelle levealderen i befolkningen øker, indeksering med 0,75
pst. under lønnsutviklingen hvert år, og opptjening i alle yrkesaktive
år. Besteårsregelen om at de 20 beste årene skal telle ved beregning
av pensjonen, bortfaller. Også de årlige trygdeoppgjørene fortsetter.
Grunnbeløpet skal fortsatt benyttes for beregning av pensjoner,
men ikke for regulering av løpende pensjoner.
Komiteen vil også peke på at
det fra 1. januar 2011 blir adgang til å ta ut pensjon fra 62 års
alder gitt visse forutsetninger. Pensjon kan også tas ut i kombinasjon
med arbeid og lønnsinntekt.
I 2010 er det, ifølge Prop. 1 S (2010–2011), 665 000
alderspensjonister og for 2011 er anslaget på 699 985.
Komiteen er enig i regjeringens
vektlegging, i Prop. 1 S (2010–2011), av at informasjonen til den
enkelte bruker om konsekvensene av det valget man tar med hensyn
til pensjoneringstidspunkt, er svært viktig. Nav har etter komiteens mening
et stort ansvar for at pensjonister, blivende pensjonister og andre
brukere får nødvendig, ønskelig og relevant informasjon, noe som
blir en krevende oppgave i forbindelse med pensjonsreformens innføring.
Komiteen viser til at enslige
minstepensjonister har fått en økning i sine ytelser i 2010 til
2 G som utgjør 151 282 kroner fra 1. mai 2010 mens gifte/samboende
har rett til en grunnpensjon på 85 pst. av G i tillegg til et særtillegg
på 0,74 G, samlet sett en betydelig lavere ytelse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at statens utgifter vil bli stilt overfor store utfordringer
i årene fremover grunnet en markert aldring av befolkningen.
Flertallet viser til at pensjonsreformen
med fleksible uttak, levealdersjustering og ny regulering trer i
kraft 1. januar 2011. Pensjonsreformen er resultatet av to brede
forlik i Stortinget der alle partier, unntatt Fremskrittspartiet,
er enige om et nytt og bærekraftig pensjonssystem som sikrer nye
generasjoner gode pensjoner. Målet med det nye pensjonssystemet
er dessuten at det skal stimulere til arbeid. Derfor kan alle alderspensjonister
arbeide og tjene så mye de vil uten avkorting i alderspensjonen.
Man kan også ta ut hel eller delvis alderspensjon, og dermed få muligheten
til en gradvis og fleksibel overgang fra yrkesaktivitet til pensjonisttilværelse
etter egne behov. Den årlige pensjonen blir høyere jo senere den
tas ut.
Flertallet støtter regjeringens
foreslåtte endringer i skattleggingen av pensjoner som tilpasser
skattesystemet til pensjonsreformen. Skatte-systemet må stimulere
til arbeid, også for pensjonister. Flertallet viser
til Innst. 2 S (2010–2011) og understreker at forslaget gir en brutto
skattelette på 2,8 mrd. kroner til om lag 70 pst. av AFP- og alderspensjonistene,
hovedsakelig til de med bruttoinntekt under 350 000 kroner. Dette
finansieres delvis gjennom skatteøkning for de med høye pensjoner
og delvis gjennom enkelte avgiftsøkninger. Samlet sett gir forslaget
skattelette for pensjonistgruppen på 1,35 mrd. kroner i 2011.
Flertallet viser også til at
partene i privat sektor, sammen med staten, har forhandlet fram
en ny og forbedret AFP-ordning. AFP blir nå en ren tilleggs-ytelse
til folketrygdens alderspensjon som varer livet ut. I offentlig
sektor ble det ikke enighet om en tilsvarende ordning. Isteden forlenges
den gamle AFP-ordningen tilpasset ny regulering og levealdersjustering.
Flertallet understreker også
betydningen av obligatorisk tjenestepensjon som etter hvert vil sikre
alle arbeidstakere en tilleggspensjon.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, forstår at omleggingen
av pensjonssystemet naturlig nok vil måtte ta tid og at regelverket
må tilpasses etter hvert. Ett av målene med reformen er at pensjonssystemet skal
være enkelt og forståelig. Dette flertallet ber derfor
om at man i evalueringen av pensjonsreformen også vurdere dette.
Dette flertallet viser til at
det er nødvendig å vurdere hvordan regelverket for korttidsytelser og
samordning skal tilpasses ny alderspensjon raskt. Dette flertallet vil
påpeke viktigheten av god informasjon om ny alderspensjon både ved
selvbetjeningsløsninger og ved individuell veiledning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at fra 1. januar 2011 trer reformen om ny alderspensjon i folketrygden
i kraft for alle nåværende og kommende pensjonister. Innføringen
av reformen vil få innvirkning, stor eller mindre, på alle pensjonister,
også dem som allerede har vært pensjonister en lang stund.
Disse medlemmer peker på at levealdersjustering,
fjerning av besteårsregelen, innføring av alle år som tellende og
årlig underregulering vil bidra til at mange pensjonister for fremtiden
vil få lavere ytelser, sett i forhold til lønns- og prisutviklingen,
enn de ville fått med dagens system. Begrunnelsen flertallet gir
for nødvendigheten av å innføre en reform er at norsk økonomi ikke
vil kunne bære utviklingen uten at utgiftene til alderspensjoner
reduseres.
Disse medlemmer er uenig i slike
vurderinger og støtter seg på flere ledende økonomers uttalelser
i samme retning.
Folketrygdens utgifter er svært store og er
ifølge Prop. 1 S (2010–2011) på 326 333 486 000 kroner i 2011.
Disse medlemmer viser til at
av dette beløpet er 128 209 000 000 kroner knyttet til kap. 2670 Alderdom,
mens 198 124 486 000 kroner er beregnet å skulle dekke folketrygdens
andre utgifter – en betydelig større del enn det som omfatter alderspensjoner.
Disse medlemmer mener at dersom
man skal ta advarslene om folketrygdens bærekraft, når det gjelder
alderspensjoner for fremtiden, alvorlig er det viktig at man vurderer
en omlegging av mange av de mer sosialt betingede ytelsene.
Alderspensjon fra folketrygden er etter disse medlemmers mening
en opparbeidet rettighet som ikke kan fratas pensjonistene, mens
mange av de sosiale ytelsene som folketrygden inneholder er bedre
egnet for politiske, skiftende prioriteringer til enhver tid.
Disse medlemmer er, og Fremskrittspartiet har
alltid vært, opptatt av rettferdighet for norske pensjonister, for
en utvikling av ytelsene i tråd med lønnsinntekter, sikring av pensjonistenes kjøpekraft
og sikring av et anstendig nivå på minsteytelsene slik at alle eldre
mennesker i Norge skal ha muligheten til en verdig tilværelse.
Disse medlemmer godtar ikke at
sivil status skal føre til avkorting av grunnpensjonen. Opptjente
rettigheter skal respekteres uavhengig av hvilken samlivsform som
velges og uten at politikere skal vurdere hvilken samlivsform som er
den gunstigste økonomisk for pensjonister.
Disse medlemmer har årlig, siden
1989, fremmet forslag om at avkortingen av grunnpensjonen til gifte/samboende
pensjonister skal fjernes eller trappes ned over tid og følger opp dette
i Fremskrittspartiets alternative forslag til statsbudsjett for
2011.
Disse medlemmer er glade for
at Fremskrittspartiets representanter høsten 2002 fikk til et forlik
med regjeringspartiene i Stortinget (Bondevik I) om en nedtrapping
av avkortingen fra 25 til 15 pst. av G (grunnbeløpet) i løpet av tre
år. Fra 2005 er grunnpensjonen for gifte/samboende pensjonister
på 85 pst. av G.
Disse medlemmer ønsker å fortsette
nedtrappingen og fremmer forslag i Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2011 om å øke grunnpensjonen til 90 pst. fra 1. mai
2011.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative forslag til statsbudsjett for 2011 der kap. 2670 post
70 økes med 715 mill. kroner.
Disse medlemmer vil understreke
at ett av målene med pensjonsreformen var å skape et pensjonssystem
som var enkelt og forståelig, samt at det skulle være lett for den
enkelte å følge med på hva man ville få i pensjon.
Disse medlemmer har merket seg
at det, ifølge oppslag i blant annet Dagbladet den 14. og 15. november,
hersker stor forvirring blant både nåværende og kommende pensjonister
når det gjelder pensjonsreformen. Dette skyldes at det fortsatt
er en rekke forhold som er uavklart.
Disse medlemmer viser til at
pensjonsreformen igangsettes fra 1. januar 2011, og mener at alle
forhold burde vært avklart innen reformen ble iverksatt.
Disse medlemmer konstaterer at
det er stor usikkerhet rundt hvordan regelverket for sykepenger,
arbeidsavklaringspenger og dagpenger vil bli for dem som starter
uttak av fleksibel alderspensjon samtidig som de fortsetter i jobb.
Disse medlemmer vil påpeke at
så lenge alle uavklarte forhold forblir uavklart, innebærer dette
at verken pensjonistene eller de ansatte hos Nav helt vet hva de
skal forholde seg til.
Disse medlemmer mener dette er
en situasjon man ikke kan være bekjent av, og har også merket seg
at stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap), jf. oppslag i Dagbladet
14. november 2010, vil ta initiativ til en forenkling og opprydding.
Disse medlemmer fremmer på den
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utsette gjennomføringen
av pensjonsreformen inntil man har fått avklart blant annet ny uførepensjon,
permanent regelverk for kortidsytelser og forholdet til alderspensjon.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at enslige minstepensjonister har fått en økning av sitt særtillegg
til 1 G.
Disse medlemmer aksepterer ikke
at sivil status skal ha innflytelse på særtilleggets størrelse og
mener at alle minstepensjonister skal behandles likt.
Disse medlemmer peker på at Fremskrittspartiet
ved mange tidligere anledninger har fremmet forslag om at alle minstepensjonister
skal ha rett til en samlet ytelse på 2 G og fremmer i Fremskrittspartiets
alternative forslag til statsbudsjett for 2011 forslag om å øke
særtillegget for gifte og samboende pensjonister fra 74 pst. av
G (grunnbeløpet) til 85 pst. av G fra 1. mai 2011.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2011 der kap. 2670 post 73 økes med
400 mill. kroner.