Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun,
Anita Orlund og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund,
Siv Jensen, Peter N. Myhre, Kari Storstrand og Karin S. Woldseth, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen
Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Arvid Svendsen,viser til at etter en mer enn 40 år
lang forhistorie med forhandlinger mellom Norge og Russland kan
arbeidet med en avtale om avgrensing og samarbeid i Barentshavet
og Polhavet nå sluttføres. Avtalen løser det viktigste utestående
spørsmålet mellom Norge og Russland i etterkrigstiden. En avtale
mellom Norge og Russland om avgrensingen mellom landene i Barentshavet
og Polhavet vil etter komiteens oppfatning kunne skape nye muligheter
for samarbeid og utvikling mellom disse to nasjonene innenfor forvaltning
og næring, samtidig som det settes sluttstrek for en situasjon med uavklarte
grenselinjer mellom to nabostater.
Etter komiteens oppfatning åpner
en avklart grenselinje i nord for nye perspektiver for samarbeid
om ressurser, næringsliv, arbeidsplasser og folk-til- folk-samarbeid
på tvers av vår felles grense, et samarbeid som vil kunne gi positive ringvirkninger,
særlig i nord, dersom mulighetene tas i bruk. Det er komiteens syn
at avtalen vil styrke vårt naboforhold til Russland og gi økt stabilitet
og forutsigbarhet i området. Avtalen vil også kunne bli signalgivende
for resten av verden ved at denne regionen fremstår som en meget
fredelig region, hvor tvistespørsmål løses i samsvar med folkeretten. Avtalen
vil etter komiteens oppfatning være retningsgivende
for samarbeidsløsninger i den arktiske region og en bidragsyter
til styrket samarbeid i Polhavet.
Komiteen viser til at basis for
at avgrensingsavtalen er utviklingen av internasjonal havrett og
ikke minst FNs havrettskonvensjon av 1982. Komiteen viser
til at avtalen er bygget på havrettens regler om maritim avgrensing,
og viser for øvrig til at havrettskonvensjonen er bindende for både
Norge og Russland. Konvensjonen inneholder detaljerte regler om
staters rettigheter, plikter og ansvar for å fremme en fredelig
og forsvarlig utnyttelse av havområdene, samt ivareta miljøhensyn
og andre vitale interesser. Komiteen viser til at
løsningen er et resultat av et omfattende og grundig arbeid fra begge
land, forank-ret i folkeretten. Den løsning som er valgt, ligger
etter komiteens oppfatning trygt innenfor rammen
av moderne folkerettslige prinsipper for maritim avgrensing. Etter komiteens oppfatning
gir avtalen et klart uttrykk for den vekt Norge og Russland som
kyststater har valgt å tillegge folkeretten.
Komiteen viser til at den anbefalte
løsningen innebærer at det omstridte området på omkring 175 000
km2 deler dette området i to tilnærmet like deler og fremstår som
en god og balansert løsning som vil tjene både Norge og Russland. Selve
avgrensingslinjens lengde er ca. 1 680 km, hvor komiteen viser
til at det tas forbehold om en finberegning som vil følge av den
endelige avklaringen av yttergrensen for russisk kontinentalsokkel
i Polhavet. Sammen med grenselinjen som følger av 2007-overenskomsten
for Varangerfjordområdet, blir den samlede lengden på den maritime
grenselinjen mellom Norge og Russland på ca. 1 750 km.
Komiteen viser til at grensedragningen
mellom Norge og Russland i Barentshavet og Polhavet har reist omfattende
og sammensatte avgrensingsspørsmål. Komiteen er også
innforstått med at begge land har hatt høyst ulike tilnærminger
og utgangspunkt for avgrensingen, og viser til at prosessen startet
allerede i 1967 da Norge for første gang foreslo for Sovjetunionen å
igangsette forhandlinger om avgrensing av kontinentalsokkelen i
Barentshavet. Første møte ble avholdt i 1970, mens embetsdrøftelser
først startet i 1974. Komiteen er kjent med at det russiske
utgangspunktet i forhandlingene har vært at avgrensingslinjen mellom
Norge og Russland skulle følge en sektorlinje langs 32 grader øst
og nordover fra den russiske kysten. Det norske utgangspunktet har
i forhandlingene vært en beregnet midtlinje trukket på grunnlag
av like avstandspunkter mellom landenes kyster. Komiteen viser
i denne forbindelse til internasjonal rettspraksis, anført av den
internasjonale domstol i Haag, som gjennom de siste par tiår i vesentlig
grad har bidratt til å klargjøre vanskelige spørsmål som bl.a. avgrensing
av de maritime områdene mellom Norge og Russland innebærer. Etter komiteens oppfatning bekrefter
Haagdomstolens praksis en enhetlig metode, som også tar i betraktning
de geografiske særegenheter som finnes i dette området, bl.a. ved
at det har vært grunnlag for å justere den beregnede midt-linjen
ettersom det er stor ulikhet i landenes kystlengder.
Komiteen understreker også at
inngåelsen av avtalen om avgrensing og samarbeid i Barentshavet
og Polhavet bidrar til gjennomføringen av havrettens regler i Polhavet
i samsvar med erklæringen som de fem kyststatene i Polhavet (Russland,
Canada, USA, Danmark og Norge) avga 28. mai 2008 i Ilulissat på
Grønland. Komiteen viser også til at helt i nord
grenser norsk og russisk kontinentalsokkel mot de store havdyp som
er det internasjonale havbunnsområdet, og at Norge og Russland har
samarbeidet ved kartleggingen av sine respektive kontinentalsoklers
yttergrenser i nord. I denne forbindelse viser komiteen til
at Norge i mars 2009 fikk avklart sin yttergrense av den internasjonale
kontinentalsokkelkommisjonen i New York, noe som ennå gjenstår for
Russlands vedkommende.
Komiteen legger også vekt på
at avgrensingsavtalen sikrer videreføring av fiskerisamarbeidet
mellom Norge og Russland i hele Barentshavet. Den blandede norsk-russiske fiskerikommisjon
vil fortsette sin vellykkede og helt sentrale rolle i forvaltningen
av fiskeriressursene i Barentshavet, og gråsoneavtalen faller bort
når avgrensingsavtalen er på plass. Gråsoneavtalen har vært en midlertidig
praktisk ordning for håndhevelse og kontroll i et avgrenset område
i Barentshavet. Komiteen vil understreke betydningen
av at det i avtalens fortale vises til den særlige økonomiske betydning
de levende ressursene i Barenshavet har for Norge og Russland og
i særdeleshet for deres kystfiskesamfunn. Det vises til partenes
grunnleggende interesse og ansvar som kyststater for bevaring og
rasjonell forvaltning av de levende ressurser i Barentshavet og
Polhavet, i samsvar med folkeretten.
Komiteen viser også til at avtalen
kan gi anledning til å åpne for petroleumsaktiviteter på begge sider
av grensen i avtaleområdet. Siden 1980-tallet har det vært enighet
mellom norske og russiske myndigheter om at det ikke skulle letes etter
eller utvinnes petroleum i det omstridte området. Selv om eventuelle
petroleumsressurser som måtte befinne seg i området ikke har vært
et tema under de norsk-russiske forhandlingene, legger komiteen vekt
på at avtalen inneholder detaljerte regler og prosedyrer for å sikre
en effektiv og ansvarlig forvaltning av petroleumsressurser i tilfeller
der en enkelt olje- eller gassforekomst skulle vise seg å strekke
seg utover avgrensingslinjen – via såkalte unitiseringsbestemmelser.
Disse bestemmelsene er utformet etter mønster av tilsvarende bestemmelser
i andre avtaler. Komiteen viser til at det i avtalen
eksplisitt fremkommer at ingen av partene kan starte utnyttelse
av et grenseoverskridende petroleumsfelt uten etter avtale med den
annen part. I avtalens fortale understrekes betydningen av en effektiv
og ansvarlig forvaltning av petroleumsressursene, og som følge av avtalen
vil regionen etter komiteens oppfatning kunne få
adskillig større oppmerksomhet som et potensielt rikt petroleumsområde. Komiteen forventer
at internasjonal olje- og gassindustri i tillegg til leverandørindustri
nå vil rette søkelyset på begge sider av grensen i regionen.
Det er etter komiteens oppfatning
ønskelig, slik overenskomstens fortale beskriver, med en balansert
og harmonisert utvikling i avtaleområdet, som ivaretar de strenge
miljøkrav som nødvendigvis må stilles i Barentshavet, og som ikke minst
ivaretar fiskerinæringens interesser i ett av verdens viktigste
og største oppvekstområder for fisk. Komiteen ser
videre store fordeler med et utvidet norsk-russisk petroleumssamarbeid
i regionen, noe avtalen nå åpner muligheten, for selv om det er
opp til hver av partenes myndigheter å bestemme hvorvidt deres respektive områder
skal åpnes for petroleumsaktiviteter.
Komiteen er av den oppfatning
at det bør utvik-les en helhetlig strategi for forvaltningen av det
aktuelle området i Barentshavet, hvor det etter komiteens vurdering
er et betydelig potensial. Forskning og utvikling og kartlegging
av petro-leums-ressursene i det aktuelle området bør komme i gang
så raskt som mulig.
Komiteen legger vekt på at det
i fortalen vises til ønsket om å fastholde og styrke det gode naboforholdet
mellom Norge og Den russiske føderasjonen med henvisning til utviklingen
i Polhavet og partenes rolle i dette området, samt ønsket om å bidra
til å sikre stabilitet og styrket samarbeid i området. Komiteen er
også fornøyd med den innsats som norske myndigheter og norsk diplomati
har utvist i forhandlingsprosessen og som har muliggjort avtaleløsningen.
Komiteen påpeker at selv om overenskomsten vil
gi nye muligheter i forholdet mellom Norge og Russland, vil den
også kunne føre til at nye utfordringer oppstår. Dette innebærer
at det er enda viktigere for Norge å definere sine prioriteringer
i regionen, styrke relasjonene med aktuelle russiske myndigheter,
samt legge til rette for bedre mobilitet og folkelig samarbeid på
tvers av grensene.