Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Magnhild Eia, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, viser til Prop. 7 L (2011–2012) Endringer
i folketrygdloven og enkelte andre lover (samleproposisjon høsten
2011).
Komiteen har mottatt rettebrev
vedrørende endingar i lovforslaget romertall XI. Rettebrevet av
25. november 2011 følger vedlagt innstillinga. Komiteen viser
til at forslagene til endringer er innarbeidet.
Komiteen er enig i
at det å være i aktivitet og arbeid er viktig for levekår og livskvalitet
til den enkelte og for den samla verdiskapinga i samfunnet.
Enslige forsørgere har spesielle utfordringer knytta
til å forene aktivitet og arbeid med omsorgsoppgaver for små barn.
Enslige forsørgere har opp gjennom tiden vært omfattet av stigmatisering
og mye skam. Slik er det ikke lenger, men det har tatt lang tid
å få politisk enighet om at disse skal være omfattet av spesielle
ordninger. Først i 1964 kom det inn ordninger for enker og morstrygd,
og først i 1980 ble stønad til skilte og separerte omfattet av ordninger
i Lov om folketrygd.
Komiteen viser til at utviklingen
i aktivitet og arbeid har vist positive tendenser de senere år,
og at mange kan kombinere yrkesaktivitet med omsorgsoppgaver.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at vi lever
i et kompetansesamfunn og at det å kunne tilegne seg tilstrekke
kunnskap til å kunne fungere i arbeid er viktig og er tilfreds med
at utdanningsstøtte er en del av stønadsordningen.
Komiteen ser behov
for å styrke aktivitetskravet for denne gruppen, slik at eneforsørgere raskest
mulig får muligheter til å delta i arbeidslivet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at einslege forsørgjarar som bruker perioden med overgangsstønad
til kvalifisering lykkes i stor grad i å kome i arbeid og få ein
lønnsinntekt som sikrar mot fattigdom. Difor er det viktig at einslige forsørgjarar
raskare kjem i gang med yrkesretta aktivitet gjennom arbeid, utdanning
eller bistand frå Nav i den tida overgangsstønaden kan nyttas til
inntekt den tida kvalifiseringa gjeld. God barnehagedekning har
bidrege til at dette nå vil være mykje enklare.
Fleirtalet viser til at aktivitetskravet
for overgangsstønad kan fyllast ved å vere i arbeid eller utdanning
som utgjør minst 50 pst., eller stå tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten
som arbeidssøkjar. Overgangsstønad kan som hovudregel gis frå opp
til to månader før fødselen, til det yngste barnet fyller åtte år,
men ikkje i meir enn til saman tre år etter at det yngste barnet
blei fødd. Mottakarar av overgangsstønad som står tilmeldt Nav som
arbeidssøkjare skal følgjast opp. Fleirtalet viser
til regelverket som seier at aktivitetskravet kan falle bort midlertidig
dersom du eller barnet er sjukt, eller om du ikkje har nokon som
kan passe barnet (plass i barnehage, SFO eller liknande). Desse
situasjonane gjev rett til overgangsstønad sjølv om aktivitetskravet
ikkje er oppfylt.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, er tilfreds med
at endringen i aktivitetskravet skjer for nye tilfeller fra 1. januar
2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i forbindelse med behandling av Prop. 1 S (2011–2012)
i Innst. 15 S (2011–2012), under kap. 2620 post 70, og post 73.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2011–2012)
i Innst. 15 S (2011–2012), under kap. 2620 post 70.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti går imot forslaget om at det skal stilles aktivitetskrav
for overgangsstønad allerede når yngste barn fyller 1 år. Det fratar
enslige valgfrihet for omsorg for egne barn. Enslige kan komme i
en situasjon der de er uten barnehageplass og mister overgangsstønad
slik at de blir presset over på sosialhjelp. For enslige kan det
være veldig krevende å kombinere omsorgsansvar med aktivitet. Ved
å stille aktivitetskravet allerede når yngste barn fyller 1 år blir
det ekstra krevende for enslige forsørgere.
Dette medlem mener denne endringen
også fratar mulighet til forutsigbarhet for aleneforeldre. Hvis
en får barnehageplass midt i året, faller plutselig overgangsstønaden
bort, samtidig som en må betale for barnehageplass uten at en har fått
jobb enda. Dette medlem går derfor imot dette forslaget.
Komiteen viser til
at det er en usikker situasjon på arbeidsmarkedet. Den økonomiske
krise og usikkerhet i flere lands statsøkonomi i Europa vil påvirke
Norge, men det er stor usikkerhet fremdeles, både om konsekvensene
for Norske arbeidsplasser og i hvilket omfang krisen i Europa vil få,
i Europa og i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, gir sin tilslutning
til det fremlagte forslag om endringer i permitteringsregelverket
på det nåværende tidspunkt. Vi har ikke tilstrekkelig kunnskap om hvordan
krisen vil ramme i Norge, og det er derfor avgjørende viktig å holde
fast på de signaler regjeringen har gitt om at de vil følge utviklingen nøye
og iverksette nødvendige tiltak på riktig tidspunkt, slik regjeringen
gjorde ved forrige finanskrise.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at regjeringen i Prop. 7 L (2011–2012) legger til grunn at det:
«ikke er naudsynt å vidareføre dei særskilt gunstige
ordningane i samband med permitteringer. Dei endringane som blei
sette i verk i samband med finanskrisa i 2009, kan derfor opphevast med
verknad frå og med 1. januar 2012.»
Disse medlemmer har merket seg
at det ved utgangen av september 2011 var registrert om lag 5 570
permitterte og at dette er en nedgang på mer enn 34 pst. sammenlignet
med samme måned i 2010.
Utviklingen i flere andre land i Europa og den nærmeste
fremtiden for eksportrettet næringsliv i Norge er etter disse
medlemmers mening usikker. Også i finanstalen i Stortinget
høsten 2011 pekte finansministeren på de vanskelige tidene i mange
land i Europa og at ledigheten blant ungdom er høy. Disse
medlemmer anser derfor at å fjerne de muligheter for permitteringer
som ble innført i 2009, på det nåværende tidspunkt, er lite forutseende
og gir gale signaler til arbeidsgiverne. Disse medlemmer frykter at
det å fjerne endringene i permitteringsregelverket nå, vil kunne
hindre opprettelsen av nye arbeidsplasser og bidra til økt press
på arbeidsstokken i enkelte bedrifter.
Disse medlemmer vil peke på at
bevilgningen på kap. 2541 post 70 – Dagpenger – er en overslagsbevilgning
og at behovet vil styre utgiftene.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Innst. 15 S (2011–2012) der Fremskrittspartiet går imot
å fjerne endringene i permitteringsregelverket fra 2009. På denne
bakgrunn vil disse medlemmer stemme imot forslaget
til endringer i permitteringsregelverket.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i forbindelse
med behandlingen av Prop. 1 S (2011–2012) i Innst. 15 S (2011–2012),
under kap. 2541.
Komiteen er tilfreds
med regjeringa si satsing for å få til ordna førehald i reinhaldsbransjen. Dei
tre partane i arbeidslivet har saman komme fram til ordningar som
har som føremål å få bukt med dei mange tilfella av useriøsitet,
sosial dumping og utstøyting frå arbeidslivet, som man har funne
i denne bransjen.
Komiteen er tilfreds med dei
nye ordningane og ser fram til den vidare handsaminga av desse tiltaka
og er samd i dei framlagte føresegna. Ei godkjenningsordning, betre
tilsyn og handsaming av dei nye reglane, er viktig. Komiteen er tilfreds
med at kravet til godkjenning og ansvaret for å finne ut om verksemda
er registrert i det offentlige registrert føreligg. Straffereaksjonen som
er foreslått er eit godt verkemiddel og vil ha ein førebyggjande
effekt. Komiteen er kjend med at det er begrensningar
i tilhøve til å føra kontroll med tenestekjøparar i forbukarmarknaden.
Arbeidstilsynets moglegheiter til å føra tilsyn gjeld næringsdrivande
verksemder i denne omgang.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, er kjend med at forslaget
til nytt grunnbeløp tidlegare blei kjend idet det blei fremja ein
proposisjon for Stortinget, og Arbeids- og velferdsetaten hadde
då noko lengre tid til å førebu iverksetjinga før det formelle vedtaket
blei gjort av Stortinget, enn no. Når Kongen i statsråd no formelt
vedtek nytt grunnbeløp, vil det ofte vere kort tid frå nytt grunnbeløp
blir kjend til det får verknad, som no er «den andre påfølgende
mandagen» etter det formelle vedtaket, jf. folketrygdlova § 4-4
femte ledd. For å tilretteleggje for at Arbeids- og velferdsetaten
har tilstrekkjeleg tid til å førebu iverksetjinga, bør iverksetjingstidspunktet
vere noko seinare enn den andre påfølgjande måndagen etter vedtaket.
Fleirtalet viser til behovet
for endringar i folketrygdloven slik at det ikkje blir ulempe for mottakarar
av dagpengar og at også tidspunktet for iverksetjinga også fastsettast
av Kongen i Statsråd og sluttar seg til departementets vurderingar
og konklusjonar i denne saka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet var imot å overføre vedtak om fastsetting
av grunnbeløpet fra Stortinget til Kongen i statsråd.
Disse medlemmer har merket seg
at Prop. 7 L (2011–2012) slår fast at, sitat:
«Datoen for vedtaket om nytt grunnbeløp vil kunne
variere noko frå år til år»,
noe disse medlemmer mener vil
være uheldig og lite forutsigbart for brukere og for Nav som skal
administrere vedtaket. Det vil gjøre det vanskeligere for alle som
blir berørt å planlegge saker som har tilknytning til grunnbeløpet
og G-reguleringen.
Disse medlemmer mener det er
viktig at virkningstidspunktet for G-reguleringen legges til et
fastsatt tidspunkt slik at det ikke skal være tvil om hvilket grunnbeløp
som skal legges til grunn for beregning av ytelser. Disse
medlemmer anser at den andre mandagen etter vedtaket om
regulering, slik det er vedtatt gjennom behandlingen av Prop. 114
L (2010–2011) Endringar i lov om folketrygd, lov om Statens pensjonskasse
og i enkelte andre pensjonslover (presiseringar mv. i samband med
pensjonsreforma), jf. Innst. 34 L (2011–2012), er et riktig tidspunkt
for virkningen når det gjelder dagpenger og vil ikke støtte forslaget
i Prop. 7 L (2011–2012) om fastsettelse ved kgl.res.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at særreglene
for eldre dagpengemottakere ble endret med virkning fra 1. januar
2011 med en overgangsperiode på ett år for dem som på det tidspunkt
var i ordningen og hadde fylt 63 år. Fra og med 1. januar 2012 vil
ingen dagpengemottakere ha rett til dagpenger i mer enn to år.
Flertallet understreker at overgangsordningen i
2011 etter Stortingets intensjon skulle være tilstrekkelig til å
sikre god forvaltning og ivaretaking av de som var omfattet av overgangsordningen
etter avvikling av særreglene for eldre dagpengemottakere, men at
dette i mange tilfeller viser seg ikke å være tilfelle. Flertallet viser derfor
til at regjeringen nå går systematisk igjennom denne informasjonen
for å sikre at eldre dagpengemottakere følges opp og sikres etter
intensjonen. Flertallet viser til svarbrev fra statsråden
av 24. november 2011 på spørsmål fra stortingsrepresentantene Trettebergstuen
og Andersen av 23. november 2011. I svaret fremgår det at statsråden
vurderer det slik at det overfor denne gruppen kan være gitt ufullstendig
informasjon fra Arbeids- og velferdsetaten, samt at oppfølgingen
kan ha kommet for sent i gang. På denne bakgrunn foreslås en seksmåneders
forlengelse av overgangsordningen til 1. juli 2012.
Langtidsledighetsgarantien utvides fra 2012. Ved
en slik forlengelse, kan denne gruppen få en rimelig omstillingsperiode
og sikres forsvarlig oppfølging.
Overgangsreglene er en del av lovvedtaket 17. desember
2010 nr. 80 om endringar i folketrygdlova og enkelte andre lover,
som bl.a. omfattet vedtak om oppheving av særreglene. Vedtak om
forlengelse av overgangsreglene frem til 1. juli 2012 må derfor
vedtas som en endring av dette lovvedtaket.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«XIV
I lov 17. desember 2010 nr. 80 om endringar
i folketrygdlova og enkelte andre lover skal del IV andre punktum
lyde:
For medlem som per 31. desember 2010 er minst 63
år og som har fremma krav om dagpengar som gir rett til dagpengar
før 1. januar 2011, får opphevinga av § 4-17 verknad først frå 1. juli 2012.
XV
Iverksetjing og overgangsreglar nr. 3 skal lyde:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at man gikk i mot å oppheve særreglene for personer over 64
år, og viser til sine merknader i forbindelse med behandling av Innst.
15 S (2010–2011).
Disse medlemmer er fortsatt av
sammen formening, og vil derfor gå i mot den foreslåtte lovendring.
Disse medlemmer viser for øvrig
også til sine merknader av Prop. 1 S (2011–2012) i Innst. 15 S (2011–2012),
under kap. 2541.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
visar til Ot.prp. nr. 37 (2008–2009) Om lov om endringar i folketrygdlova
(ny alderspensjon), der dette blei drøfta og Stortinget vedtok å
vidareføre gjeldande reglar, jf. Innst. O. nr. 67 (2008–2009). Fleirtalet gjer
sin tilslutning til departementets føresegn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
ikke forslaget om å fjerne første ledd i § 8-3 i folketrygdloven. Disse
medlemmer anser at det må gjelde like rettigheter til sykepenger
for alle som har lønnsinntekt over et visst nivå, slik at forutsigbarhet
og trygghet for planlagt virksomhet skal gjelde uavhengig av arbeidstakerens
alder.