2.1 Sammendrag

2.1.1 Inspeksjonene

I henhold til kontrollinstruksen § 11 nr. 2 skal utvalgets tilsynsvirksomhet minst omfatte halvårlige inspeksjoner av E-tjenesten sentralt, kvartalsvise inspeksjoner i NSM, seks inspeksjoner årlig i PST sentralt og tre inspeksjoner årlig av Forsvarets sikkerhetsavdeling. Det skal videre foretas årlig inspeksjon av PST-enheter i minst fire politidistrikter, av minst to ytre enheter i E-tjenesten og/eller sikkerhets- og etterretningsfunksjoner ved militære staber og avdelinger, og av minst to klareringsmyndigheter utenfor NSM.

Ut fra dette har utvalget i 2011 gjennomført 26 inspeksjoner, hvorav 17 i virksomhetene sentralt. Følgende 9 ytre enheter og lokale ledd har vært inspisert i 2011: PST Asker og Bærum, PST Sør-Trøndelag, PST Nordmøre og Romsdal, PST Øst-Finnmark, personellsikkerhetstjenesten ved Fylkesmannen i Oslo og Akershus, personellsikkerhetstjenesten i Utenriksdepartementet, Forsvarets stasjon Kirkenes (FSTK), Forsvarets stasjon Fauske (FSTF) og Avdeling for beskyttelse av kritisk infrastruktur (BKI).

Utvalgets teknisk sakkyndige har deltatt på 8 av inspeksjonene i 2011.

En viktig del av inspeksjonene er tjenestenes orien-teringer om den løpende virksomheten og om emner utvalget ber om før inspeksjonene. Dette gir nyttig innsikt i aktuelle emner. Og det gir grunnlag for å stille konkrete spørsmål og ta opp mer generelle og prinsipielle saker.

Utvalget har i løpet av året hatt 23 interne arbeidsmøter for å forberede og følge opp inspeksjonene, i tillegg til å behandle klagesaker og saker utvalget har tatt opp selv.

2.1.2 Saker tatt opp på eget initiativ og klagesaker

I 2011 tok utvalget på eget initiativ opp 16 saker. De viktigste er omtalt nedenfor. Utvalget har i 2011 mottatt 29 klager mot EOS-tjenestene, omtrent like mange som i de siste årene. 10 av disse klagene har blitt avvist på formelt grunnlag, bl.a. fordi klagesaken er utenfor utvalgets kontrollmandat eller fordi klagen ikke er tilstrekkelig spesifisert. Men utvalget har i slike sammenhenger, om mulig, gitt veiledning til klagerne om hvilken fremgangsmåte de kan følge, eller hvilket organ de eventuelt kan henvende seg til.

2.1.3 Møter, besøk og deltakelse på konferanser

I løpet av året har hele eller deler av utvalget hatt orienteringsmøter med ulike myndigheter og kontrollorganer i Norge og i utlandet. I tillegg har medlemmer av utvalget og sekretariatet deltatt på flere konferanser.

2.1.4 Særskilte meldinger avgitt til Stortinget

Overvåking av norske borgere – av gruppen Surveillance Detection Unit (SDU)

Utvalget avga 7. februar 2011 særskilt melding til Stortinget om SDUs overvåking og registrering av norske borgere i Norge på vegne av den amerikanske ambassaden i Oslo (Dokument 7:1 S (2010–2011)). Meldingen var basert på utvalgets undersøkelser, på eget initiativ, av medieoppslag om denne overvåkingen. Ut fra utvalgets mandat handlet meldingen om PSTs rolle i saken. Utvalget fant grunn til å kritisere tjenesten for at verken Justisdepartementet eller utvalget ble orientert om tjenestens kjennskap til sikkerhetsarbeidet ved USAs ambassade. Denne kritikken ble støttet av en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité og av Stortinget i møte 12. april 2011.

Utvalgets undersøkelse av POTs metodebruk i Treholt-saken

Utvalget avga 14. juni 2011 særskilt melding til Stortinget om sin undersøkelse av oppslagene i media om at ulovlige metoder var blitt brukt i Treholt-saken (Dokument 7:2 S 2010–2011).

Utvalget konkluderte med at deler av overvåkingen av Treholts familieleilighet ikke hadde hjemmel i lov. Videre viste utvalgets undersøkelse at riksadvokaten og Justisdepartementets ledelse kjente til overvåkingen, men muligens ikke til den samlede metodebruken. Det ble likevel brakt på det rene at Justisdepartementet bevilget midler til POTs kjøp av dekkleiligheten, så vel som «teknisk utstyr» brukt i overvåkingen. Overordnet myndighets eventuelle kunnskap om og godkjenning av metodebruken kunne uansett ikke gi hjemmel for overvåkingstiltak som krever hjemmel i lov, eller som uttrykkelig er forbudt ved lov.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen støttet enstemmig utvalgets konklusjon om at POT hadde handlet ulovlig. Stortinget sluttet seg til dette da meldingen ble behandlet 13. desember 2011.

2.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til årsmelding til Stortinget fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) hvor det fremgår at antall inspeksjoner har ligget stabilt rundt 25 inspeksjoner årlig siden oppstarten. Også for 2011 er kravene til de faste inspeksjonene overholdt. Komiteen er fornøyd med at EOS-utvalget ikke har møtt spesielle problemer når det gjelder utøvelsen av kontrollvirksomheten i 2011 og at tjenestene gjennomgående har vist stor forståelse for utvalgets kontroll.

Komiteen viser til at utvalget behandler rundt 20 klagesaker mot tjenestene hvert år. I 2011 behandlet utvalget 29 klager. I tillegg ble det opprettet 16 saker av eget initiativ. Komiteen viser til at EOS-utvalgets kontroll er med på å sikre rettssikkerheten til enkeltindivider og å skape tillit til at tjenestene opererer innenfor sine rammer.

I 2011 oversendte utvalget to særskilte meldinger til Stortinget: Dokument 7:1 S (2010–2011) Overvåking av norske borgere foretatt av gruppen Surveillance Detection Unit (SDU), og Dokument 7:2 S (2010–2011) POTs metodebruk i Treholt-saken. Komiteens medlemmer støttet utvalgets kritikk i innstillingene til Stortinget. I begge sakene fattet Stortinget vedtak i samsvar med komiteens innstillinger. Komiteen vil understreke betydningen av at EOS-utvalget også i fremtiden benytter seg av muligheten til å sende særskilte meldinger for å sikre at slike saker kan få en tidsaktuell politisk behandling i Stortinget, jf. komiteens merknader til fjorårets årsmelding.