Jeg viser til brev 18. mai d.å. fra Familie-
og kulturkomiteen om forståelsen av forskrift om likeverdig behandling
ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager
§ 6 Reduksjon av kommunalt tilskudd. Denne bestemmelsen
har ikke hittil vist seg å ha praktisk anvendelse. Med regjeringens
forslag får kommunene et helhetlig system for forvaltningen av det
kommunale tilskuddet til ikke-kommunale barnehager.
Barnehageloven og forskrift om likeverdig behandling
setter ikke generelle krav til hvordan de ikke-kommunale barnehagene
skal bruke det offentlige tilskuddet som er utbetalt Det følger
av uskrevne rettsprinsipper at mottaker av offentlig tilskudd skal
bruke tilskuddet i samsvar med formålet det er søkt om tilskudd
til. Med det nye lovforslaget ønsker jeg derfor å være tydelig på hva
vi forventer at det offentlige tilskuddet skal brukes til. Det er
i dagens barnehagelov og forskrifter, ikke noen generell bestemmelse
som regulerer barnehageeiers uttak av verdier.
Hensikten med forskriften § 6 er å sikre at
utbetaling av det kommunale tilskuddet samsvarer med den lovfestede
finansieringsplikten kommunen har til å dekke barnehagens kostnader
til ordinær drift Bestemmelsen regulerer bare avkorting av tilskuddet
i typetilfellet der barnehageeier har
en betydelig "kostnadsbesparelse" som følge av lav bemanning eller
lave lønnskostnader per årsverk som tas ut i utbytte/godtgjørelse
til eier eller eiers nærstående. Avkortingsregelen regulerer dermed
verken bruken av tilskuddet eller uttak av verdier. Jeg vil bemerke
at jeg i lys av komiteens spørsmål vurderer at avkortingsregelen
i forskriften § 6 kunne vært mer inngående behandlet i proposisjonen,
men jeg legger fortsatt til grunn at bestemmelsen ikke regulerer
hvor mye en eier av en ikke-kommunal barnehage kan ta ut av verdier
fra driften.