Det foreslås at personer som på overgangstidspunktet
mottar uførepensjon både fra offentlige tjenestepensjonsordninger
og fra folketrygden, skal beholde det samme beløpet (før skatt)
i uførepensjon fra tjenestepensjonsordningen. Beløpet skal ha samme
regulering som uførepensjon for øvrig, det vil si i samsvar med lønnsveksten.
En liten gruppe har uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning
med uføregrad 50 pst. eller høyere uten at de har pensjon fra folketrygden.
Disse pensjonene ytes som bruttopensjoner uten samordning med folketrygden.
Det foreslås at disse pensjonene skal løpe videre som bruttopensjoner.
Personer som har uførepensjon med uføregrad minst
2/3 som ikke har ytelse fra folketrygden, kan få en relativt stor
reduksjon i ytelsen etter skatt. Denne gruppen bør få tilpasset
uførepensjonen før skatt, slik at ytelsen blir på samme nivå som
tidligere. Det vil gis nærmere regler i forskrift.
Personer med uførepensjon med uføregrad mindre
enn 2/3 som ikke har folketrygd, vil få noe høyere skatt fordi de
mister et halvt særfradrag. Det er varslet at det vil bli gitt overgangsregler som
reduserer skatteskjerpelsen for denne gruppen, jf. Prop. 1 LS (2012–2013).
Det er foreslått at overgangen fra uførepensjon til
alderspensjon skal skje senest fra fylte 67 år. En gruppe uførepensjonister
vil ha fylt 67 år når de nye reglene trer i kraft. Det foreslås
at disse får alderspensjon fra tjenestepensjonsordningen fra ikrafttredelsestidspunktet
for de nye reglene. De vil få medregnet tjenestetid frem til samme tidspunkt,
jf. lov om Statens pensjonskasse § 20 første ledd bokstav e.
Enkelte personer med uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning
og fra folketrygden som har lav aldersgrense (særaldersgrense) i tjenestepensjonsordningen,
vil ha nådd aldersgrensen når de nye reglene trer i kraft. Disse
vil da ha utbetalt en alderspensjon fra tjenestepensjonsordningen
og uføretrygd fra folketrygden. Uføretrygden vil øke for å kompensere
for økt skatt. Med dagens samordningsregler vil økningen i folketrygden
medføre økt samordningsfradrag. Denne gruppen får økt skatt uten
noen økning i samlet ytelse før skatt. Det foreslås at denne gruppen
får beholde det samme beløpet i alderspensjon (før skatt) som de
hadde før loven trer i kraft, frem til de ved fylte 67 år går over
på alderspensjon også fra folketrygden. I forbindelse med at departementet
vil komme tilbake med forslag om tilpasninger i samordningsregelverket
vil det bli foreslått overgangsregler for personer med særaldersgrense.
Det vil være nødvendig å regulere hvordan man skal
forholde seg når det senere skjer endringer i pensjonene til personer
som mottok uførepensjon fra en offentlig tjenestepensjonsordning
når de nye reglene trer i kraft. For de som har uføretrygd fra folketrygden
vil det være naturlig også å endre uførepensjonen fra tjenestepensjonsordningen.
Det vil bli gitt nærmere overgangsregler i forskrift.
I høringsnotatet ble det ikke tatt endelig stilling til
utformingen av barnetillegget i uførepensjonsordningen. Når det
nå foreslås at nytt barnetillegg i de offentlige tjenestepensjonsordningene skal
beregnes med en lavere sats enn dagens barnetillegg, må det tas
stilling til hvilke regler som skal gjelde for personer som mottar
barnetillegg til uførepensjon når den nye ordningen trer i kraft.
Det tas sikte på å foreslå at personer som mottar barnetillegg til
uførepensjon, skal få beholde barnetillegget uendret fra det tidspunktet de
nye reglene trer i kraft. Antall barn det ytes barnetillegg for
vil ofte endre seg, og det må vurderes hvordan dette skal påvirke
nivået for samlet barnetillegg. Det må også vurderes om barnetillegg
som er gitt etter tidligere regler, skal fases ut over en periode.
Departementet vil komme tilbake til disse spørsmålene, og tar sikte
på å gi nærmere overgangsregler i forskrift.
Ny uføretrygd i folketrygden ble vedtatt innført ved
lov 16. desember 2011 nr. 59. Det ble bestemt at endringsloven trer
i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Departementet tok sikte på at
lovendringene skulle tre i kraft fra 2015, jf. Prop. 130 L (2010–2011)
Endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre).
Det er nødvendig at de nye reglene for uførepensjon
i de offentlige tjenestepensjonsordningene innføres samtidig med
ny uføretrygd i folketrygden. Det foreslås at loven trer i kraft
fra den tid Kongen bestemmer.
Komiteen viser til
sine merknader under de ulike kapitlene i proposisjonen og slutter
seg til regjeringens forslag.