Lovproposisjonen gjelder uførepensjonsordningen
i de offentlige tjenestepensjonsordningene. De økonomiske konsekvensene
av forslagene må imidlertid ses i sammenheng med omleggingen av
uføreytelsen i folketrygden og endringene i skattereglene for uføreytelser.
Reglene for ny uføretrygd i folketrygden og nye skatteregler er
vedtatt av Stortinget og trer i kraft fra 2015.
Det vises til proposisjonens kapittel 8 der
de økonomiske effekter illustreres med eksempler for den enkelte
av forslagene til ny uførepensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger
sammen med ny uføretrygd i folketrygden og nye skatteregler. Nye
beregningsregler for uførepensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger skal
bare gjelde fullt ut for nye uføre. Sammenlikningen av hva dagens
ordning gir og hva ny ordning vil gi, er derfor ikke en sammenlikning av
hva samme person får før og etter ordningen legges om. De som er
uføre skal beholde den uføreytelsen de hadde fra tjenestepensjonsordningen
når ny ordning trer i kraft. Når en vurderer nivået på den nye uførepensjonen sammenliknet
med dagens ytelse, må det tas hensyn til at skattereglene endres.
I proposisjonens kapittel 9 blir de langsiktige virkningene
for arbeidsgivere som har offentlige tjenestepensjonsordninger og
for staten omtalt.
Nye beregningsregler for uførepensjon fra offentlige
tjenestepensjonsordninger skal gjelde for nye uføre fra 2015. Andelen
uførepensjonister som mottar nye uføreytelser vil derfor være økende
over tid, og virkningene av nye beregningsregler på utbetalingene
fra pensjonsordningene vil komme gradvis.
På kort sikt vil pensjonsordningenes utbetalinger i
hovedsak være knyttet til personer som ble uføre før 2015. De som
mottar uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning når de
nye reglene trer i kraft, skal beholde den samme uførepensjonen
før skatt fra tjenestepensjonsordningen som de hadde med de gamle
reglene. Virkningen av den nye uførepensjonsordningen på de løpende
utbetalingene av uførepensjon fra de offentlige tjenestepensjonsordningene
vil derfor være beskjeden på kort sikt.
Størst økonomiske og administrative konsekvenser
vil omleggingen av beregningsreglene for hovedytelsen uførepensjon
i de offentlige tjenestepensjonsordningene ha. Lovproposisjonen
omhandler også nye regler for avkorting mot arbeidsinntekt og nye
beregningsregler for barnetillegget. Når det gjelder avkorting mot
arbeidsinntekt, er det vanskelig å si noe generelt om de økonomiske
effektene av nye regler. Når det gjelder nye beregningsregler for
barnetillegget, vil dette være en innstramming sammenliknet med
en teknisk tilpasning av dagens regler. Det anslås at utbetalingen
av barnetillegg til medlemmer av Statens pensjonskasse (SPK) vil kunne
reduseres med om lag 40 pst. eller 70 mill. kroner. Man har ikke
grunnlag for å vurdere om reduksjonen i utbetalt barnetillegg fra
Kommunal Landspensjonskasse (KLP) vil bli større eller mindre enn
i SPK. De reduserte utgiftene i barnetillegg fra offentlig tjenestepensjon
vil delvis bli kompensert av det behovsprøvde barnetillegget i folketrygden.
Det er ikke foretatt isolerte økonomiske beregninger
av alle endringene som lovproposisjonen innebærer. De økonomiske
og administrative konsekvensene som diskuteres videre i proposisjonens
kapittel 9, omhandler omleggingen av beregningsreglene for hovedytelsen
uførepensjon, herunder:
Når det gjelder administrative virknin,ger vil forslaget
innebære en vesentlig forenkling både for leverandørene av offentlig
tjenestepensjon og for medlemmene av offentlige tjenestepensjonsordninger.
Årsaken er at den nye uførepensjonen skal beregnes som et tillegg
til uføretrygden fra folketrygden som ikke skal samordnes med folketrygden.
Beregningsreglene blir derfor enklere, og behovet for utveksling
av informasjon med Arbeids- og velferdsetaten blir mindre.
Endringene i beregningsreglene vil kreve tilpasninger
i IKT-systemene til leverandørene, samt kostnader knyttet til opplæring
av ansatte og informasjon til medlemmene.
Komiteen viser til
sine merknader under de ulike kapitlene i proposisjonen og slutter
seg til regjeringens forslag.