Forslagsstillerne mener det er naturlig å peke på at det er lite
heldig at et forsøk som har gitt så positive resultater som forsøket
i Larvik kommune med brukerstyrte skoler, ikke gis tillatelse til
å fortsette. Det er videre lite heldig at en kommune ikke står friere
til å organisere sin virksomhet på den måten kommunen selv mener
er mest hensiktsmessig. Kommuner som tar brukermedvirkning på alvor,
vil i stor grad oppleve at slik medvirkning faktisk medfører bedre
kvalitet og trivsel.
Fylkesmannen i Vestfold godkjente ikke søknad om fortsatt forsøk.
Kunnskapsdepartementet har, etter det forslagsstillerne har registrert,
uttalt seg skeptisk til for stor grad av forsøksvirksomhet. Det
er imidlertid grunn til å undres over hvorfor forsøk skal tillates
hvis erfaringene med forsøket ikke kan brukes til å forbedre de
kommunale tjenestene. Det bidrar i det minste ikke til å løse de
utfordringene skolen står overfor. Derfor mener forslagsstillerne
at det er nødvendig å åpne for at kommunene kan organisere skolene
på den måten de selv mener er best, inkludert en mulighet for å
benytte ordning med brukerstyre.