Den mekanisme som ligger i å ha ulike former for vedtak, kan
imidlertid brukes til å sikre større langsiktighet. Det som peker
seg ut, er konstitusjonelle bestemmelser om en annen vedtaksprosess
enn de Grunnloven i dag gir anvisning på. Tiden er inne til å diskutere
behovet for et mellomnivå mellom grunnlov og lov.
Mange andre land kjenner et slikt nivå: Det er altså tale om
vedtak som står over og binder ordinær lov, men som samtidig er
underordnet Grunnloven og derfor må holde seg innenfor de grenser
som settes der. En slik plassering nær toppen av rettssystemet gjør
det rimelig å betegne en slik vedtakskategori som semikonstitusjonell.
Det som skiller grunnlovsformen fra vanlig lov, er de særlige
krav som gjelder til saksbehandlingen. På samme måte vil skillet
med hensyn til vanlige lov- eller plenarvedtak måtte trekkes på
grunnlag av ulikhetene i kravene til saksbehandlingen. For et nytt semikonstitusjonelt
nivå er det mulig å tenke seg en lang rekke varianter av slike krav
(kvalifisert flertall, en viss ventetid, særlige krav til saksforberedelsen ...).
I norsk sammenheng er det mest nærliggende å tenke på krav om kvalifisert
flertall, f.eks. 2/3, men uten krav om ventetid slik som for grunnlovsendringer.
Grunnlovsbestemmelser som åpner for vedtak av semikonstitusjonell
karakter kan brukes til ulike formål som fastsettelse av hovedregler
i skattesystemet, særlig viktige regler for Stortingets saksbehandling osv.
Mer generelt kan formen brukes hvis man ønsker å gi et vedtak muligheten
til et lengre liv enn det som sikres gjennom vedtak etter hovedregelen om
at simpelt flertall er nok.
Det man ikke kan oppnå ved bruk av semikonstitusjonelle teknikker,
er absolutt sikkerhet for økt langsiktighet. Også slike vedtak vil
bare gjelde inntil de blir endret eller opphevet gjennom nye vedtak eller
inntil formålet er realisert. Hvor lenge et vedtak blir stående,
vil også her komme an på den politiske vilje. Men bruk av en vedtaksform
som gjør det vanskeligere å få til endring vil i det minste øke
sannsynligheten for økt stabilitet. Vi fremmer forslag i samsvar
med dette.