Forslagene på dette punkt gjelder grunnlovsendringer som åpner
veien for å bruke en semikonstitusjonell vedtaksfonn der endringer
bare er mulig etter en mer krevende prosedyre enn den som gjelder
for vanlige lov- og plenarvedtak. Forslagene bør innpasses i Grunnloven
§ 75, som opplister Stortingets særlige kompetanser. Siden forholdet
til lovgivningsprosedyren reiser særlige problemer, er de begrenset
til visse spørsmål som blir avgjort av Stortinget i plenum, nemlig
skattevedtak, bevilgninger mv. (virkeområdet er i størst mulig grad
angitt ved hjelp av ord og uttrykk som allerede finnes i § 75).
Men dette er samtidig spørsmål av stor betydning for de formål vi her
forfølger, ikke minst for å sikre en større langsiktighet i rammene
for næringsvirksomhet.
Den første gruppen av alternative vedtaksforslag (alternativene
under forslag I og II) gjelder en ny bestemmelse i Grunnloven § 75
b (eventuelt b–c eller b–d). For å gi Stortinget valgmuligheter
på dette punkt fremmes det også forslag om å ta tilsvarende formuleringer
inn i § 75 f (eventuelt f–g eller f–h).
Formuleringene om hva slike semikonstitusjonelle bestemmelser
kan gjelde, er hentet fra § 75 a. Hvis denne vedtaksformen benyttes,
vil f.eks. et bevilgnings- eller skattevedtak gjelde for den tid
som følger av vedtakets innhold (utover det enkelte budsjettår)
dersom ikke Stortinget senere bestemmer noe annet med tilsvarende,
kvalifisert flertall. Et krav om 2/3 flertall fremstår som passende
strengt i forhold til utgangspunktet om at Stortinget treffer sine
vedtak med simpelt flertall. Vedtaksformen avviker fra de krav som
gjelder for grunnlovsendringer fordi det ikke er nødvendig å vente
til etter neste valg, og det foreslås ikke andre regler om minste
deltagelse i avstemningen (quorum) enn det som følger av Grunnloven
§ 73 for vanlige lov- og plenarvedtak.
1 dette alternativet er en «solnedgangsbestemmelse» lagt til
det som ellers følger av alternativ 1. Den innebærer at vedtaket
kan utstyres med en tidsbegrensning (f.eks. åtte år) og at nytt
vedtak må til dersom bestemmelsens innhold skal bli videreført etter
tidsgrensens utløp. Hvis bestemmelsen blir utstyrt med en slik tidsbegrensning,
reduseres faren for at den binding som ligger i kravet om 2/3 flertall skal
gi uønskede resultater etter noen år. Samtidig vil uttrykkelig angivelse
av en slik grense skape en rimelig grad av sikkerhet for at vedtakets
realinnhold vil bli stående til utløpet av tidsbegrensningen. Næringslivet
og andre vil kunne innrette seg i samsvar med dette.
Alternativet tilsvarer alternativ 1, men slik at området for
vedtak av semikonstitusjonell karakter er utvidet til også å gjelde
de deler av Stortingets forretningsorden som er av en slik karakter
at det er behov for å binde stortingsflertallet (ordet «Orden» er
hentet fra Grunnloven § 66). Slike bestemmelser i dagens forretningsorden
som krever f.eks. kvalifisert flertall eller andre særlige prosedyrer
for endring (se ovenfor), bør finne sin plass her. Det samme gjelder de
deler av reglene om budsjettprosedyren som tar sikte på å binde
Stortinget til vedtak om budsjettrammer mv. som er truffet tidligere
i samme sesjon.
Alternativet tilsvarer alternativ 2, men med tillegg av bestemmelsen
om Stortingets forretningsorden.
Som alternativene 1–4, men slik at bestemmelsene er foreslått
innpasset i § 75 litra f (for å komme etter reglene om bevilgningsmyndighet
i dagens § 75 litra d og e).
Ettersom alternativ 9 til 12 er utformet som to nye bokstaver
i § 75, er de satt opp under et eget forslagsnummer II.
Alternativ 9 er innholdsmessig tilnærmet identisk med alternativ
3. Men bestemmelsene om skatt, toll osv. og om Stortingets forretningsorden
er fordelt på to bokstaver, og hele Stortingets «Orden» tatt med, ikke
bare de deler av forretningsordenen som ikke skal kunne endres med
simpelt flertall. Men intet vil hindre Stortinget i å vedta de sentrale
bestemmelsene i denne form, og overlate («delegere») til Stortinget med
simpelt flertall å fastsette regelverket for øvrig.
Innholdsmessig tilnærmet identisk med alternativ 4, men slik
at bestemmelsene om skatt, toll osv. og om Stortingets forretningsorden
er fordelt på to bokstaver (om det siste, se nærmere i kommentarene
til alternativ 9). Dessuten er bestemmelsen om adgang til å fastsette
en maksimal virketid i dette alternativ begrenset til å gjelde for
bestemmelsene om skatt, toll osv.
Som alternativ 9–10, men slik at bokstavnummeret er justert (slik
som alternativene 5–8, jf. ovenfor).