Tabell 6.1 Samlet vekst
i kommunesektorens rammeoverføringer
Tilskudd gjennom inntektssystemet
2001 og 2002
| Anslag på
regnskap 2001 | Korrigert 2001 | Forslag 2002 | Faktisk vekst 01/02 | Korrigert vekst 01/02 |
Innbyggertilskudd | 29 795 916 | 32 687 136 | 32 286 372 | 8,4 | -1,2 |
Nord-Norgetilskudd | 1 041 332 | 1 041 332 | 1 080 987 | 3,8 | 3,8 |
Regionaltilskudd | 527 303 | 527 303 | 575 118 | 9,1 | 9,1 |
Skjønnstilskudd
| 3 231 000 | 3 405 742 | 3 214 800 | -0,5 | -5,6 |
Hovedstadstilskudd | 182 248 | 147 306 | 152 609 | -16,3 | 3,6 |
Forsøk
rammefinansiering | 909 858 | 735 052 | 770 114 | -15,4 | 4,8 |
Sum kommuner | 35 687 657 | 38 543 871 | 38 080 000 | 6,7 | -1,2 |
Innbyggertilskudd | 16 355 191 | 12 739 306 | 12 456 810 | -23,8 | -2,2 |
Nord-Norgetilskudd | 740 600 | 372 029 | 407 656 | -42,1 | 9,6 |
Skjønnstilskudd
| 1 268 000 | 966 981 | 1 169 900 | -7,7 | 21,0 |
Hovedstadstilskudd
| 127 300 | 67 214 | 69 634 | -45,3 | 3,6 |
Sum fylkeskommuner | 18 455 091 | 14 145 530 | 14 104 000 | -23,6 | -0,3 |
Sum
kommunesektor | 54
142 748 | 52
689 401 | 52
184 000 | -3,6 | -1,0 |
Tabellen viser tilskudd gjennom inntektssystemet
i 2001 før og etter korreksjoner for oppgaveendringer, regelendringer
og innlemminger av øremerkede tilskudd. Tabellen er i nominelle
kroner. Tabellen viser også Regjeringens forslag til bevilgning
for 2002 fordelt på de ulike postene i rammetilskuddet.
Kolonne 1 viser anslag på tildeling for 2001 til kommuner
og fylkeskommuner, Kolonne 2 viser den samme tildelingen korrigert
for oppgaveendringer mv. Hensikten med å korrigere for
oppgaveendringer er å gjøre tallstørrelsene
for de to årene sammenliknbare. Oppgaveendringene det er
korrigert for, er nærmere omtalt nedenfor. Kolonne 3 viser
Regjeringens forslag til bevilgning for 2002.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 62 (1999-2000)
Om kommuneøkonomien 2001 mv. sluttet et flertall i kommunalkomiteen
seg til Regjeringens forslag om gradvis å trappe opp skattenes
andel av kommunesektorens inntekter fra om lag 44 til 50 pst. Skattenes
andel av kommunesektorens inntekter i 2001 er i Nasjonalbudsjettet
anslått til 46,9 pst. Regjeringen foreslår at
skatteandelen trappes opp til 48 pst. i 2002. Som følge
av målsetningen om økt skatteandel, er rammetilskuddet til
kommunesektoren redusert i 2002.
Når det gjelder de enkelte poster under
kap. 571 og 572 vises det til omtale under programkategori 13.70
i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Kommunal- og regionaldepartementet.
Rammetilskuddet til kommunene foreslås økt
med netto 27,7 mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs
budsjett. Dette er knyttet til følgende saker:
– Innlemming
av det øremerkede tilskuddet til de kirkelige fellesrådene
reverseres. Rammetilskuddet reduseres derfor med 112,3 mill. kroner,
mot en tilsvarende økning av kap. 294 (nytt kap. 340) post
72.
– Rammetilskuddet reduseres med
30 mill. kroner som følge av manglende korreksjon av rammetilskuddet
knyttet til opprettelsen av nytt turnustilskudd til fastleger. I
St.prp. nr. 65 (2000-2001) (Fastlegeproposisjonen) ble turnustilskuddet
foreslått delfinansiert gjennom en omfordeling fra kommunerammen
på grunnlag av kommunenes utgifter til turnustjenesten.
Delfinansiering foreslås nå ved at 30 mill. kroner
trekkes ut av rammetilskuddet.
– Regjeringen vil at kontantstøtten
skal holdes utenfor beregningsgrunnlaget ved utmåling av økonomisk
sosialhjelp. For å kompensere merutgiftene kommunene får
i forbindelse med dette, foreslås rammetilskuddet økt
med 70 mill. kroner.
– Rammetilskuddet økes
med 100 mill. kroner knyttet til en økning av timetallet
i norskfaget for 2.-4. klasse med 1 time pr. uke fra høsten
2002.
Komiteen viser til
Budsjett-innst. nr. 6 (2001-2002) for behandlingen av kap. 3571
post 90 og den omdisponeringsfullmakt som er foreslått
i forslag IV i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet knyttet
til forsøk med rammefinansiering av øremerkede
tilskudd.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at kommunene
står for en vesentlig del av den offentlige velferdsproduksjonen.
Kommunene må derfor sikres inntekter slik at de er i stand
til å løse sine viktige velferdsoppgaver. Det
må være samsvar mellom nye oppgaver og de midlene
som blir avsatt til å følge dem. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen foreslår en
reell økning i de samlede inntektene til kommunene på om
lag 3I mrd. kroner i forhold til inntektsnivået i 2001.
Det er 1/4 mrd. kroner mer enn lagt til grunn i nasjonalregnskapet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår en reell økning i de samlede
inntektene til kommunene, hvor bl.a. rammetilskuddet til kommunene økes med
netto 27,7 mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs budsjett.
Disse medlemmer vil vise til
forslaget om å styrke rammetilskuddet til kommunene med
100 mill. kroner for å kompensere for økt timetall
i grunnskolen. Videre vil disse medlemmer vise til
forslaget om å holde kontantstøtten utenfor inntektsberegningen
for sosialklientene og overfører 70 mill. kroner til kommunene
for å ivareta deres økte kostnader. Disse
medlemmer viser også til at det øremerkede
tilskuddet til de kirkelige fellesrådene reverseres og
at korreksjon av rammetilskuddet knyttet til opprettelsen av nytt
turnustilskudd til fastlegene medfører at rammetilskuddet
til sammen reduseres med 142,3 mill. kroner.
Disse medlemmer viser videre
til at Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2002, vil komme tilbake til problemstillingen om økte pensjonsutgifter
for kommunesektoren.
Disse medlemmer viser for øvrig
til kap. 3.2.19.2.1 i Budsjett-innst. S. I (2001-2002) for en nærmere
omtale av disse medlemmers forslag under ramme 19.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til regjeringen Stoltenbergs opplegg for kommuneøkonomien. Disse
medlemmer viser videre til merknader i finansinnstillingen
og i punkt 2.3 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader i Budsjett-innst. S. I (2001-2002) punkt 22.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til kap. 3.2.19.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Dette medlem viser til at Senterpartiet,
utover å øke rammetilskuddet til kommuner og fylkeskommuner
med i underkant av 2,6 mill. kroner, foretar en gjeldssanering i
forhold til kommunene på 12 mrd. Dette medlem viser
til at dette bidrar til at kommuner og fylkeskommuner kan slippe å kutte
i tjenestetilbudet. Et slikt grep kan sammenlignes med sletting
av gjeld til Gardermobanen på nesten 7 mrd. kroner i RNB
våren 2000 eller kompensasjonen som ble gitt til kommunene
for økte pensjonsutgifter på 1 250 mill. kroner
i RNB våren 2001.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Saldert budsjett
2001 | Forslag 2002 |
60 | Tilskudd til sletting av
gjeld mv. | | 15 645 600 |
61 | Tilskudd til feriepenger/likviditetsstyring
| | 2 295 000 |
62 | Tilskudd til utstyr | | 764 000 |
Ved behandlingen av Kommuneproposisjonen 2002 sluttet
Stortinget seg til følgende når det gjelder det økonomiske
oppgjøret ved statens overtakelse av spesialisthelsetjenesten
fra fylkeskommunene:
– Staten
overtar fylkeskommunal gjeld på om lag 15,7 mrd. kroner
(post 60)
– Staten dekker fylkeskommunenes
feriepenger knyttet til spesialisthelsetjenestene på om
lag 2,3 mrd. kroner (post 61)
Planen for utstyrsinvesteringer i norske sykehus
er utformet som en statlig refusjonsordning, der staten dekker 60
pst. av dokumenterte anskaffelser i fylkeskommunene. Fylkeskommunene
forskutterer de statlige tilskuddene til utstyrsplanen. Dette innebærer
at fylkeskommunene i 2002 har krav på å få dekket
utgifter knyttet til utstyrsplanen i 2001. Det budsjetteres med
764 mill. kroner i 2002. En vil komme tilbake til det endelige bevilgningsnivået
på posten i Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Rammetilskuddet til fylkeskommunene foreslås økt med
130 mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs budsjett.
Dette er knyttet til følgende:
– Regjeringens
forslag til skatteopplegg for 2002 innebærer isolert sett
endringer i kommunenes skatteinntekter, bl.a. som følge
av endringer i boligbeskatning og økte minstefradrag. For
at de samlede rammene for kommunesektoren ikke skal påvirkes
av dette, foreslås det at den kommunale skattøren
for 2002 økes med 0,2 prosentpoeng i forhold til forslaget
i Nasjonalbudsjettet, dvs. til 12,4 pst. Den foreslåtte
fylkeskommunale skattøren på 1,9 pst. beholdes,
og korreksjonene i inntektsrammen for fylkeskommunene foretas ved
en økning i rammetilskuddet, tilsvarende 120 mill. kroner.
– Rammetilskuddet til fylkeskommunene
foreslås økt med 10 mill. kroner i forhold til
regjeringen Stoltenbergs budsjett. Dette er knyttet til økning
i rabattsatsen i den foreslåtte ordningen med skole- og
studentrabatt på månedskort og lignende som skal
tre i kraft fra 1. august 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag som endret
i tilleggsproposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til regjeringen Stoltenbergs opplegg for kompensasjon til fylkeskommuner
ved statens overtakelse av ansvaret for spesialisthelsetjenesten.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti sluttar
seg til Regjeringa sitt forslag som endra i tilleggsproposisjonen. Desse
medlemene vil komme attende med kompensasjon for drift av
sjukehusa for 2001.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
det er svært viktig at fylkeskommunene har tilstrekkelig økonomisk
evne til å løse sine gjenværende oppgaver
etter at det økonomiske oppgjøret mellom staten
og fylkeskommunene er gjennomført som følge av
at staten overtar sykehusene fra 1. januar 2002. Dette medlem viser
til sine merknader under Kap. 2.2.2 og forslag under kap. 8.
Komiteen viser til
at det nedenfor er gitt en oversikt over de ulike fraksjonenes forslag
til bevilgninger under kap. 571, 572 og 573.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til de
ulike fraksjonene under rammeområde 19. Avvikene er angitt
i parentes i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik II.
Kap. | Post | Formål: | St.prp.
nr.1 med Tillegg nr. 1 - 4 | H,
KrF og V | AP | FrP | SV | Sp | KP |
Utgifter (i hele tusen kroner) |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner
(jf. kap.3571) | 38 112
700 | 38 128
700 (+16 000) | 38 550
000 (+437 300) | 35 860
091 (-2 252 609) | 41 760
000 (+3 647 300) | 40 304
000 (+2 191 300) | 39 448
700 (+1 336 000) |
| 21 | Kunnskapsutvikling og drift
av inntektssystemet | 5 000 | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 32 314 072 | 32 330 072 (+16 000) | 32 751 372 (+437 300) | 31 214 072 (-1 100 000) | 35 486 372 (+3 172 300) | 34 505 372 (+2 191 300) | 33 530 072 (+1 216 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 080 987 | 1 080 987 (0) | 1 080 987 (0) | 780 987 (-300
000) | 1 080 987 (0) | 1 080 987 (0) | 1 130 987 (+50 000) |
| 63 | Regionaltilskudd | 575 118 | 575 118 (0) | 575 118 (0) | 375 118 (-200
000) | 575 118 (0) | 575 118 (0) | 595 118 (+20
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 3 214 800 | 3 214 800 (0) | 3 214 800 (0) | 2 214 800 (-1 000 000) | 3 169 800 (-45 000) | 3 214 800 (0) | 3 264 800 (+50 000) |
| 65 | Hovedstadstilskudd | 152 609 | 152 609 (0) | 152 609 (0) | 500 000 (+347
391) | 152 609 (0) | 152 609 (0) | 152 609 (0) |
| 67 | Tilskudd til særlig
ressurskrevende brukere | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 500 000 (+500
000) | 0 (0) | 0 (0) |
| 68 | Forsøk med rammefinansiering
av øremerkede tilskudd | 770 114 | 770 114 (0) | 770 114 (0) | 770 114 (0) | 770 114 (0) | 770 114 (0) | 770 114 (0) |
| 69 | LA21 i kommunene | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 20 000 (+20
000) | 0 (0) | 0 (0) |
572 | | Rammetilskudd
til
fylkeskommuner
(jf. kap. 3572) | 14 234
000 | 14 096
800 (-137 200) | 14 121
000 (-113 000) | 13 084
000 (-1 150 000) | 14 904
000 (+670 000) | 14 612
000 (+378 000) | 14 386
000 (+152 000) |
| 60 | Innbyggertilskudd | 12 586 810 | 12 494 610 (-92 200) | 12 473 810 (-113 000) | 11 786 810 (-800 000) | 13 256 810 (+670 000) | 13 004 810 (+418 000) | 12 718 810 (+132 000) |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 407 656 | 407 656 (0) | 407 656 (0) | 257 656 (-150
000) | 407 656 (0) | 407 656 (0) | 427 656 (+20
000) |
| 64 | Skjønnstilskudd | 1 169 900 | 1 124 900 (-45 000) | 1 169 900 (0) | 969 900 (-200
000) | 1 169 900 (0) | 1 129 900 (-40 000) | 1 169 900 (0) |
| 65 | Hovedstadstilskudd | 69 634 | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) |
573 | | Kompensasjon
til fylkeskommuner ved
statens overtakelse av ansvaret for spesialisthelsetjenesten | 18 704
600 | 18 704
600 (0) | 18 704
600 (0) | 18 704
600 (0) | 18 704
600 (0) | 18 704
600 (0) | 18 704
600 (0) |
| 60 | Tilskudd til sletting av gjeld
mv. | 15 645 600 | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) |
| 61 | Tilskudd til feriepenger/likviditetsstyrking | 2 295 000 | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) |
| 62 | Tilskudd til
utstyr | 764 000 | 764 000 (0) | 764 000 (0) | 764 000 (0) | 764 000 (0) | 764 000 (0) | 764 000 (0) |
| | Sum
utgifter | 71
051 300 | 70
930 100 (-121 200) | 71
375 600 (+324 300) | 67
648 691 (-3 402 609) | 75
368 600 (+4 317 300) | 73
620 600 (+2 569 300) | 72
539 300 (+1 488 000) |
| | Sum
inntekter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum netto | 71 051
300 | 70 930
100 (-121 200) | 71 375
600 (+324 300) | 67 648
691 (-3 402 609) | 75 368
600 (+4 317 300) | 73 620
600 (+2 569 300) | 72 539
300 (+1 488 000) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen for rammeområdet som er vedtatt ved behandlingen
av Budsjett-innst. S. I (2001-2002) tas opp til votering ved behandling
av nærværende innstilling.
Komiteen viser til at ingen av
forslagene har tilslutning fra et flertall i komiteen. Komiteen viser videre
til at det er forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre som har tilslutning fra flest medlemmer
i komiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel
14 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er
ført opp under kapitlene 9 til 13.