Statens samlede inntekter fra utbytte er budsjettert
til 9 394 mill. kroner for 2002. Dette er en reduksjon i forhold
til anslag på regnskap for 2001 på 712 mill. kroner.
Reduksjonen skyldes blant annet at det er budsjettert med redusert
utbytte fra Statoil som en følge av at statens eierandel
er redusert. Videre er det budsjettert med en vesentlig reduksjon
i utbytte fra Statnett og avkastning på kapital i Statens
bankinvesteringsfond. Det forventes imidlertid en økning
i utbytte fra Statkraft. I forhold til det som følger av
den fastsatte utbyttepolitikken på 50 pst. av årsresultatet, økes
utbyttet med 250 mill. kroner for Statkraft og 20 mill. kroner for
Statnett. Tabellen under viser budsjetteringen av utbytte fra de
enkelte selskapene. Det vises for øvrig til nærmere
omtale i de enkelte departementers budsjettproposisjoner.
Det vises til avsnitt 7.7.1 i Gul bok for nærmere omtale
av hovedlinjer for statens eierstyring ved bruk av avkastningskrav,
utbyttepolitikk mv.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil peke på at det er viktig
med et mest mulig profesjonelt statlig eierskap som over tid kan
bidra til å styrke næringslivet. Flertallet slutter
seg derfor til Regjeringens mål om å gå kritisk
gjennom omfanget og organiseringen av alt statlig eierskap og understreker
at det er viktig med en gjennomgang av eierskapspolitikken. Flertallet understreker
at for selskaper der staten fortsatt er en betydelig eier må det
legges opp et klart skille mellom statens rolle som eier og som
myndighetsutøver.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, peker videre på Regjeringens forslag
om å flytte eierskapet av flere statlige selskaper til
Nærings- og handelsdepartementet og slutter seg til forslaget. Flertallet peker
også på Regjeringens forslag om å utvide
fullmaktene til å endre statens eierandeler i de selskaper
som ligger under Nærings- og handelsdepartementet og slutter
seg til dette. Flertallet fremholder videre at endringer
må bygge på forretningsmessige vurderinger, generell
markedsutvikling, utvikling i børskurser og de strategiske
forhold i hvert enkelt selskap. Flertallet vil videre
peke på at statens investerte kapital må gjøres
til gjenstand for en risikovurdering og være gjenstand
for et avkastningskrav som sikrer at selskapet forvalter statens
kapital på en måte som tar hensyn til statens
behov for midler til andre prioriterte områder.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, vil peike på at forslag om å auke
utbyttet frå statlege selskap for å saldere auka
utgifter på statsbudsjettet, ikkje er ein god politikk. Fleirtalet vil
understreke at dette vil gjere det vanskeleg å få til
ein seriøs, langsiktig drift av offentleg eigde verksemder.
Særleg alvorleg vert det når det omfattar selskap
som er inne i ein omstrukturering.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet mener det er betenkelig at
så mange og store eierandeler og selskaper flyttes over
til Nærings- og handelsdepartementet før den nødvendige
avklaring om forvaltningen av det framtidige statlige eierskapet
har funnet sted. Disse medlemmer mener det må vurderes å samle
eierandeler i virksomheter som i hovedsak har et kommersielt formål
i et eiendomsselskap med eget styre og administrasjon. Disse
medlemmer kan ikke se det er åpenbart at et evt.
slikt selskap skal rapportere til NHD.
Oversikt over budsjettkapitler
og poster i rammeområde 24 (90-poster behandles av finanskomiteen
utenfor rammesystemet).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg
nr. 1-2 | | St.prp.
nr. 1 med Tillegg nr. 1-4 |
Inntekter
i hele kroner |
Inntekter under departementene |
| | | | | |
5316 | | Kommunalbanken
AS | 16 800
000 | | 16 800
000 |
| 70 | Garantiprovisjon | 16 800 000 | | 16 800 000 |
|
Renter og utbytte mv. |
| | | | | |
5616 | | Renter
og utbytte i Kommunalbanken AS | 29 200
000 | | 29 200
000 |
| 81 | Aksjeutbytte | 29 200 000 | | 29 200 000 |
5618 | | Innskuddskapital
i Posten Norge BA | 124 000
000 | | 224 000
000 |
| 80 | Utbytte | 124 000 000 | | 224 000 000 |
5620 | | Renter
og utbytte fra Statens nærings- og
distriktsutviklingsfond (jf. kap. 2420) | 1
040 000 000 | | 1
002 500 000 |
| 81 | Renter, risikolåneordningen
| 180 000 000 | | 180 000 000 |
| 83 | Utbytte, grunnfinansierings-
og lavrisikolåneordningen | 30 000 000 | | 27 500 000 |
| 84 | Utbytte fra SND Invest
AS | 90 000 000 | | 90 000 000 |
| 85 | Rentemargin, risikolåneordningen
| 5 000 000 | | 5 000 000 |
| 86 | Renter, grunnfinansierings-
og lavrisikolåneordningen | 735 000 000 | | 700 000 000 |
5623 | | Aksjer
i SAS AB | 100 000
000 | | 0 |
| 80 | Utbytte | 100 000 000 | | 0 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 5 000
000 | | 5 000
000 |
| 80 | Utbytte | 5 000 000 | | 5 000 000 |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 33 102
000 | | 33 102
000 |
| 80 | Statens overskuddsandel
| 33 100 000 | | 33 100 000 |
| 81 | Utbytte | 2 000 | | 2 000 |
5651 | | Aksjer
i selskaper under Landbruksdepartementet | 750 000 | | 750 000 |
| 80 | Utbytte | 750 000 | | 750 000 |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500
000 | | 8 500
000 |
| 80 | Utbytte | 8 500 000 | | 8 500 000 |
5656 | | Aksjer
i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets
forvaltning (jf. kap. 950) | 1 568
500 000 | | 4 996
500 000 |
| 80 | Utbytte | 1 568 500 000 | | 4 996 500 000 |
5670 | | Renter
og utbytte fra Entra Eiendom AS | 190 000
000 | | 190 000
000 |
| 80 | Renter | 110 000 000 | | 110 000 000 |
| 81 | Utbytte | 80 000 000 | | 80 000 000 |
5671 | | Renter
og utbytte fra BaneTele AS | 15 500
000 | | 15 500
000 |
| 80 | Renter | 7 500 000 | | 7 500 000 |
| 81 | Utbytte | 8 000 000 | | 8 000 000 |
5680 | | Utbytte
fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 1
830 000 000 | | 80 000 000 |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 80 000 000 | | 80 000 000 |
| 81 | Utbytte, Statkraft SF | 1 750 000 000 | | 0 |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 4 600
000 000 | | 4 600
000 000 |
| 80 | Utbytte | 4 600 000 000 | | 4 600 000 000 |
5691 | | Avkastning
på bevilget kapital i Statens
Bankinvesteringsfond | 828
000 000 | | 0 |
| 80 | Avkastning på bevilget
kapital | 828 000 000 | | 0 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske
investeringsbank | 59 000 000 | | 59 000 000 |
| 80 | Utbytte | 59 000 000 | | 59 000 000 |
| | Sum inntekter
rammeområde 24 | 10
448 352 000 | | 11
260 852 000 |
| | Netto
rammeområde 24 | -10 448
352 000 | | -11 260
852 000 |
Kommunalbanken har siden 1996 betalt garantiprovisjon
til staten av bankens innlån. Etter omdanningen betaler
Kommunalbanken AS bare garantiprovisjon på lån
opptatt før omdanningen 1. november 1999. Innbetaling av
garantiprovisjon skjer etterskuddsvis. Med en sats på garantiprovisjonen
i 2001 på 0,1 pst., er det anslått at det vil
bli innbetalt 16,8 mill. kroner i garantiprovisjon i 2002, jf. forslag
til vedtak VIII i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til sats for garantiprovisjon fra Kommunalbanken
i 2001, jf. forslag til vedtak II under rammeområde 24. Komiteen slutter
seg videre til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5316
post 70 på 16,8 mill. kroner.
Aksjeutbytte som Kommunalbanken AS skal betale til
staten i 2002 blir fastsatt med utgangspunkt i avkastningskrav og
utbyttepolitikk som er omtalt nærmere i proposisjonen.
Utbytte betales etterskuddsvis, det vil si på basis av
bankens regnskap for 2001. Det budsjetteres med aksjeutbytte på 29,2
mill. kroner i 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5616 post 81
på 29,2 mill. kroner.
Det har vært lagt til grunn at det
skal utbetales et utbytte på 30 pst. av selskapets overskudd
etter skatt. Forslaget til utbytte for 2002 (for driftsåret
2001) er basert på gjeldende utbyttepolitikk for Posten
Norge BA. Endelig utbytte vil bli fastsatt av selskapets generalforsamling.
Hittil i 2001 har Posten levert gode resultater
ikke minst som følge av eiendomssalg, som indikerer at
det kan bli grunnlag for økt statlig utbytte fra selskapet. Endelig
utbytte vil bli fastsatt av generalforsamlingen i selskapet. Utbyttet
i Posten Norge BA foreslås satt til 224 mill. kroner, mot
tidligere foreslått 124 mill. kroner.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil gå imot
Samarbeidsregjeringa sitt forslag om auka utbytte frå Posten
Norge BA. Desse medlemene vil fastsetje eit utbytte
for Posten Norge BA på 124 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til justeringen av
Regjeringens budsjett omtalt i Budsjett-innst. S. I (2001-2002)
og foreslår en bevilgning for Posten Norge BA på 300
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kystpartiet viser til økte overskudd i Posten
Norge BA og foreslår et utbytte på 100 mill. kroner ut
over regjeringen Stoltenbergs forslag på 124 mill. kroner. Disse
medlemmer viser til at det er betydelig lavere enn det utbytte
som regjeringspartiene foreslår.
SND kan foreta innlån fra statskassa
til valgfri løpetid og en rentesats som tilsvarer renten
på statspapirer med tilsvarende løpetid for å finansiere
sine utlån. Statens renteinntekter fra innlån
knyttet til risikolåneordningen er anslått til
180 mill. kroner, mens renteinntektene på innlån
som finansierer SNDs grunnfi-nansierings- og
lavrisikolåneordningen, foreslås budsjettert med
735 mill. kroner i 2002. Begge anslagene er noe høyere
enn de tilsvarende for 2001. Dette skyldes høyere anslåtte
rentesatser i 2002 enn det som er lagt til grunn for 2001. Anslagene
er usikre, og Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendringer i
forbindelse med revidert budsjett våren 2002 eller ved
endring av budsjettet høsten 2002.
Det vises til omtale av lavrisikoordningen og
SNDs innlånsbehov knyttet til ordningen under kap. 2420 post
92. Forslaget om å redusere lånerammen for ordningen
med 1 mrd. kroner vil innebære at utestående låneportefølje
blir noe redusert i løpet av 2002. På dette grunnlag
foreslås renteinntektene fra ordningen redusert med 35
mill. kroner, fra 735 til 700 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, foreslår at det bevilges
180 mill. kroner under post 81 og 717,5 mill. kroner under post 86.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet går
imot Regjeringa sitt forslag om reduksjon på 1 mrd. kroner
i SND si låneramme, og dermed reduksjon på renteinntekter
på 35 mill. kroner.
Desse medlemene ynskjer ei god
blanding av næringstypar over hele landet. Å legge
til rette for etablering av små- og mellomstore verksemder
i utkantstrøk er avgjerande for å få til
ei slik utvikling. Vidare er desse medlemene opptekne
av at staten skal føre ein politikk som medverkar til utvikling
der trongen er størst. Statens Nærings- og Distriktsutviklingsfond
(SND) er sentrale i arbeidet for innovasjon og nyskaping i distrikta,
og desse medlemene er difor svært kritiske
til samarbeidsregjeringa sitt forslag om ytterlegare reduksjonar
i SND sine rammer. Desse medlemene vil peike på at
dette vil redusere SND sitt høve til å sikre arbeidsplassar
i distrikta og til å kunne legge til rette for, og medverke
til, verdiskaping i distrikta.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at samarbeidspartiene
i sitt justerte budsjettforslag foreslår å øke
lavrisikolåneordningen i SND med 500 mill. kroner i forhold
til St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Kystpartiet slutter
seg til Regjeringen forslag om å bevilge 180 mill. kroner
under post 81 og 700 mill. kroner under post 86.
Det alt vesentlige av SNDs innskuddskapital
er knyttet til grunnfinansieringsordningen. Innskuddskapitalen utgjør
ca. 629,8 mill. kroner. SND skal betale utbytte til staten på denne
kapitalen. Utbyttet av grunnfinansieringsordningen er fastsatt til
75 pst. av årsresultatet, begrenset oppad til statens gjennomsnittlige innlånsrente
i løpet av året multiplisert med innskuddskapitalen.
Innlånsrenten beregnes på bakgrunn av renten på 5-års
statsobligasjoner. For regnskapsåret 2000 betalte SND et
utbytte til staten på 39 mill. kroner i 2001, som er maksimalt
utbytte som staten kan ta etter gjeldende retningslinjer. Statens
utbytte i 2002 for regnskapsåret 2001 foreslås
satt til 30 mill. kroner. Dette er et anslag basert på forventet årsresultat.
Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett 2002.
Det vises til omtale av lavrisikolåneordningen
og SNDs innlånsbehov knyttet til ordningen under kap. 2420
post 92. Forslaget om å redusere lånerammen for ordningen
med 1 mrd. kroner vil innebære at utestående låneportefølje
og forventet overskudd under ordningen blir noe redusert i løpet
av 2002. På dette grunnlag foreslås utbyttet for
ordningen redusert med 2,5 mill. kroner, fra 30 til 27,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kystpartiet, foreslår at det bevilges
28 750 000 kroner under post 83.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet går
imot Regjeringa sitt forslag om reduksjon i utbyttet for ordninga
med 2,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at samarbeidspartiene
i sitt justerte budsjettforslag foreslår å øke
lavrisikolåneordningen i SND med 500 mill. kroner i forhold
til St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002).
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil
vise til merknad under kap. 7.5.1.
SND Invest hadde pr. 31. desember 2000 en aksjekapital
på 1 810 mill. kroner og en forvaltningskapital på om
lag 2,6 mrd. kroner. Styret har vedtatt at SND Invest skal ha en
likviditetsreserve som utgjør minst 20 pst. av forvaltningskapitalen,
dvs. minst 500 mill. kroner. Ved utgangen av 2000 var denne reserven
på 1 180 mill. kroner. Likviditetsreserven har som formål å gjøre
selskapet i stand til å gjennomføre nye investeringer
og følge opp investeringer i eksisterende bedrifter selv
om det skulle oppstå en kortsiktig nedgang i aksjemarkedet.
Utbyttet til staten fra SND Invest er fastsatt
til 75 pst. av årsresultatet, begrenset oppad til grunnkapitalen multiplisert
med statens gjennomsnittlige innlånsrente i løpet
av året. For regnskapsåret 2000 betalte SND Invest
i 2001 et utbytte til staten på 112,2 mill. kroner. Statens
utbytte i 2002 for regnskapsåret 2001 foreslås budsjettert
med 90 mill. kroner. Dette er et anslag basert på forventet årsresultat.
Regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med revidert budsjett 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 90 mill. kroner.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil
peike på at SND Invest i stor grad har fokusert på næringsutvikling
i sentrale strøk. Desse medlemene ynskjer å selje
ut delar av SND Invest si portefølgje, og reinvestere dette
gjennom SND sine ordningar for risikokapital. Desse medlemene vil
kome attende til dette.
SNDs innlån for å finansiere
utlån under risikolåneordningen følger
renten på statspapirer med tilsvarende løpetid.
SND skal normalt oppnå en positiv rentemargin. Innenfor
denne marginen skal adminis-trasjonsutgifter
dekkes. Nettobeløpet, etter at administrasjonsutgiftene
er dekket, skal tilbakeføres til statskassa. I 2001 er
det inntektsført 13,3 mill. kroner i netto rentemargin
for regnskapsåret 2000. Netto rentemargin for regnskapsåret
2001 foreslås budsjettert med 5 mill. kroner i statsbudsjettet
for 2002. Dette er et anslag, og Regjeringen vil om nødvendig
foreslå bevilgningsendring i forbindelse med revidert budsjett 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge 5 mill. kroner.
Den norske staten eier samme antall aksjer i
SAS AB som den tidligere eide i SAS Norge ASA. For 2000 mottok staten
i 2001 et utbytte fra SAS Norge ASA på 98,7 mill. kroner.
SAS AB har pr. 8. august 2001 lagt frem resultat for første
halvår 2001, og varsler der at årsresultatet kan
ventes å bli på om lag samme nivå som
i 2000. På denne bakgrunn har en valgt å legge
til grunn et utbytte fra SAS AB i 2002 for 2001 i samsvar med utbyttet
for 2000 fra SAS Norge ASA. Det understrekes at faktisk utbytte
fra SAS AB vil bli fastsatt av selskapets generalforsamling.
Regjeringen legger til grunn at Nærings-
og handelsdepartementet med virkning fra 1. januar 2002 skal overta
ivaretagelsen av statens eieransvar i SAS AB fra Samferdselsdepartementet,
jf. omtale under kap. 1300 i tilleggsproposisjonen.
Komiteen viser til
at det i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) er foreslått
at Nærings- og handelsdepartementet skal overta aksjeposten
i SAS AB og at bevilgningen derfor flyttes til kap. 5656 post 80. Komiteen viser
derfor til merknader i punkt 7.11 nedenfor.
Det er besluttet en utbyttepolitikk for selskapet
hvor utbyttet fastsettes til 80 pst. av årsoverskuddet.
Ifølge prognose pr. 30. juni 2001 anslås årsoverskuddet
til å bli om lag 6,3 mill. kroner. Dette gir et forventet utbytte
for regnskapsåret 2001 på om lag 5 mill. kroner.
Endelig vedtak om utbytte for 2001 blir truffet på ordinær
generalforsamling i 2002.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om en bevilgning på 5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norsk Eiendomsinformasjon AS er et statlig aksjeselskap,
heleiet av Justisdepartementet, med formål å drive,
forvalte og vedlikeholde Grunnboken. Disse medlemmer viser
videre til at denne driftsoppgaven gir selskapet monopol på tjenesten,
og ser ingen som helst grunn til at gebyrene publikum betaler for
selskapets tjenester skal måtte inneholde monopolistisk
profitt til staten i form av utbytte på 80 pst. av årsoverskuddet.
Selskapet får heller prise sine tjenester lavere.
Det foreslås at statens andel av overskuddet
som tas som inntekt under denne posten i 2002 - ved eget vedtak
- fastsettes til 40 pst. av resultatet i 2001, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgift.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om at statens andel av overskuddet i A/S
Vinmonopolet skal være 40 pst. av resultatet i 2001, før
ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgift, jf. forslag
til vedtak III under rammeområde 24.
Komiteen slutter seg videre til
Regjeringens forslag om at Statens andel av overskuddet fra 2001
er budsjettert til 33,1 mill. kroner.
AS Vinmonopolets aksjekapital utgjorde ved utgangen
av 2000 kr 50 000. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til 5
pst. av aksjekapitalen og utgjør kr 2 500.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag under kap. 5631 post 81.
Selskapet ble 1. juli 2001 ført over
til Nærings- og handelsdepartementet. Utbytte fra selskapet
er derfor budsjettert under Nærings- og handelsdepartementet.
Aksjene som Cermaq ASA eier i selskapet (51,1
pst.) vil i løpet av høsten 2001 bli overført
til staten ved Landbruksdepartementet. Selskapet står for
foredling og prebasis av bedre kornsorter tilpasset norske og nordiske
forhold. Det er igangsatt et arbeid for å utvikle Norsk
Kornforedling til et bredere selskap som omfatter planteforedling
av aktuelle planteslag i Norge.
Begge datterselskapene, Sønsterud skogplanteskole AS
og Reiersøl og Lyngdal skogplanteskoler AS, er solgt. Statens
skogplanteskoler AS vil bli avviklet så raskt som mulig.
VESO er en kunnskapsbedrift med faglig fundament i
norske veterinærmedisinske og beslektede miljø.
VESO er i dag et statsaksjeselskap. Stortinget
har gitt departementet fullmakt til å selge inntil 66 pst.
av aksjene i selskapet. Gjennom salget ønsker Landbruksdepartement å få inn
langsiktige strategiske eiere som kan være med og vitalisere
og utvikle selskapet videre. En legger opp til at aksjesalget blir
gjennomført i to runder, der en i første runde
selger 49 pst. av aksjene, jf. St.prp. nr. 84 (2000-2001).
Komiteen viser til
at Nærings- og handelsdepartementet har overtatt aksjeposten
i Cermaq ASA pr. 1. juli 2001 og at bevilgningen derfor er flyttet
til kap. 5656 post 80. Komiteen viser derfor til
merknader i punkt 7.11. Komiteen slutter seg videre
til at det fra VESO budsjetteres med et utbytte på 0,75
mill. kroner i 2002.
Konsernet hadde i 2000 driftsinntekter på 221
mill. kroner og et driftsresultat på 11,4 mill. kroner. Årsresultatet
etter finansposter og skatter viser et overskudd på 8,1
mill. kroner. Bokført totalkapital i konsernet pr. 31.
desember 2000 var 264,6 mill. kroner og egenkapitalen utenom skogavgiftsfondet
189 mill. kroner. Forrenting av bokført egenkapital har
i årene 1998-2000 vært henholdsvis 7,4 pst., 9,0
pst. og 4,2 pst. Utbyttet for 2000 er fastsatt til 6,1 mill. kroner.
Departementet legger til grunn følgende
avkastnings- og utbyttepolitikk for Statskog SF:
For perioden 2001-2003 er avkastningskravet
satt til 7 pst. av bokført egenkapital i konsernet. Utbyttet
blir satt til 75 pst. av årsresultatet i konsernet inntil
utbyttet tilsvarer statens innlånsrente multiplisert med
konsernets gjennomsnittlige bokførte egenkapital. Utbyttepolitikken
kan vurderes på nytt dersom eksterne forhold eller omstillinger
i Statskog SF skulle kreve det.
Det er budsjettert med et utbytte fra selskapet
i 2002 på 8,5 mill. kroner. Endelig vedtak om utbytte blir
gjort på ordinært foretaksmøte våren
2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 8,5 mill.
kroner i 2002.
Det budsjetteres med 1 586,5 mill. kroner i
utbytte i 2002 på statens aksjer i selskaper under Nærings-
og handelsdepartementets forvaltning. Beløpet omfatter forventet
aksjeutbytte for regnskapsåret 2001 i Norsk Hydro ASA,
Telenor ASA og Cermaq ASA.
Som følge av at Nærings- og
handelsdepartementet overtar eierandelene i SAS AB, Statens Bankinvesteringsfond,
Statkraft SF og SIVA fra 2002, foreslås at utbytte fra
disse foretakene, totalt 3 428 mill. kroner, bevilget under kap.
5656 post 80.
Oppsummert foreslås bevilgningen under
kap. 5656 post 80 økt med 3 428 mill. kroner, fra 1 568,5
til 4 996,5 mill. kroner.
Komiteen viser til
at forslagene til utbytte fra SAS AB, Statens Bankinvesteringsfond
og Statkraft SF fra 2002 er omtalt nærmere i hhv. punkt
7.6, 7.16, og 7.14.2.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til regjeringen
Stoltenbergs omtale av utbyttepolitikken og til merknader i punkt
7.1. Disse medlemmer mener regjeringen Bondevik II
fører en uforutsigbar utbyttepolitikk i forhold til Statskraft.
En slik utbyttepolitikk hadde blitt ansett som uforsvarlig i de
fleste private konkurranseutsatte virksomheter.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til justeringen av
Regjeringens budsjett omtalt i Budsjett-innst. S. I (2001-2002)
og foreslår å øke utbyttet fra Statkraft
SF med 190 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Disse
medlemmer foreslår dermed en bevilgning under kap.
5656 post 80 på i alt 5 186,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at forutsetningene for utbyttet
fra Statkraft er omtalt i svarbrev fra finansministeren på spørsmål
fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe av 10. november 2001. Disse
medlemmer legger til grunn at en økning i utbyttet
fra Statkraft ut over regjeringen Stoltenbergs forslag kan forsvares, bl.a.
med bakgrunn i noe høyere overskudd og det forventede økte
resultatanslaget grunnet kompensasjonen for stans av utbyggingene
i Beiarn mv.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet foreslår
på denne bakgrunn et utbytte fra Statkraft for 2002 på 2
417 mill. kroner, det er 667 mill. kroner mer enn regjeringen Stoltenbergs
forslag.
Disse medlemmer foreslår
en bevilgning under kap. 5656 post 80 på 4 914 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om en
bevilgning under kap. 5656 post 80 på 4 996,5 mill. kroner.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad under punkt 7.1, og går imot å auke
utbytteprosenten ut over 50 pst. som Stortinget har vedtatt. Desse
medlemene foreslår at utbyttet aukar til halvparten
av auka anslag på selskapet sitt overskott, 125 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår
på denne bakgrunn et utbytte fra Statkraft i 2002 på 2
015 mill. kroner, det er 265 mill. kroner mer enn regjeringen Stoltenbergs
forslag.
Dette medlem foreslår
en bevilgning under kap. 5656 post 80 på 4 511,5 mill.
kroner.
I forbindelse med etableringen av selskapet
ble det gitt et statslån på vel 1,564 mrd. kroner.
Lånet skal tilbakebetales innen 30. juni 2003.
Anslaget for 2002 er beheftet med usikkerhet
siden renten er basert på NIBOR, og låntaker kan
tilbakebetale lånet før utløpet av avtalen.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 110 mill.
kroner for 2002.
Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte
for regnskapsåret 2001.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 80 mill. kroner
for 2002.
Ved omdanningen av BaneTele til aksjeselskap
1. juni 2001 ble det samtidig gitt et statslån pålydende 196
mill. kroner (jf. kap. 4350 post 91 Nedbetaling av lån
til BaneTele AS) med ett års løpetid. Det ble
ved stortingsbehandlingen av St.prp. 80/Innst. S. nr. 274 (2000-2001)
forutsatt at lånet skulle gis til markedsbetingelser og
det ble samtidig budsjettert med innbetalinger på 7,5 mill.
kroner over denne posten i 2001. Beløpet er videreført
i 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 7,5 mill.
kroner.
Regjeringen foreslår at det budsjetteres
med 8 mill. kroner i utbytte fra BaneTele AS i 2002, jf. nærmere omtale
av avkastningskrav og utbyttepolitikk under andre saker. Utbyttebeløpet
går til direkte fradrag på utestående
beløp fra tilleggsbevilgningen til terminering av Telenoravtalen
som forutsettes tilbakebetalt krone for krone, jf. omtale i St.prp.
nr. 27 (1998-1999). Etter den budsjetterte utbytteutbetalingen gjenstår 156,1
mill. kroner av denne tilleggsbevilgningen, se for øvrig
omtale i St.prp. nr. 80 (2000-2001).
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 8 mill. kroner
i 2002.
Statnetts gjeldende utbyttepolitikk for regnskapsårene
1999 til 2002 er 50 pst. av årsresultatet etter skatt, jf.
St.prp. nr. 1 (1999-2000).
Basert på siste resultatanslag for
regnskapsåret 2001 tilsvarer dette et utbytte på 60
mill. kroner for 2002. For regnskapsåret 2001 økes
utbyttet med 20 mill. kroner, i tillegg til den fastsatte utbyttepolitikken.
Totalt utbytte for Statnett for regnskapsåret 2001 som
utbetales i 2002 vil da utgjøre 80 mill. kroner, basert
på siste resultatanslag. Det er betydelig usikkerhet knyttet
til anslaget. Endelig vedtak om utbytte fastsettes i foretaksmøte
våren 2002 basert på faktisk resultat for 2001.
Eventuelle endringer av utbyttet vil bli presentert i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning i 2002 på 80
mill. kroner.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2000-2001)
sluttet Stortinget seg til at langsiktig utbyttepolitikk for regnskapsårene
2001-2003 settes til 50 pst. av konsernets årsresultat
etter skatt. Da Statkraft konsern etter hvert har oppnådd
betydelige eierandeler i andre selskap, det vil si mellom 50 og
100 pst., inkluderes disse selskapene i sin helhet inn i resultatregnskapet
til Statkraft konsern. Dette medfører at Statkraft konsern
sitt årsresultat inkluderer minoritetsandeler som eies
av andre enn Statkraft. Disse minoritetsandelene trekkes derfor ut
fra årsresultatet for å vise hva Statkrafts andel
av konsernets årsresultat er. Statens utbytte fra Statkraft fastsettes
ut fra Statkrafts andel av konsernets årsresultat. Basert
på siste resultatanslag for regnskapsåret 2001
tilsvarer dette et utbytte på 1 500 mill. kroner. For regnskapsåret
2001 økes utbytte med 250 mill. kroner, i tillegg til den
fastsatte utbyttepolitikken. Totalt utbytte for Statkraft for regnskapsåret
2001 som utbetales i 2002 vil da utgjøre 1 750 mill. kroner,
basert på siste resultatanslag. Det er betydelig usikkerhet
knyttet til anslaget.
Endelig vedtak om utbytte for 2002 fastsettes
i ordinært foretaksmøte våren 2002 basert
på faktisk resultat for 2001. Eventuelle endringer i utbytte
vil bli presentert i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Regjeringen foreslår at det tas ut
et utbytte på 75 pst. fra Statkraft for regnskapsåret
2001. Basert på en resultatprognose på 3 350 mill.
kroner vil utbytteutbetalingen i 2002 utgjøre om lag 2
500 mill. kroner, en økning på 750 mill. kroner
i forhold til forslaget i St.prp. nr. 1 (2001-2002). I ovennevnte
resultatprognose for 2001 er det beregnet utbetaling av kompensasjon
fra staten til Statkraft. Kompensasjon er knyttet til avvikling
av prosjektene i Beiarn, Bjellåga og Melfjord, jf. St.meld. nr.
37 (2000-2001). Videre er det inkludert kompensasjon for langsiktige
avtaler med kraftkrevende industri, jf. St.prp. nr. 52 (1998-1999).
Begge disse sakene vil bli fremmet for Stortinget senere i år
ifm. endringer av budsjettet for 2001 under Olje- og energidepartementet.
Komiteen viser til
at det i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) er foreslått
at Nærings- og handelsdepartementet skal overta eieransvaret
for Statkraft SF og at bevilgningen derfor flyttes til kap. 5656
post 80. Komiteen viser derfor til merknader i punkt
7.11 ovenfor.
Forslag om utdeling av utbytte må fremsettes
av styret, og aksepteres av bedriftsforsamlingen og generalforsamlingen.
Da det ikke foreligger offentlig informasjon
med foreløpig prognose for årsresultat, har ikke
departementet beregnet anslag for eventuelt utbytte for regnskapsåret
2001 til utbetaling i 2002. I budsjettet for 2002 legges det foreløpig
til grunn hva som ble utbetalt i utbytte i 2001 for regnskapsåret
2000, 5 668 mill. kroner, justert i henhold til statens nåværende
eierandel på 81,8 pst., avrundet til 4 600 mill. kroner.
Det understrekes at dette ikke er et forventningsrettet estimat,
men en teknisk fremskrivning. Vedtak om eventuelt utbytte fattes
i ordinær generalforsamling våren 2002. Styrets eventuelle
forslag til utbyttebetaling vil fremgå av selskapets årsrapport
for 2001. Statens andel av styrets forslag til utbytte vil bli presentert
i revidert budsjett 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 4 600 mill.
kroner i 2002.
Utbytte i DnB for regnskapsåret 2000
var på kr 2,25 pr. aksje. Dette utgjør 828 mill.
kroner. Utbytte resultatføres i Bankinvesteringsfondet
i 2001, og danner grunnlag for utbyttebetaling til staten i 2002.
Komiteen viser til
at det i St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002) er foreslått
at Nærings- og handelsdepartementet skal overta eieransvaret
for Statens Bankinvesteringsfond og at bevilgningen derfor flyttes til
kap. 5656 post 80. Komiteen viser derfor til merknader
i punkt 7.11 ovenfor.
Den nordiske investeringsbank utbetaler utbytte
i forhold til medlemslandenes innskutte kapital. Utbyttets størrelse
vedtas av bankens styre på grunnlag av regnskapsmessige
resultater av virksomheten foregående år. Basert
på NIBs regnskap for 2000 ble det vedtatt et utbytte til
den norske stat på 7,3 mill. euro i 2001 (mot et vedtatt
utbytte på 6,5 mill. euro i 2000 basert på regnskapet
for 1999). I budsjettforslaget for 2002 legges det til grunn et
tilsvarende beløp som i 2001. Basert på valutakurser
primo september 2001 foreslås det således avsatt
59 mill. kroner i 2002.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om en bevilgning på 59 mill. kroner
i 2002.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til de
ulike fraksjonene under rammeområde 24. Avvikene er angitt
i parentes i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik II.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.1 med Tillegg
nr. 1 - 4 | H, KrF og V | AP | FrP | SV | Sp | KP |
Inntekter
(i hele tusen kroner) |
5316 | | Kommunalbanken
AS | 16 800 | 16 800 (0) | 16 800 (0) | 16 800 (0) | 16 800 (0) | 16 800 (0) | 16 800 (0) |
| 70 | Garantiprovisjon | 16 800 | 16 800 (0) | 16 800 (0) | 16 800 (0) | 16 800 (0) | 16 800 (0) | 16 800 (0) |
5616 | | Renter
og utbytte i
Kommunalbanken AS | 29 200 | 29 200 (0) | 29 200 (0) | 29 200 (0) | 29 200 (0) | 29 200 (0) | 29 200 (0) |
| 81 | Aksjeutbytte | 29 200 | 29 200 (0) | 29 200 (0) | 29 200 (0) | 29 200 (0) | 29 200 (0) | 29 200 (0) |
5618 | | Innskuddskapital
i Posten
Norge BA | 224 000 | 300 000 (+76 000) | 224 000 (0) | 124 000 (-100 000) | 124 000 (-100 000) | 124 000 (-100 000) | 224
000 (0) |
| 80 | Utbytte | 224 000 | 300 000 (+76
000) | 224 000 (0) | 124 000 (-100
000) | 124 000 (-100
000) | 124 000 (-100
000) | 224 000 (0) |
5620 | | Renter
og utbytte fra Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(jf. kap. 2420) | 1 002
500 | 1 021
250 (+18 750) | 1 040
000 (+37 500) | 1 021
250 (+18 750) | 1 040
000 (+37 500) | 1 040
000 (+37 500) | 1 002
500 (0) |
| 81 | Renter, risikolåneordningen | 180 000 | 180 000 (0) | 180 000 (0) | 180 000 (0) | 180 000 (0) | 180 000 (0) | 180 000 (0) |
| 83 | Utbytte, grunnfinansierings-
og lavrisikolåneordningen | 27 500 | 28 750 (+1
250) | 30 000 (+2
500) | 28 750 (+1
250) | 30 000 (+2
500) | 30 000 (+2
500) | 27 500 (0) |
| 84 | Utbytte fra SND Invest
AS | 90 000 | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 90 000 (0) | 90 000 (0) |
| 85 | Rentemargin, risikolåneordningen | 5 000 | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) |
| 86 | Renter, grunnfinansierings-
og lavrisikolåneordningen | 700 000 | 717 500 (+17
500) | 735 000 (+35
000) | 717 500 (+17
500) | 735 000 (+35
000) | 735 000 (+35
000) | 700 000 (0) |
5623 | | Aksjer
i SAS AB | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5630 | | Aksjer
i Norsk Eiendomsinformasjon as | 5 000 | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 0 (-5 000) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) |
| 80 | Utbytte | 5 000 | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 0 (-5
000) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) |
5631 | | Aksjer
i A/S Vinmonopolet | 33 102 | 33 102 (0) | 33 102 (0) | 33 102 (0) | 33 102 (0) | 33 102 (0) | 33 102 (0) |
| 80 | Statens overskuddsandel | 33 100 | 33 100 (0) | 33 100 (0) | 33 100 (0) | 33 100 (0) | 33 100 (0) | 33 100 (0) |
| 81 | Utbytte | 2 | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) | 2 (0) |
5651 | | Aksjer
i selskaper under
Landbruksdepartementet | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
| 80 | Utbytte | 750 | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) | 750 (0) |
5652 | | Innskuddskapital
i Statskog SF | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
| 80 | Utbytte | 8 500 | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) | 8 500 (0) |
5656 | | Aksjer
i selskaper under Nærings- og handelsdepartementets forvaltning
(jf. kap. 950) | 4 996
500 | 5 186
500 (+190 000) | 4 913
950 (-82 550) | 4 996
500 (0) | 4 371
500 (-625 000) | 4 511
500 (-485 000) | 4 996
500 (0) |
| 80 | Utbytte | 4 996 500 | 5 186 500 (+190 000) | 4 913 950 (-82 550) | 4 996 500 (0) | 4 371 500 (-625 000) | 4 511 500 (-485 000) | 4 996 500 (0) |
5670 | | Renter
og utbytte fra Entra Eiendom AS | 190 000 | 190 000 (0) | 190 000 (0) | 190 000 (0) | 190 000 (0) | 190 000 (0) | 190
000 (0) |
| 80 | Renter | 110 000 | 110 000 (0) | 110 000 (0) | 110 000 (0) | 110 000 (0) | 110 000 (0) | 110 000 (0) |
| 81 | Utbytte | 80 000 | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) |
5671 | | Renter
og utbytte fra BaneTele AS | 15 500 | 15 500 (0) | 15 500 (0) | 15 500 (0) | 15 500 (0) | 15 500 (0) | 15 500 (0) |
| 80 | Renter | 7 500 | 7 500 (0) | 7 500 (0) | 7 500 (0) | 7 500 (0) | 7 500 (0) | 7 500 (0) |
| 81 | Utbytte | 8 000 | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) | 8 000 (0) |
5680 | | Utbytte
fra statsforetak under Olje- og energidepartementet | 80 000 | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) |
| 80 | Utbytte, Statnett SF | 80 000 | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) | 80 000 (0) |
5685 | | Aksjer
i Statoil ASA | 4 600
000 | 4 600
000 (0) | 4 600
000 (0) | 4 600
000 (0) | 4 600
000 (0) | 4 600
000 (0) | 4 600
000 (0) |
| 80 | Utbytte | 4 600 000 | 4 600 000 (0) | 4 600 000 (0) | 4 600 000 (0) | 4 600 000 (0) | 4 600 000 (0) | 4 600 000 (0) |
5691 | | Avkastning
på bevilget kapital i Statens Bankinvesteringsfond | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5692 | | Utbytte
av statens kapital i Den nordiske investeringsbank | 59 000 | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) |
| 80 | Utbytte | 59 000 | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) | 59 000 (0) |
| | Sum
utgifter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum
inntekter | 11
260 852 | 11
545 602 (+284 750) | 11
215 802 (-45 050) | 11
174 602 (-86 250) | 10
573 352 (-687 500) | 10
713 352 (-547 500) | 11
260 852 (0) |
| | Sum netto | -11 260
852 | -11 545
602 (-284 750) | -11 215
802 (+45 050) | -11 174
602 (+86 250) | -10 573
352 (+687 500) | -10 713
352 (+547 500) | -11
260 852 (0) |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst.
S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den
rammen for rammeområdet som er vedtatt ved behandlingen
av Budsjett-innst. S. I (2001-2002) tas opp til votering ved behandling
av nærværende innstilling.
Komiteen viser til at ingen
av forslagene har tilslutning fra et flertall i komiteen. Komiteen viser videre
til at det er forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre som har tilslutning fra flest medlemmer
i komiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel
14 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er
ført opp under kapitlene 9 til 13.