Proposisjonen inneholder et generelt kapittel om gjeldende rett.
Dette inneholder beskrivelsen av gjeldende rett om kommunal egenkontroll,
kommunestyrets tilsynsansvar, kontrollutvalget, revisjon m.m.
Kommuneloven § 60 og forskrifter om kontrollutvalg
(FOR 1993-01-13-4044) og revisjon (FOR 1993-01-13-4045) av 13. januar
1993, gir regler om kommunal revisjon og kontrollutvalg. Det er
kommunestyret og fylkestinget som har det øverste tilsynsansvaret
med kommunens forvaltning. Kommunestyret/fylkestinget har
plikt til å etablere et kontrollutvalg som skal
føre løpende tilsyn med den kommunale/fylkeskommunale
forvaltning på sine vegne, jf. § 60 nr.
2. Kontrollutvalget skal etter dette ikke føre tilsyn med
kommunestyrets/fylkestingets virksomhet, og heller ikke
overprøve rene politiske hensiktsmessighetsvurderinger
som øvrige politiske organ foretar.
Kommuneloven § 60 innebærer et forbud
mot å sette ut revisjonen til private firma. Etter revisjonsforskriften § 5
siste ledd kan revisjonen - når den finner det nødvendig
- gjøre bruk av sakkyndig bistand.
Kommunene og fylkeskommunen må enten opprette en egen
kommunal eller fylkeskommunal revisjon, eller opprette en felles
revisjon for flere kommuner eller fylkeskommuner innen et revisjonsdistrikt,
jf. kommuneloven § 60 nr. 3 og 4. Sentrale momenter
ved opprettelse av distriktsrevisjoner er bl.a. å styrke
revisjonens uavhengighet, samle og styrke revisorkompetansen og
gi bedre muligheter for spesialisering.
Det fremgår av revisjonsforskriften § 5
at kommunerevisjonen skal revidere kommuneregnskapet, administrasjonens
internkontroll og utføre forvaltningsrevisjon. I tillegg
skal kommunerevisjonen revidere skatteregnskapet og overformynderiregnskapet.
Revisjonen skal også sørge for sekretærhjelp
til kontrollutvalget, jf. revisjonsforskriften § 5
femte ledd.
Tilsyns- og kontrollarbeid skal bl.a. bidra til at allmennhetens
tillit til den kommunale/fylkeskommunale forvaltning blir
styrket. Enhver revisor må være uavhengig hvis
arbeidet skal inngi tillit. For kommunal revisjon er det gitt en
rekke bestemmelser som skal sikre slik uavhengighet, jf. revisjonsforskriften § 2.
Revisjonen og kontrollutvalget er å anse som forvaltningsorganer.
Dette innebærer at både forvaltningsloven og offentlighetsloven
regulerer virksomheten. Revisjonen er gitt taushetsplikt om alle
opplysninger som de under sin virksomhet får kjennskap til,
jf. revisorforskriften § 12 siste ledd, og går
dermed lenger enn den alminnelige taushetsbestemmelsen i forvaltningsloven § 13.
Bestemmelser om taushetsplikt for kontrollutvalgsmedlemmene fremgår
av kontrollutvalgsforskriften § 7.
Komiteen viser til at det er kommunestyret
og fylkestinget som har det øverste tilsynsansvaret med kommunesektorens
forvaltning. Kommunestyret/fylkestinget er lovpålagt å etablere
et eget kontrollutvalg som skal forestå den løpende
tilsynsvirksomheten av forvaltningen på sine vegne.
Komiteen viser til at kommuneloven § 60
setter et forbud mot å sette ut kommunal revisjon til private
firma. Ifølge den gjeldende/særskilte
revisjonsordningen for lokalforvaltningen skal revisjonen i dag
skje enten ved egen kommunal eller fylkeskommunal revisjon, eller
ved felles revisjon i regi av flere kommuner eller fylkeskommuner
innen et revisjonsdistrikt.
Komiteen viser til at per 1. januar 2003
var det åtte kommuner og 16 fylker som hadde egne revisjonsenheter.
De øvrige to fylker og 426 kommuner ble revidert av 73
distriktsrevisjoner. I de til sammen 97 kommunale revisjonsenhetene
er det rundt 850 ansatte. Det vil si at interkommunale samarbeidsløsninger
gjennom distriktsrevisjonen er den absolutt dominerende på det
kommunale revisjonsområdet.
Komiteen har merket seg at det de senere årene
har foregått en til dels omfattende omorganisering av kommunal
revisjon til større og færre distriktsrevisjoner.
Et vesentlig moment i denne sammenheng har vært ønsket
om å styrke revisjonens objektivitet og uavhengighet, samt øke
den faglige bredden og styrke revisorkompetansen.
Komiteen viser til at kommunerevisjon er betydelig
videre enn tradisjonell revisjon.
Komiteen viser i denne sammenheng til at revisjonens
oppgaver er regulert i egen forskrift. Her fremgår det
at kommunerevisjonen skal:
Revidere kommuneregnskapet
Revidere administrasjonens internkontroll
Utføre forvaltningsrevisjon
Revidere skatteregnskapet
Revidere overformynderiregnskapet
Være sekretariat for kontrollutvalget
Komiteen viser til at både revisjonen
og kontrollutvalget er å anse som forvaltningsorganer og
er følgelig underlagt offentlighetsloven og forvaltningsloven.
Komiteen vil understreke betydningen av at revisors
rolle og arbeid er basert på uavhengighet, habilitet og
objektivitet. Revisor må ikke ha noen som helst tilknytning
til den reviderte virksomhet som svekker vedkommende revisors uavhengighet
og objektivitet.