Noen av endringene som foreslås i proposisjonen har
direkte sammenheng med å åpne for konkurranseutsetting,
andre har ikke direkte sammenheng med det, men er tatt inn for mer
generelt å styrke egenkontrollen i kommunene. Kommunestyrets
og kontrollutvalgets tilsynsansvar fremheves i loven gjennom en
egen lovbestemmelse. Kontrollutvalget foreslås videreført
som obligatorisk organ, og dets funksjon fremheves og styrkes. Kontakten
med kommunestyret skal sikres ved lovkrav om at minst ett medlem skal
velges blant kommunestyrets medlemmer, og at utvalgets leder gis
møte- og talerett i kommunestyret ved behandling av kontrollutvalgets
saker, dersom han/hun ikke er representert i kommunestyret.
Det foreslås også at kommunestyret skal kunne velge
kontrollutvalget på nytt dersom det ikke fungerer tilfredsstillende.
Departementet har her lagt avgjørende vekt på at
KU er kommunestyrets organ, og utøver tilsyn på vegne
av kommunestyret. Departementets oppfatning er at kommunestyret
derfor må ha anledning til å velge det på nytt
- som andre utvalg - dersom kommunestyret finner at KU ikke fungerer godt
nok.
Bestillerfunksjonen ved konkurranseutsetting av revisjonen legges
til kontrollutvalget. Det foreslås også en bestemmelse
som pålegger kommunestyret et ansvar for å sørge
for at kontrollutvalget sikres tilfredsstillende sekretærbistand.
KU har en tilsynsfunksjon og et oppfølgingsansvar overfor
revisjonen, og har ansvar for å påse at kommunen
har en betryggende revisjon. I forhold til denne funksjonen kan
det derfor være problematisk at revisor er sekretær.
Departementet har lagt avgjørende vekt på dette,
og foreslår at revisor ikke skal kunne være sekretær
for kontrollutvalget.
Videre drøftes administrasjonssjefens ansvar for å utøve
tilsyn og kontroll. Det foreslås å fremheve dette
ansvaret gjennom en egen lovbestemmelse. Høringsinstansene
har gitt bred støtte til at administrasjonssjefens tilsynsansvar
fremheves i loven. Det er også tatt inn en tilsvarende
bestemmelse for kommunerådet, i kommuner med parlamentarisk
styringsform.
Videre drøftes innholdet av forvaltningsrevisjon, regnskapsrevisjon
og revisjon av internkontrollen kort. Det legges opp til å definere
nærmere innholdet i de revisjonstjenester kommunen skal
bestille i forskrifter. Dette vil etter departementets mening være hensiktsmessig
for å unngå at konkurranse om kommunal revisjon
skal dreie seg om en konkurranse om pris på bekostning
av kvalitet og omfang. Lovforslaget inneholder derfor hjemler til å gi
forskrifter både om kontrollutvalgets virksomhet og om
revisor og revisjon.
I høringsutkastet ble det varslet at innholdet i både
forvaltningsrevisjon og regnskapsrevisjon vil ta utgangspunkt i
Riksrevisjonens standarder. For den delen av kontroll og tilsyn
som går utover de rene revisjonsoppgaver, vil det bli overlatt
til kommunen selv å definere innhold og omfang. I proposisjonen
er koblingen til Riksrevisjonens standarder tonet noe ned, på bakgrunn
av en viss skepsis i høringsrunden. Departementet foreslår
at det på samme måte som i dag gis nærmere
bestemmelser om dette i forskrift.
Når det gjelder spørsmålet om kvalifikasjonskrav,
eventuell sertifiseringsordning og statlig tilsyn med revisjon,
er departementets forslag mindre restriktivt enn i høringsutkastet
- på bakgrunn av relativt klare signaler i høringsrunden.
Det tas sikte på å stille nærmere kvalifikasjonskrav
for den som skal kunne revidere kommuner i forskrift. Det foreslås ikke å etablere
en egen autorisasjons-/sertifiseringsordning nå,
men gis uttrykk for at det kan være aktuelt å komme
tilbake til dette senere om det skulle vise seg å være
behov for det. Det foreslås imidlertid å vurdere
etablering av statlig tilsyn for kommunal revisjon i forbindelse
med utredning av tilsynsordninger overfor kommunesektoren generelt.
Det foreslås å gi hjemmel til å fastsette
forskrifter om revisor, revisjon og kontrollutvalg - på samme måte
som i dag. I slike forskrifter kan det bl.a. gis regler om revisjonens
innhold, kvalifikasjonskrav og vandelskrav til revisor, bestemmelser
om skifte av revisor, bestemmelser om rapportering til kommunen mv.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter
at kontrollutvalget videreføres som obligatorisk organ. Flertallet støtter
imidlertid ikke forslag til endringer i regelverket for kommunenes
egenkontroll som kommer som en konsekvens av at det åpnes
for konkurranseutsetting av revisjonsordningen.
Flertallet går imot forslag om at hver
kommune skal etablere et eget sekretariat uansett om de ønsker å konkurranseutsette
revisjonen eller ikke. Flertallet vil påpeke
at dette ikke gir kommunene frihet til selv å velge. Det
er en inngripen i kommunenes handlefrihet som flertallet går
imot.
Flertallet viser til at det av Regjeringens forslag
går fram at kommunestyret skal være ansvarlig for
at kontrollutvalget får et forsvarlig sekretariat. Sekretariatet
kan ifølge forslaget ikke ivaretas av kommunens administrasjon
eller av kommunens revisor. Begrunnelsen for at kommunens revisor
ikke kan være sekretær legger til grunn at kontrollutvalget skal
innstille på valg av revisor og at kontrollutvalget skal
føre tilsyn med revisor.
Flertallet vil bemerke at når det gjelder
kontrollutvalgets tilsynsansvar overfor revisjonen, pekes det i
proposisjonen på det kompetansebehovet som enten kontrollutvalg
eller sekretariat må ha for at en slik funksjon skal bli
god. Det sies også at manglende kompetanse vil være
en begrensende faktor for utøvelse av tilsynsfunksjonen.
Flertallet vil påpeke at kontrollutvalgets
hovedfunksjon er å føre tilsyn med kommunens administrasjon,
og er, med unntak av kommunestyret, det eneste organet som fører
tilsyn med helheten i den kommunale aktiviteten. For at kontrollutvalget,
som lekmannsorgan, skal kunne utøve et slikt tilsyn, må det
få informasjon om hva som skjer i kommunen. Kommunens revisor
vil, som en konsekvens av sin vurdering av vesentlighet og risiko
i kommunen, sitte med betydelig og relevant informasjon. Ved å skille sekretariatsfunksjonen
fra revisjonen må hver kommune bygge opp et eget sekretariat
eller eventuelt kjøpe tjenester i markedet. Sekretariatet
må, ifølge forslaget, dekke revisjonsfaglig kompetanse,
juridisk kompetanse og i tillegg skaffe seg en tilstrekkelig oversikt
over kommunen til å kunne bestille oppdrag. Flertallet vil
påpeke at revisor vil ha denne innsikten som følge
av sitt arbeid, men at revisor ikke får anledning til å benytte
den, hvis forslaget vedtas.
Flertallet vil bemerke at revisor, etter forslaget,
vil ha møterett i kontrollutvalget. En sannsynlig konsekvens
av forslaget om organiseringen av sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalg
vil dermed være at både revisor og kontrollutvalgets
sekretariat må gjøre en del av de samme forberedelsene
og delta på de samme møtene. På den måten
blir det en dublering av tidsbruken. Omfanget av dubleringen vil
være avhengig av kontrollutvalgets aktivitet. I tillegg
til dette kommer også kostnader knyttet til bestilling
av oppdrag/kontraktsinngåelse og oppfølging
av kontraktsforhold. Flertallet mener dette vil føre
til et mer kostbart system som vil bli mindre effektivt enn ordningen
som nå praktiseres.
Flertallet viser til at det i proposisjonen er pekt
på at sekretariatet for kontrollutvalget må ha bred
kompetanse. Det vises i den forbindelse til behovet for juridisk
kompetanse. Kontrollutvalget vil også ha behov for et sekretariat
som kan bistå i valg av områder som skal gjøres
til gjenstand for forvaltningsrevisjon. Dersom kontrollutvalget
i tillegg skal ha en tilsynsfunksjon med revisjonen, må det
også ha et sekretariat som har tilstrekkelig revisjonsfaglig kompetanse
til å vurdere den faglige siden av revisjonsarbeidet.
Flertallet vil bemerke at et eget sekretariat, dvs.
ikke bruk av kommunens revisor, medfører at kommunen må sørge
for at kontrollutvalget har et sekretariat som dublerer
bruk av tid. Dessuten vil det til dels dublere behovet for høy
kompetanse på et område der det ofte fra før
har vist seg vanskelig å skaffe tilstrekkelig kompetanse. Flertallet har
også merket seg at kommunene ikke gis valgfrihet på dette området.
Flertallet vil påpeke at dersom kommunene skal
klare å få bred kompetanse i sekretariatet og samtidig
ikke får anledning til å benytte den kompetansen
som finnes hos kommunens revisor, vil det i praksis tvinge kommuner
til også å konkurranseutsette og privatisere sekretariatsfunksjonen
for kontrollutvalget. Flertallet mener dette er uakseptabelt
og vil derfor gå imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti er enig i at kontrollutvalget videreføres
som et obligatorisk organ og at dets rolle og funksjon styrkes.
Disse medlemmer er også enig i at kontrollutvalgets
rolle som tilsyns- og kontrollorgan på vegne av kommunestyret
bør bli mer fremtredende enn i dag, dets viktige oppgaver
og funksjon tatt i betraktning.
Disse medlemmer viser til at sekretariatsfunksjonen
for kontrollutvalget er et meget sentralt tema i proposisjonen.
Disse medlemmer har registrert at det fra flere
hold er ytret ønske om å beholde dagens ordning der
revisor er kontrollutvalgets sekretær.
Disse medlemmer vil understreke at en kompetent
sekretariatsfunksjon er en viktig forutsetning for at kontrollutvalget
skal fungere godt og utøve sine oppgaver på en
tilfredsstillende måte.
Disse medlemmer viser til at det i dag er kommunerevisjonen
som ivaretar sekretærfunksjonen til kontrollutvalget, men
at departementet nå foreslår at denne ordningen
må opphøre. Departementet begrunner dette syn
med at kontrollutvalget skal påse at revisjonen er betryggende.
Dette tilsier uavhengighet og avstand mellom revisor og kontrollutvalget.
Etter departementets vurdering blir ikke kontrollutvalgets tilsyns-
og kontrollrolle overfor revisor tilstrekkelig uavhengig når
revisor samtidig er utvalgets sekretær.
Disse medlemmer deler departementets betenkeligheter
vedrørende at det i dag er adgang for kommunens revisor
til også å utøve kontrollutvalgets sekretariatsfunksjon.
Disse medlemmer vil imidlertid sterkt understreke
viktigheten av at kontrollutvalget sikres den nødvendige
sekretariatsfunksjon. Det er samtidig viktig at sekretariatsfunksjonen
besitter den relevante faglige kompetanse som kreves.
Disse medlemmer er enig i at koblingene mellom
sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalget og kommunens revisor
kan være uheldig sett i lys av at kontrollutvalget skal
utøve en uavhengig tilsynsrolle overfor revisjonen.
Disse medlemmer støtter derfor departementets
vurderinger om at valgt revisor ikke kan være sekretær
for kontrollutvalget slik det er i dag.
Disse medlemmer innser at noen kommuner kan komme
til å oppleve praktiske utfordringer av midlertidig karakter
med å etablere eget sekretariat for kontrollutvalget,
og anmoder derfor Regjeringen om i særskilte tilfeller å vurdere
en kortere overgangsperiode for tilpassing til nytt lovverk for
slike kommuner.
Disse medlemmer støtter videre at bestillerfunksjonen
for en eventuell konkurranseutsetting av revisjonen legges til kontrollutvalget.
Disse medlemmer vil også åpne
for at det skal være mulig å velge nytt kontrollutvalg
dersom dette ikke fungere tilfredsstillende, men at det skal svært
gode grunner til før nyvalg eventuelt foretas.
Disse medlemmer vil her få tilføye
at det ikke nødvendigvis fremmer kontrollutvalgets uavhengighet
dersom det gjøres for enkelt å foreta utskiftning
av samtlige medlemmer av kontrollutvalget ved en hvilken som helst
anledning.