Kommunene har i lang tid gjort bruk av fristilte organisasjonsmodeller
som selskaper, stiftelser og lignende. Utviklingen i de senere år
synes å gå i retning av stadig økende
bruk av fristilte organisasjonsformer.
I proposisjonen drøftes kontroll og tilsyn med fristilte
organisasjonsmodeller. Det foreslås ikke å lovfeste
at forvaltningsrevisjon skal være obligatorisk i kommunalt
eide selskaper, men at dette skal være opp til eieren selv
(kommunen) å vurdere. Det foreslås imidlertid å legge
til rette for kontroll og innsyn i kommunens selskaper for kommunens
egne kontrollorganer - kontrollutvalget og den revisor som reviderer
kommunen. Lovforslaget er en parallell til Riksrevisjonens adgang
til å føre kontroll med statens selskaper. Etter
departementets oppfatning ville det føre for langt å gi
tilsvarende adgang til selskapskontroll også for selskaper
som har private og staten som eiere ved siden av kommuner. Dette
ville gi kommunene en særfordel sammenlignet med de andre
eierne som ville være vanskelig å begrunne. Når det
gjelder eventuelle utfordringer i forbindelse med å koordinere
innsyn og kontroll i selskaper med flere eiere, er det departementets
oppfatning at det vil være forsvarlig å overlate
samordningen av dette til eierkommunene selv.
Komiteen viser til at mange kommuner
velger å organisere sin virksomhet i ulike organisasjonsmodeller
som A/S, stiftelser og lignende.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
støtter det syn at det må være opp til
den enkelte kommune selv å vurdere om de ønsker
forvaltningsrevisjon i kommunalt eide selskaper.
Flertallet støtter av den grunn departementets syn
om ikke å lovfeste at det skal være obligatorisk med
forvaltningsrevisjon av kommunalt eide selskaper.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det bør være obligatorisk forvaltningsrevisjon
i kommunalt eide selskaper, med unntak av selskaper som har ren
forretningsmessig karakter. Slike selskaper skal ivareta viktige
områder av kommunenes samlede virksomhet på oppdrag
fra kommunestyret. Derfor er ettersyn og revisjon av de forvaltningsmessige
forhold av interesse og viktighet for kommunestyret.
For å unngå tvil om hva som er "kommunale"
selskaper kan det være hensiktsmessig å knytte
en avgrensning av de selskaper hvor forvaltningsrevisjon skal være
obligatorisk til de selskaper som er omtalt i lovforslaget § 80.
Dette vil i så fall innebære at forvaltningsrevisjon
blir obligatorisk i interkommunale selskaper (IKS), i aksjeselskaper
hvor en kommune alene eller sammen med andre kommuner eller fylkeskommuner
eier alle aksjer, og i heleide datterselskaper til slike selskaper.
Som avgrensningskriterium i forhold til selskaper som har forretningsmessig
formål benyttes begrepet "næringsvirksomhet".
Disse medlemmer foreslår at en bestemmelse
med et slikt innhold tas inn som nytt nr. 6 i lovforslagets § 77,
se forslag fremmet under 11.6.2