I meldingens kapittel 14 beskrives særlig
samfunnsutviklingen i Longyearbyen. Normaliseringen av forholdene
har gjort det naturlig at den stedlige befolkningen selv tar et
større ansvar for den videre samfunnsutviklingen enn tidligere.
Dette ligger til grunn for utviklingen av et mer demokratisk styresett
i Longyearbyen.
Med utgangspunkt i de utredningene som foreligger, ble
det nyvalgte Svalbardrådet våren 1998 bedt om å uttale
seg om hvordan man ønsket at lokaldemokratiet skal utvikles.
Svalbardrådet traff 18. mai 1998 et enstemmig vedtak om
at rådets målsetning i demokratisaken er at rådet
i løpet av overskuelig fremtid skal få avgjørende
innflytelse i saker som naturlig faller inn under et lokaldemokratisk
styresett. Samtidig traff Svalbardrådet et vedtak med to
tredjedels flertall der man sluttet seg til et forslag som innebærer
en prosessmodell med gradvis utvikling av lokaldemokrati.
Regjeringen har som mål å sikre
et livskraftig norsk samfunn av høy kvalitet på Svalbard.
Dette betyr blant annet at lokalsamfunnet bør ha en sosial
og økonomisk struktur som gjør det motstandsdyktig
mot sterke svingninger i folketallet. Longyearbyen har i dag et folketall
på drøyt 1 300 personer. Næringsvirksomheten
er variert og tjenestetilbudet godt utbygd.
Regjeringen ønsker ikke at folketallet
i Longyearbyen skal øke utover dagens nivå.
Regjeringen mener at et lokalsamfunn godt tilpasset familier
er den beste måten å sikre en positiv samfunnsutvikling
på. Tilbud og tiltak som gjør det attraktivt for
familier å etablere seg og bo i Longyearbyen vil derfor
bli prioritert.
Regjeringen vil likevel ikke legge til rette
for at Longyearbyen skal bli et livsløpssamfunn. I dag
er etterspørselen etter helse- og sosialtjenester for eldre og
kronisk syke liten, mens kostnadene ved å bygge ut slike
tjenester vil være uforholdsmessig høye. Innbyggernes
tilknytning til hjemkommunen på fastlandet må derfor
opprettholdes. Regjeringen legger til grunn at ansvaret for helse-
og sosialtjenester utover det man har i Longyearbyen i dag, fremdeles
vil være fastlandskommunenes.
Regjeringen går inn for at det innføres
lokaldemokrati i Longyearbyen. Et lokaldemokrati i Longyearbyen
må baseres på de grunnverdier og de overordnede nasjonale
rammer som også gjelder for det kommunale selvstyre på fastlandet.
Selv om Svalbardtraktaten ikke legger folkerettslige bindinger
på valg av lokal styringsform, gjør det seg særlige
forhold gjeldende på Svalbard. Man må ta hensyn
til de utenrikspolitiske forhold og statens særlige behov
for kontroll med utviklingen på øygruppen.
Dagens folkevalgte organ, Svalbardrådet,
vil skifte navn til Longyearbyen lokalstyre.
De oppgaver som Longyearbyen lokalstyre vil
få ansvaret for, vil i hovedsak omfatte oppgaver som på fastlandet
er kommunale.
Regjeringen legger opp til at Longyearbyen lokalstyre
så raskt det er praktisk mulig skal overta som eier av
statsaksjeselskapet Svalbard Samfunnsdrift AS. Longyearbyen lokalstyre
vil da få ansvaret for selskapets budsjett, økonomi
og ansatte, samt de tjenester selskapet yter.
I tillegg er det aktuelt å overføre
barneverns- og helserådsmyndighet, sammen med eventuelle
andre "kommunale" oppgaver fra Sysselmannen på Svalbard. Det
samme gjelder ansvaret for skolen og kirken. Regjeringen ser det
ikke som hensiktsmessig å endre organiseringen av helsetjenesten
på Svalbard ved å skille ut primærhelsetjenesten
i Longyearbyen.
Regjeringen legger opp til at Sysselmannen på Svalbard
i hovedsak får samme tilsynsfunksjon som fylkesmannen har
overfor kommunene på fastlandet.
Overføring av ansvaret for Svalbard
Samfunnsdrift til Longyearbyen lokalstyre vil som nevnt involvere selskapets
ansatte. Regjeringen legger vekt på at regelverket rundt
en slik omstillingsprosess følges.
De geografiske grensene for Longyearbyen lokalstyres
myndighet bør begrenses til Longyearbyen arealplanområde.
Regjeringen vil opprettholde en valgperiode for Longyearbyen lokalstyre
på to år.
Etter Regjeringens oppfatning bør det
innføres forliksråd for Svalbard. Den økende
"normalisering" av samfunnet på Svalbard har også medført
at man har fått et økt antall utestående
krav. Men forliksrådet vil være et lokalt tilbud
om mekling i tvister mellom beboerne på Svalbard. Opprettelsen
av et forliksråd vil innebære en økt
demokratisering av samfunnet ved at man får mulighet til å behandle
sivile rettstvister på Svalbard. Forliksrådet
bør omfatte hele Svalbard.
Etter Regjeringens oppfatning bør forliksrådsmedlemmene
velges av det fremtidige Longyearbyen lokalstyre.
Regjeringen foreslår en ordning der
Longyearbyen lokalstyre velger et utvalg av meddommere og skjønnsmenn
på samme måte som på fastlandet.
Etter Regjeringens oppfatning bør Svalbard
omfattes av konfliktrådsordningen. Det antas at det i likhet
med på fastlandet er behov for et forum som kan løse
konflikter utenfor det formelle rettsapparatet. Særlig
gjelder dette konflikter der barn og ungdom er innblandet.