Det er blitt om lag 13 100 flere årsverk
i pleie- og omsorgstjenesten i løpet av handlingsplanperioden.
I 1997 ble det i pleie- og omsorgstjenesten utført 79 400 årsverk
eller 43 årsverk per 100 innbyggere over 80 år. I
2001 var tilsvarende tall 92 500 årsverk eller 46 årsverk
per 100 innbyggere over 80 år. De nye årsverkene for
perioden 1998 til 2001 fordeler seg med 56 prosent på hjemmetjenester,
34 prosent på institusjoner og 10 prosent på andre
oppgaver i pleie- og omsorgstjenesten.
Det framholdes at utviklingen gir gode indikasjoner på at
handlingsplanen har hatt en viss utjamnende effekt på tjenestetilbudet
idet kommuner med lav personelldekning før handlingsplanen
i gjennomsnitt har hatt en personellvekst på omlag 28 prosent,
mens kommuner med høy personelldekning har hatt personellvekst
på 11,7 prosent i perioden 1997-2001.
Handlingsplanen har i perioden 1998 til 2001 økt
de øremerkede tilskuddene til drift av omsorgstjenesten fra
500 mill. kroner i 1997 til 3,7 mrd. kroner i 2001. Kommunesektorens
samlede utgifter til pleie- og omsorgstjenesten økte fra
29 mrd. kroner i 1997 til ca. 38,5 mrd. kroner i 2000.
Sammenholdes årsverksveksten med tilskuddsnivået,
har staten i gjennomsnitt bidratt med om lag 240 000 kroner for
hvert nytt årsverk. De øremerkede tilskuddene
til drift er fra 2002 lagt inn i rammetilskuddet til kommunene og
inngår nå som del av kommunenes frie inntekter.
Det påpekes at handlingsplanen har
lykkes i forhold til målsettingen om 12 000 nye årsverk
i pleie- og omsorgstjenesten til tross for problemer med rekruttering
i enkelte kommuner. Departementet mener at bruk av øremerket
omsorgstjenestetilskudd kombinert med klare aktivitetskrav og sterk
grad av statlig styring i hovedsak har virket etter hensikten, og
at handlingsplanen har bidratt til å løfte de
kommunene som hadde lavest personelldekning, og bidratt til utjamning
av geografiske forskjeller.
Komiteen understreker
at tilstrekkelige og moderne lokaler er nødvendig for å sikre
kvalitet for de eldre, effektiv drift og rekruttering av personell. Komiteen har
merket seg at særlig enkelte større kommuner har
hatt problemer med å følge tempo i handlingsplanen
bl.a. grunnet vanskeligheter med hensyn til å klare å stille
til disposisjon egnede arealer.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil understreke
at når de øremerkede tilskuddene til drift fra
og med 2002 er lagt inn i rammetilskuddet til kommunene og inngår
som en del av kommunenes frie inntekter, er det nødvendig å sørge
for at nivået på denne delen av rammetilskuddet holder
tritt med den reelle kostnadsveksten kommunene har til drift av
pleie- og omsorgstjenestene.
Disse medlemmer legger vekt på at
de kommuner som ligger dårlig an i dekningsgrad, nå må følges opp
særskilt, slik at det kan skje en ytterligere utjamning
av geografiske forskjeller.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det bør åpnes for at de kommunene med lavest dekning
som ikke har maktet å fremme søknad for bedring
i forhold til planens mål, bør kunne søke innen
individuelt fastsatt frist og få utsatt ferdigstillelse til
for eksempel ut 2007. Hvilke kommuner som kan fremme søknad,
avgjøres av departementet etter samråd med fylkesmennene.
Disse medlemmer vil be Regjeringen å vurdere flere
tiltak som kan bidra til klargjøring av tomter. Disse
medlemmer understreker at kommunene er hovedansvarlig for
arealplanlegging, og at kommunenes oppgave i arealpolitikken kan
utøves både gjennom rollen som myndighet etter
plan- og bygningsloven og gjennom å eie tomteområder
for framtidig utbygging. Disse medlemmer ønsker å stimulere kommunen
til å være aktiv på begge områder.
For å sikre arealer til å gjennomføre
sluttfasen av handlingsplanen for eldre på utbyggingssiden,
mener disse medlemmer at kommunene bør settes
bedre i stand til å kjøpe opp områder
for bygging av omsorgsboliger. Erfaringene med handlingsplanarbeidet
har vist at mange større kommuner avholder seg fra dette,
først og fremst av økonomiske grunner. For å skape
grunnlag for et sterkere kommunalt engasjement i tomtekjøp foreslår disse
medlemmer å etablere en låneordning gjennom
Husbanken hvor kommunene kan få rente- og avdragsutsettelse
på lån til tomtekjøp. Disse medlemmer viser
til Dokument nr. 8:141 (2001-2002).