Handlingsplan for eldreomsorgen har i perioden 1998–2002
hatt en totalramme på 33 00 sykehjemsplasser og omsorgsboliger
etter at handlingsplanen er blitt utvidet med til sammen 9 000 enheter. Utover
dette er det registrert søknader tilsvarende 9 300 sykehjemsplasser
og omsorgsboliger uten dekning innenfor vedtatt ramme.
Kommunene har for 1998-2001 rapportert at det
ble ferdigstilt 18 000 sykehjemsplasser og omsorgsboliger, mens
1 300 enheter ble utbedret, til sammen 19 300 enheter. Kommunene
rapporterer for perioden en kapasitetsøkning på i
alt 10 850 nye boenheter, fordelt med 3 050 nye sykehjemsplasser
og 10 800 omsorgsboliger med fradrag for 3 000 aldershjemsplasser
som er nedlagt. Dette innebærer at 80 prosent av det opprinnelige
mål om 13 600 sykehjemsplasser og omsorgsboliger i økt
kapasitet er dekket etter 4 år av handlingsplanperioden.
Når det gjelder enerom, utskifting og utbedring er 8 450
enheter realisert etter 4 år.
Det framholdes at veksten i det samlede tilbudet
av institusjonsplasser og omsorgsboliger er sterkere enn veksten
i antall åttiåringer, og at den samlede dekningsgraden
er økt fra 26,4 i 1997 til 29,6 i 2001. Alle fylker har
etter fire år av handlingsplanen en samlet dekningsgrad
av institusjonsplasser og omsorgsboliger over 25 prosent. Fra 1997
til 2001 er antall institusjonsplasser og omsorgsboliger økt
med 21 prosent i gjennomsnitt for hele landet. I perioden 1997 til
2001 er antall kommuner med samlet dekningsgrad av institusjonsplasser
og omsorgsboliger under 25 prosent redusert fra 140 kommuner til
72 kommuner, og etter prognosen vil dette gjelde 22 kommuner i 2005. Utviklingen
fra 1997 til 2001 viser at 20 prosent av kommunene reduserte antallet
sykehjemsplasser, mens 45 prosent av kommunene har økt
antall sykehjemsplasser. Omsorgsboligdekningen har økt
fra 2,9 prosent til 8 prosent i løpet av perioden. For
landet samlet besto tilbudet i 2001 av 18,6 prosent sykehjem, 3
prosent aldershjem og 8 prosent omsorgsbolig, til sammen 29,6 prosent
per innbygger over 80 år.
I forhold til utgangspunktet i 1997 viser prognosene for
2005 at handlingsplanen vil medføre en kapasitetsvekst
på 5 000 flere sykehjemsplasser og 18 550 flere omsorgsboliger,
mens 5 700 aldershjemsplasser vil bli lagt ned, dvs. en økning
med 17 850 boenheter. Dette gir en samlet dekningsgrad av institusjonsplasser
og omsorgsboliger på 31,6 prosent i 2005 med en fylkesvis
variasjon fra drøyt 38 prosent i Troms til 28 prosent i
Oslo. Tilbudet på landsbasis vil bestå av 60 prosent sykehjemsplasser,
5 prosent aldershjemsplasser og 35 prosent omsorgsboliger.
Da handlingsplanen ble satt i verk fra 1998,
bodde om lag 12 700 beboere i to eller flersengs-rom. Etter 4 år
av handlingsplanperioden er antall beboere uten eget rom redusert
med om lag 4 300, og ifølge prognosene vil antallet være
redusert med om lag 8 700 i 2005, slik at det da vil være
om lag 4 000 personer som ikke disponerer eget rom. Det uttales
at rundt 2 000 dobbeltrom ikke er mer enn det som må være
tilrettelagt for ektepar eller andre som ønsker å bo
sammen. Alle fylker med unntak av Oslo vil ha en eneromsdekning
på over 90 prosent etter at handlingsplanen er fullført.
Den foreløpige investeringsramme for
handlingsplanen innebærer at staten skal finansiere om
lag 28 mrd. kroner av kommunenes byggekostnader. I tillegg kommer
rentekostnadene. Etter 5 år av handlingsplanen er knapt
7 mrd. kroner av dette utbetalt over statsbudsjettet. Resterende
utgifter skal finansieres over framtidige statsbudsjett.
Det framholdes at opprinnelige måltall
for handlingsplanen vil være overoppfylt i 2005 etter at
tilsagnsrammen er blitt utvidet med 9 000 boenheter. Kapasitetsøkningen
vil være 23 550 sykehjemsplasser og omsorgsboliger, mens
måltallet var 13 600. Både veksten i sykehjem
og omsorgsboliger vil ligge over de beregninger som lå til
grunn for handlingsplanen i St.meld. nr. 50 (1996-1997). Reduksjonen
i aldershjemsplasser vil imidlertid i stor grad bli erstattet av omsorgsboliger,
slik at netto kapasitetsvekst blir noe mindre.
Prognosene bekrefter at hovedtrekkene i kommunenes
utbyggingsmønster med kommunale variasjoner ser ut til å være:
– Aldershjemmene
legges ned og erstattes i stor grad med utbygging av omsorgsboliger.
– Sykehjemmene rustes opp og gjennomgår
en omfattende standardheving og modernisering. Eneromsreformen blir
gjennomført som en del av dette.
– Kapasiteten øker både
i form av flere sykehjemsplasser, og ikke minst ved utbygging av omsorgsboliger.
Sykehjemsdekningen holder så vidt tritt med befolkningsutviklingen,
mens omsorgsboligdekningen øker kraftig.
Det uttales at Handlingsplanen for eldreomsorgen nærmer
seg fullføring, men at det fortsatt er behov for å foreta
mindre justeringer spesielt i forhold til kommuner som ikke har
oppfylt målet om 25 prosent heldøgnsdekning.
Komiteen viser til
at det fremgår av meldingen at veksten i det samlede tilbudet
av institusjonsplasser og omsorgsboliger er sterkere enn veksten
i antall 80-åringer, og at den samlede dekningsgrad er økt
fra 26,4 prosent i 1997, til 29,6 prosent i 2001. Det går
videre frem av meldingen at omsorgsboligdekningen har økt 2,9
prosent til 8 prosent i løpet av perioden 1997-2001. Sykehjemsdekningen
var på 18,6 prosent, 3 prosent i aldershjem, noe som i
henhold til meldingen gir 29,6 prosent per innbygger over 80 år.
Komiteen viser til at Stortingets
intensjoner under behandling av St.meld. nr. 50 (1996-1997) var
en dekningsgrad for heldøgns omsorg og pleie på 25
senger per 100 eldre over 80 år.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
mener at omsorgsboliger uten fast bemanning og sykehjem er to vidt
forskjellige pleie- og omsorgstilbud. Det er etter flertallets mening ikke
likeverdige alternativer, men tilbud som utfyller hverandre i en
omsorgskjede. Med unntak av kollektiv for senil demente med fast
bemanning er det sterkt varierende tilbud i den øvrige
omsorgsboligmasse, og variasjonene er store fra kommune til kommune.
Etter flertallets mening kan en således
ikke sette likhetstegn mellom aldershjem, omsorgsboliger og sykehjem når
en skal vurdere behovsdekningen for heldøgns omsorg og
pleie slik det er gjort i St.meld. nr. 31 (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser i denne
sammenheng til helsemeldingen fra fylkeslegen i Hedmark for 2001, hvor
det heter:
"Hvis omsorgsboligene skal gi pasientene og pårørende
nødvendig trygghet og faglighet, må det stilles krav
om kompetent fast bemanning som er tilgjengelig hele døgnet.
I tillegg må boligene ha fellesareal som gir muligheter
for samvær med andre. Fylkeslegen mener at hvis ikke omsorgen
og fagligheten i omsorgsboligene blir styrket, er det ikke skjedd
en styrking og kvalitetsheving av eldreomsorgen i planperioden."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti legger
vekt på at kommunene har organisert sitt personale forskjellig,
og ber derfor om at sikring av tilstrekkelig bemanning vurderes
i forhold til forskjellige organisasjonsmodeller, også organisering
av arbeidslag der bare en forholdsvis liten del av personalet er knyttet
til institusjon og boligtype, men i hovedsak disponeres i forhold
til et geografisk område eller en gitt brukergruppe.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil peke på at kommunene trenger
et bredt spekter av tilbud når det gjelder boenheter -
både sykehjemsplasser, omsorgsboliger, mindre bofellesskap
og aldershjem. De forskjellige typer av boenheter er etter flertallets syn nødvendig
for å dekke de ulike behov kommunens innbyggere har både
når det gjelder boform, pleie og omsorg. Det vil også være
ulikt behov for bemanning - både når det gjelder
tetthet på bemanningen, og hvilken fagkompetanse som er
nødvendig. Flertallet vil understreke at
de som har behov for det, må sikres et nødvendig
heldøgns pleie- og omsorgstilbud i den type boenhet som
er mest hensiktsmessig.
Komiteen har merket
seg at det er store variasjoner i dekningsgraden for heldøgns
omsorg og pleie i kommunene, men at det har vært en betydelig
utjevning i planperioden. Komiteen sier seg fornøyd
med at eneromsdekningen vil bli på ca. 95 prosent i 2005.
Komiteen vil fastholde Stortingets
intensjon under behandlingen av St.meld. nr. 50 (1996-1997) om at
en skal ha en dekningsgrad for heldøgns pleie og omsorg
på 25 senger per 100 eldre over 80 år.
Komiteen er klar over at variasjonene
er store fra kommune til kommune når det gjelder utbygging
av det samla tilbudet av institusjonsplasser og omsorgsboliger. Komiteen mener
også at det trengs tilbud som utfyller hverandre i omsorgskjeden.
I dette kan det være alt fra institusjonsplasser for tungt
pleietrengende til omsorgsboliger. I tillegg kommer hjelpetiltak
for de som bor hjemme, slik at de kan gjøre dette lengst
mulig og ikke belaste institusjonsplasser. I dette må også omsorgslønn
med avlastningstiltak regnes med.
Komiteen vil vise til det som
skjer på mange sykehjem der aldersdemente og åndsfriske
blir plassert i samme avdeling. Dette bør det tas hensyn
til ved utbygging av nye plasser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstrepart, Kristelig
Folkeparti og Senterpartiet, vil vise til at for landet
samlet bestod tilbudet i 2001 av 18,6 prosent sykehjem, 3 prosent
aldershjem og 8 prosent omsorgsboliger, til sammen 29,6 prosent
per innbygger over 80 år. Flertallet vil
peke på at det er viktig at den enkelte kommune tilrettelegger
sin pleie- omsorgstjeneste slik at den enkelte kan få den
pleie den har behov for til enhver tid. Flertallet vil
vise til at den samlede dekning av institusjonsplasser og omsorgsboliger
vil være 31,6 prosent etter handlingsplanen i 2005. Det
vil være vanskelig å anslå nøyaktig
hvor mange som til enhver tid har heldøgns pleie- og omsorg,
da dette i en viss grad vil avhenge av beboernes behov.
Flertallet vil understreke at
det ikke nødvendigvis er avgjørende for den enkelte
bruker om heldøgns pleie- og omsorg gis i sykehjem eller
i en type omsorgsbolig som er tilrettelagt for dette. Det avgjørende
er, slik flertallet ser det, at tilbudet faktisk eksisterer
og er av god kvalitet. Den enkelte kommune bør ha den nødvendige
frihet til å tilrettelegge disse tilbudene på en
måte som er tilpassa de lokale forhold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil be Regjeringen
ved fremleggelsen av ny stortingsmelding våren 2003 klargjøre
mer eksakt behovsdekningen for heldøgns omsorg og pleie
sett i forhold til Stortingets intensjoner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet legger
til grunn en videreføring av en operativ dekningsgrad på nærmere
30 prosent av befolkningen over 80 år ved tilbud om heldøgns
omsorg i sykehjem, aldershjem, kollektiver og omsorgsboliger. Disse medlemmer understreker
at økningen i antall enheter heretter bør fordeles
med om lag 70 prosent på sykehjem og 30 prosent på omsorgsboliger. Disse medlemmer vil
at det skal stilles vilkår om at omsorgsboliger har fellesarealer
for bemanningsbaser for å gi nye tilsagn. Disse
medlemmer mener dette er nødvendig bl.a. for å møte
behovet for å kunne ivareta en trygg omsorg og motta pasienter
raskt ved utskriving fra sykehus og til avlastning.