Det refereres fra undersøkelser som
bl.a. viser at 73 prosent av beboerne i kommunalt utleide omsorgsboliger
er eldre med kroniske sykdommer, aldersdemens og omfattende eller
moderat funksjonssvikt, mens 3 prosent brukes til friske eldre.
De øvrige 24 prosent benyttes til beboere med funksjonshemming,
utviklingshemming og innenfor psykiatri.
Det framholdes at handlingsplanen har medført
en omfattende fornyelse og modernisering av syke- og aldershjemmene,
og at enkelte kommuner også har utviklet nye modeller og
driftsformer der de forsøker å kombinere erfaringene
fra institusjon og mer åpen omsorg.
Et hovedfunn i en av rapportene er at kvaliteten øker når
sykehjemmet både organisatorisk og bygningsmessig er tilrettelagt
i små driftsenheter.
Regjeringen ønsker å se nærmere
på sammenhengene mellom bygningsmessig utforming, driftsorganisering
og kvalitet i det videre utviklingsarbeid av pleie- og omsorgstjenestene.
På spørsmål om hva
kommunene anser for å være hovedutfordringene
for pleie- og omsorgstjenesten i årene som kommer, svarer
sju av ti kommuner at utfordringen er å rekruttere og beholde
personell, og mange er bekymret for at hjemmetjenestene vil tape
kampen om personell ved ytterligere utbygging av institusjonstilbudet.
75 prosent av kommunene regner det som sannsynlig med reduksjoner
i omsorgssektoren når de øremerkede tilskuddene
faller bort. Mange kommuner nevner spesielt omsorgen for aldersdemente
som en av hovedutfordringene.
Regjeringen ønsker fortsatt å basere
seg på kommunalt ansvar og frihet for kommunene til å utforme
sitt tjenestetilbud ut fra lokale forhold i samarbeid med den enkelte
bruker. Det understrekes at de statlige virkemidlene må innrettes
slik at hele den kommunale helse- og sosialsektoren ses under ett
og slik at det blir like rettigheter og ordninger for alle uavhengig
av alder, funksjonshemming/diagnose, økonomi og bosted.
Komiteen har merket
seg at hele 73 prosent av beboerne i kommunalt utleide omsorgsboliger
er eldre med kroniske sykdommer, aldersdemens og omfattende eller
moderat funksjonssvikt, og at bare 3 prosent brukes til friske eldre.
De øvrige 24 prosent benyttes til beboere med funksjonshemming,
utviklingshemming og innenfor psykiatri. Slik komiteen ser
det, er plassering av aldersdemente pasienter i frittstående omsorgsboliger
uten fast bemanning ikke faglig forsvarlig. Heller ikke mener komiteen det
kan være riktig at eldre syke med omfattende funksjonssvikt plasseres
i frittstående omsorgsboliger uten fast bemanning. Helt
annerledes mener komiteen det stiller seg når
det gjelder bokollektiv for aldersdemente med fast forsvarlig bemanning. Komiteen viser
i denne sammenheng til medisinalmeldingen fra fylkeslegen i Nord-Trøndelag
for 2001, som uttaler:
"Vi ser at mange demente bor i omsorgsboliger, og dette
finner vi sterkt problematisk. I de aller fleste tilfeller er omsorgsboliger
helt uegnet for demente."
Komiteen har merket seg at kommunene
uttrykker bekymring for rekruttering av helsepersonell i de kommende år,
både til hjemmetjenesten og institusjonstjenesten. Komiteen har
særlig merket seg at hele 75 prosent av kommunene regner
det som sannsynlig med reduksjoner i omsorgssektoren når
de øremerkede tilskuddene faller bort. Komiteen vil
i denne sammenheng henstille til departementet via fylkeslegene,
som nå får kontrolltilsynet med eldreomsorgen, å særlig følge
opp en slik uheldig utvikling som her er antydet.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
fortsatt ønsker å basere seg på kommunalt
ansvar og frihet for kommunene til å utforme sine tjenestetilbud
ut fra lokale forhold i samarbeid med den enkelte bruker. Komiteen går
likevel ut fra at Regjeringen påser at statlige overføringer
til eldreomsorgen blir brukt i henhold til forutsetningen.
Komiteen har merket seg at et
hovedfunn i en rapport fra SINTEF om nye modeller for drift av
sykehjem som bygger på erfaringer fra drift av nye sykehjem
i Bergen og Trondheim, er at kvaliteten øker når sykehjemmet
både organisatorisk og bygningsmessig er tilrettelagt i
små driftsenheter. Dette er, slik komiteen ser
det, en viktig erfaring å legge til grunn når Regjeringa
framover ønsker å se nærmere på sammenhengen
mellom bygningsmessig utforming, driftsorganisering og kvalitet
i det videre utviklingsarbeidet av pleie- og omsorgstjenestene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, legger vekt på en
fortsatt utbygging av sykehjem og omsorgsboliger i små driftsenheter
for å kunne tilrettelegge driften for brukergrupper med særskilte
behov. Flertallet mener dette muliggjør
en fleksibel drift tilpasset et flerkulturelt samfunn. Flertallet ber
Regjeringen vurdere tiltak for tilrettelegging av en kvalitativ
god eldreomsorg også for eldre innvandrere i den varslede
stortingsmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er sterkt bekymra
over at hele 75 prosent av norske kommuner regner det som sannsynlig
med reduksjoner i omsorgssektoren når de øremerka
tilskudda faller bort. Dette tar disse medlemmer som
et tegn på at det er liten tillit i norske kommuner til
at staten vil sørge for at rammetilskudda i åra
framover vil være tilstrekkelige til å kunne gi
et godt pleie- og omsorgstilbud.
Denne bekymringa fra kommunene må etter disse medlemmers mening
Regjeringa ta på alvor, og disse medlemmer vil
sterkt understreke at rammetilskudda til kommunene må økes
betydelig i åra framover for bl.a. å sikre et
tilstrekkelig pleie- og omsorgstilbud - både når
det gjelder omfang og kvalitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til kommunenes bekymring for at det kan bli reduksjoner i omsorgssektoren
når de øremerkede tilskudd til eldreomsorgen nå faller
bort. Disse medlemmer mener derfor at øremerkingen
bør opprettholdes frem til 2007.
Komiteens medlem fra Senterpartiet ser det
slik at dersom en må prioritere tilsynsform for eldre,
må aldersdemente komme i første rekke. Det bør ikke
skje at denne gruppen blir plassert uten fast forsvarlig bemanning.