6. Før handlingsplanen avsluttes

6.1 Sammendrag

Regjeringen finner det nødvendig å justere og presisere både behovsanslaget og ambisjonsnivået fra handlingsplanen. Regjeringens mål er:

  • – at alle kommuner som har søkt om det, gjennom handlingsplanen skal få mulighet til å bygge opp et tilbud om heldøgns pleie- og omsorg svarende til 25 prosent av befolkningen over 80 år, enten dette gis i sykehjem, aldershjem eller omsorgsbolig

  • – at kommunene innenfor rammen av 25 prosent samlet dekning også skal gis mulighet til å sikre en tilfredsstillende eneromsdekning og helt nødvendig opprustning/utskifting av gamle institusjonsbygg

  • – at eneromsdekningen ved alders- og sykehjemmene skal være godt over 90 prosent for landet sett under ett før utbyggingen er sluttført i 2005.

For å oppnå en heldøgns dekning på 25 prosent mener Regjeringen at den samlede dekningen av aldershjem, sykehjem og omsorgsboliger må ligge høyere, og et operativt mål for den samlede dekningsgrad anslås å ligge nærmere 30 prosent. Regjeringen presiserer at verken 90 prosent eneromsdekning eller 25 prosent samlet heldøgnsdekning er å betrakte som normtall ettersom det er summen av den enkeltes behov for pleie- og omsorgstilbud som må være avgjørende for omfanget av kommunens tjenestetilbud.

Regjeringen vil peke på at det er personelldekningen som er den mest avgjørende faktor for muligheten til å gi heldøgnstilbud. Kommunene har nylig innrapportert sine plantall for nye årsverk i perioden 2002-2005. Kommunene planlegger 5 800 årsverk i neste fireårsperiode. Sosialdepartementet har sammenholdt de kommunale plantallene med tidligere behovsvurdering og kommet til at et behovsanslag på 5 500 årsverk kan legges til grunn for perioden 2002–2005. Regjeringen vil legge til rette for ytterligere personelløkning gjennom veksten i kommunenes frie inntekter.

Handlingsplan for eldreomsorgen hadde 1. januar 2002 søknader om bygging/utbedring av 17 800 boenheter som ikke hadde fått tilsagn. 8 500 boenheter vil kunne få tilsagn innenfor den tilsagnsramme som er stilt til disposisjon for 2002. Etter dette står det igjen 9 300 enheter som ikke kan få tilsagn innenfor de tidligere vedtatte rammer. Etter at årets ramme er fordelt, mener fylkesmennene at det fortsatt er behov for i overkant av 5 000 enheter for å komme opp på ønsket nivå. Av dette er om lag halvparten sykehjemsplasser og halvparten omsorgsboliger. Regjeringen har kommet til at det er behov for å utvide handlingsplanens ramme med ytterligere 2 000 sykehjemsplasser og omsorgsboliger før handlingsplanen avsluttes. Ved fordelingen av disse vil det bli lagt hovedvekt på kommuner med lav dekningsgrad.

Når dagens ekstraordinære tilskuddsordning knyttet til handlingsplan for eldreomsorgen avsluttes, ser Regjeringen behovet for en mer permanent finansiering av kommunale investeringer i sykehjem og omsorgsboliger. Regjeringen har behov for å vurdere ulike modeller og vil komme tilbake med et forslag i statsbudsjettet for 2003.

De ekstraordinære virkemidlene i Handlingsplan for eldreomsorgen foreslås avsluttet i løpet av 2002. Regjeringen vil følge utviklingen i pleie- og omsorgstjenesten nøye og er spesielt oppmerksom på de tilpasninger som kan skje det første året etter at det øremerkede driftstilskuddet er lagt inn i inntektssytemet. Regjeringen ønsker å bistå kommunene med å utvikle omsorgstjenestene til å bli brukerorienterte organisasjoner ved å sette fokus på god ledelse, kvalitet, kompetanse, saksbehandling og bedre rettssikkerhet for brukerne. Handlingsplanen vil bli avløst av et utviklingsprogram for bedre kvalitet og enklere ordninger i omsorgstjenesten.

6.2 Komiteens merknader

Komiteen sier seg tilfreds med at Regjeringens mål er å opprettholde målsetningen om 25 prosent dekning av heldøgns omsorg og pleie av befolkningen over 80 år.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil imidlertid igjen bemerke at en i denne sammenheng ikke kan sette likhetstegn mellom aldershjem, omsorgsboliger og sykehjem.

Komiteen har merket seg at i forhold til kommunenes innmeldte ønske om flere enheter på til sammen 9 300 foreslår Regjeringen å utvide handlingsplanens ramme med ytterligere 2 000 sykehjems- og omsorgsboliger før handlingsplanen avsluttes i 2005, og at disse nye plassene særlig skal fordeles til kommuner med lav dekningsgrad.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, er enig i at handlingsplanens ramme må utvides ytterligere, men finner ikke at 2 000 nye plasser er tilstrekkelig, og ønsker å utvide rammen med ytterligere 3 000 enheter.

Komiteens medlem fra Senterpartiet er enig i at handlingsplanens ramme må utvides ytterligere, men finner ikke at 2 000 nye plasser er tilstrekkelig for å dekke målsetningen i St.meld. nr. 50 (1996-1997) om 25 prosent dekning av heldøgns omsorg og pleie i kommunene. Dette medlem mener det er nødvendig å følge opp kommunenes planer ved at de 9 300 plassene det er behov for, innlemmes i handlingsplanen. Dette medlem viser for øvrig til sine merknader om dette andre steder i innstillingen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har merket seg at 22 kommuner har dårlig dekningsgrad i forhold til ett eller flere av de sentrale mål for handlingsplanen. Disse medlemmer ser at særlig de større byene, og især Oslo, har langt igjen til reell måloppnåelse er innfridd. På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer følgende:

"Stortinget ber Regjeringen særskilt følge opp de kommunene som har lav dekningsgrad av plasser med heldøgns omsorg og pleie for eldre, og legge til rette for ytterligere satsing i disse kommunene med inntil 3 000 enheter med gjennomføring fra 2004 til utløpet av 2007.

Disse 3 000 enheter fordeles med 70 prosent sykehjemsplasser og 30 prosent omsorgsboliger med arealer for basisbemanning."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Regjeringens omtale av dekningsgraden for det samlede omsorgstilbudet. Det hevdes at den samlede dekning av institusjonsplasser vil være 31,6 prosent etter handlingsplanen i 2005. Disse medlemmer kan ikke godta slik samlet beregning av dekningsgrad. Etter behandlingen av St.meld. nr. 50 (1996-1997) var målsettingen en dekningsgrad på 25 prosent i forhold til personer over 80 år for heldøgns omsorg og pleie. Disse medlemmer vil opprettholde denne målsettingen, og vil hevde at hoveddelen av omsorgsboligmassen ikke kan sies å omfatte heldøgns omsorg og pleie og således ikke kan regnes i dekningsgraden for slike tjenester. Det er derfor etter disse medlemmers mening et udekket behov for denne typen tjenester mange steder i landet og det kreves ytterligere bygging av sykehjemsplasser for å nå målsettingen om en dekningsgrad på 25 prosent.

Disse medlemmer mener det særlig er behov for å øke antallet sykehjemsplasser, og foreslår derfor en ytterligere økning av 3 000 enheter som skal øremerkes til sykehjemsplasser.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, slutter seg til at handlingsplanen for eldreomsorgen nå avsluttes med utgangspunkt i de søknader som er kommet inn fra kommunene innen fristen 1. oktober 2001. Flertallet mener handlingsplanen kan avsluttes innen 2005, men at de plasser som ikke er realisert innen den tid, skal realiseres utover dette år.

Flertallet vil utover Regjeringens forslag foreslå å utvide tilsagnsrammen for handlingsplanen med 3 000 sykehjemsplasser. Særlig viktig er det å prioritere kommuner med lav dekningsgrad.

De øvrige 2 000 enhetene fordeles med utgangspunkt i en 60-40 deling eller de mål som er satt for handlingsplanen når det gjelder kapasitetsvekst, eneromsdekning og modernisering av gammel og uhensiktsmessig bygningsmasse.

Flertallet ber Regjeringen gjennomgå og behandle søknadene med utgangspunkt i at oppstartstilskuddet for 3 000 av de 5 000 ekstra enhetene først vil komme til utbetaling fra 2004, med sikte på at alle enhetene skal være realisert innen 2005.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen utover de 2 000 plassene som Regjeringen foreslår i St.meld. nr. 31 (2001-2002), å godkjenne ytterligere 3 000 sykehjemsplasser for perioden frem til 2005."

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener at handlingsplan for eldreomsorgen var et nødvendig, tidsavgrensa løft for å få til en tiltrengt økning av kapasiteten og heving av standarden for boliger og institusjonsplasser for eldre og pleietrengende i kommunene. Men en avslutning av handlingsplanen må etter disse medlemmers mening ikke bety at en fra statens side anser seg ferdig med denne delen av pleie- og omsorgstjenestene. Derfor mener disse medlemmer det er viktig å utarbeide en permanent, forutsigbar finansieringsmodell for omsorgsboliger og sykehjemsplasser også etter at handlingsplanen er avsluttet. En slik finansieringsmodell må også omfatte rehabilitering av eksisterende boligmasse.

Disse medlemmer mener det er særlig behov for å øke antall plasser med heldøgns pleie og omsorg og foreslår derfor en ytterligere økning på 3 000 enheter som er tilrettelagt for heldøgns pleie og omsorg.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringa utover de 2 000 plassene som Regjeringa foreslår i St.meld. nr. 31(2001-2002), å godkjenne ytterligere 3 000 plasser som er tilrettelagt for heldøgns pleie og omsorg for perioden fram til 2005. Kommuner med lav dekning av slike plasser prioriteres."

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke at Handlingsplanen for eldre har vært en viktig eldrepolitisk dugnad, slik Senterpartiet tok til orde for i forkant av vedtaket om eldrereformen og handlingsplanens ikrafttredelse.

Handlingsplanen har vist at det må til et samspill mellom lokale og statlige myndigheter om det skal være mulig å løfte eldreomsorgen opp på et kvalitativt forsvarlig og ønskelig nivå over hele landet med likeverdige tilbud for de som trenger denne formen for pleie, omsorg og medisinsk behandling. Statens rolle må være å sikre ressursgrunnlaget for en slik utvikling, først og fremst økonomisk, for derigjennom også å sikre fagpersonellressursene og de bygningsmessige behovene.

Handlingsplanen skulle være et tidsavgrenset løft for å øke både kapasiteten og kvaliteten innen eldreomsorgen. Det har vist seg at rammene for planen var for snaue, noe som bl.a. i 2001 førte til en forlengelse av søknadsfristene for deltakelse innenfor handlingsplanens ordninger.

Etter dette medlems mening viser søknads­massen som forelå i oktober 2001, at det fortsatt er et stort behov for samhandling mellom staten og kommunene for å kunne komme nærmere handlingsplanens intensjoner og mål. Etter at handlingsplanen tidligere ble utvidet med 9 000 plasser, har den for perioden 1998-2002 en totalramme på 33 000 sykehjemsplasser og omsorgsboliger, men fortsatt gjenstår det 9 300 registrerte søknader om etablering av sykehjemsplasser og omsorgsboliger som det ikke er dekning for innenfor gjeldende ramme.

Dette medlem vil understreke at antall eldre over 80 og 90 år vil øke i årene framover og at alle fylker vil ha vekst i disse aldersgruppene de nærmest årene. Videre vil dette medlem minne om, noe Regjeringen selv poengterer i meldingen, at en for å nå 25 prosent heldøgnsdekning må ha en høyere samlet dekning av aldershjem, sykehjem og omsorgsboliger, og at et operativt mål for den samlede dekningsgraden må ligge nærmere 30 prosent Videre finner dette medlem grunn til å minne om at eldres muligheter for valg av omsorgsplasskommune, permanent eller midlertidig, tilsier at kommunene har en slik kapasitet at dette blir realistisk og ikke bare fine ord om muligheter og valgfrihet.

Dette medlem vil også sterkt advare mot å måle dekningsgrad og måloppnåelse fylkesvis eller som landsgjennomsnitt. Det er situasjonen i den enkelte kommune som avgjør om den enkelte eldre til enhver tid har et tilfredsstillende tilbud.

Dette medlem vil også påpeke at det tilsynelatende nå er bred enighet om at kommunene må ha frihet til å tilrettelegge et pleie- og omsorgstilbud til de eldre som er tjenlig ut fra lokale forhold og behov. Dette medlem mener da det er viktig å ta kommunenes utarbeidede planer på alvor og følge disse opp med nødvendig handling også fra statens side. Dette medlem viser til at svært mange kommuner er med i den siste søknadsrunden når det gjelder utbyggingsbehovet, og at disse behovene er basert på lokalt tilrettelagte forhold og helhetlige planer. Dette medlem gjør oppmerksom på at Regjeringens forslag om å utvide handlingsplanen med bare 2 000 boenheter gjør at 7 300 enheter ikke kan realiseres innenfor handlingsplanens ordninger. Selv med en utvidelse til 5 000 boenheter vil 4 300 enheter falle utenfor i forhold til de planer og forventninger både kommunene og deres innbyggere hadde i forhold til søkerrunden fram til oktober 2002. Dette medlem mener at man må ta lokale behov og tilrettelagte planer mer på alvor, og også innse at de endelige rammene for handlingsplanen må være romsligere enn det som var opprinnelig forutsatt, hvis man ønsker en eldreomsorg med større likeverdighet tilpasset lokale forhold.

Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen påse at samtlige av de 9 300 godkjente søknadene som gjenstår etter søknadsfristen i oktober 2001, får finansieringstilsagn i tråd med handlingsplanens ordninger. Regjeringen må i statsbudsjettet for 2003 legge fram en fullstendig finansieringsplan for en slik utvidelse av handlingsplanens rammer."

Komiteen er enig med Regjeringen i at det er den enkeltes behov for pleie og omsorg som må være avgjørende for omfanget av det kommunale tjenestetilbudet i eldreomsorgen.

Komiteen har registrert at kommunene har innmeldt til departementet behov for 5 800 nye årsverk i eldreomsorgen i tiden 2002-2005. Komiteen har videre registrert at departementet i den foreliggende melding ikke har tatt standpunkt til dette kravet fra kommunene, men vil komme tilbake til dette i stortingsmelding våren 2003.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil imidlertid uttale at 5 800 årsverk kanskje er i underkant av det behov som må dekkes frem til 2005, om vi skal få en kvalitativ og faglig forsvarlig institusjonsomsorg og en ytterligere styrking av hjemmetjenestene.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg at alle fylker har en vekst i antall eldre over 80 år fram til og med 2007. Dette flertallet synes det derfor er naturlig å vurdere bemanningsbehov i et slikt tidsperspektiv.

Dette flertallet vil understreke at en målsetting om bedre kvalitet og større omfang av heldøgns pleie og omsorg forutsetter en betydelig vekst i antall årsverk i kommunene. Dette flertallet har i denne sammenheng merket seg at Regjeringa legger til grunn et behovsanslag på 5 500 når det gjelder personelldekning for perioden 2002-2005.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet frykter at dette er et for lavt tall for å oppnå ønska kvalitet og omfang.

Disse medlemmer vil uttrykke sterk bekymring for kommunenes muligheter for å rekruttere et tilstrekkelig antall nye stillinger i et relativt stramt arbeidsmarked og understreker behovet for en samla tiltaksplan fra Regjeringas side når det gjelder dette.