I arbeidet med innhold og kvalitet i omsorgstjenestene ønsker
Regjeringen å ta utgangspunkt i hva den enkelte bruker
opplever som god kvalitet. Brukeren skal ha nødvendige
og tilstrekkelige tjenester, få dekket sine grunnleggende
behov og bli møtt med respekt. Det understrekes at godt
tilpasset og tilstrekkelig informasjon og brukermedvirkning er en
grunnforutsetning for et kvalitativt godt tjenestetilbud.
Det uttales at skillene i det statlige regelverket
mellom helsetjenester og sosialtjenester på den ene siden og
hjemmetjenester og institusjonstjenester på den andre bidrar
til å skape barrierer for gode og hensiktsmessige løsninger
i kommunene. Departementet mener at for å oppnå målet
om en enklere og bedre eldreomsorg bør lovverket som styrer
sektoren, gjennomgås, slik at regelverket sikrer helhetlige
tjenester gjennom felles prioriteringer og mål for både
helse- og sosialtjenestene. Regelverket skal være enkelt å forstå for
brukerne og enkelt å praktisere for kommunene. Det framholdes
at dagens system med ett lovverk for helsetjenestene og et annet
lovverk for sosialtjenestene, gjør det vanskelig for brukerne å orientere
seg om sine rettigheter og utøve rettighetene sine gjennom
klageordningene. Videre påpekes at for tjenesteytere som arbeider
innenfor helse- og sosialtjenestene, kan taushetspliktreglene skape
problemer for kommunikasjon, samarbeid og samordning av tjenestene.
Felles overordnede mål i lovgivningen
vil etter Regjeringens syn lettere kunne møte behovet for
felles prioriteringer av de samlede helse- og sosialtjenester, slik
at muligheten for ansvarsfraskrivelser fra tjenestesektorene blir
mindre, og overlappende ansvarsforhold hindres. For å følge
opp nødvendig samordning av lovverket vil Regjeringen sette
ned et lovutvalg som skal utrede og foreslå harmonisering
av den kommunale helse- og sosiallovgivningen. Det framholdes at
det skal være et mål for utredningen å legge
til rette for at brukerne enkelt kan orientere seg om sine rettigheter og å unngå unødvendig
detaljstyring av kommunene. Regjeringen vil foreslå at
utvalget leverer sin innstilling innen ett år fra det settes
ned.
Det pekes på at dagens finansierings-
og brukerbetalingsordninger medfører en rekke problemer
både for brukere og tjenesteytere. Regjeringen mener at
følgende hensyn må vurderes i det videre arbeid
med utvikling av finansierings- og brukerbetalingsordningene:
– Ordningene
må legge til rette for at brukere og pårørende
gis større medbestemmelse og valgfrihet.
– Brukerbetalingsordningene må være
enkle å forstå for brukere og pårørende
og enkle å administrere for kommunene.
– Brukere med lik inntekt som
mottar samme type tjenester, bør ikke bli avkrevd vesensforskjellig brukerbetaling
fordi de mottar tjenestene i ulik type boform.
– Ordningene må legge
til rette for at utvikling og dimensjonering av tjenestene baseres
på befolkningens behov.
– Ordningene må legge
til rette for samfunnsøkonomisk optimale løsninger.
Det framholdes at en harmonisering av lovverket
må ses i sammenheng med en konsekvensanalyse av felles brukerbetalingsordninger
i og utenfor institusjon, at brukerbetaling og finansieringsordninger
for korttidsopphold også må vurderes i sammenheng
med sykestuer, at og det må arbeides videre med finansiering
av gråsonepasienter.
Regjeringen vil fremme forslag om å styrke
Statens helsetilsyns sanksjonsmidler ved å innføre
hjemmel for tvangsmulkt/dagbøter dersom pålegg
om å rette på forhold ikke etterleves innen fastsatt
frist. Dette forslaget vil i første omgang bare omfatte
spesialisthelsetjenesten, men departementet vil vurdere om også den kommunale
helse- og sosialtjenesten skal omfattes av Helsetilsynets utvidede
virkemidler.
Regjeringen har tatt initiativ til et samarbeid
med Kommunenes Sentralforbund for å sette i gang et prosjekt
med sikte på ledelses- og kvalitetsutvikling. Dette skal
skje gjennom å styrke opplæring og kunnskapsutvikling,
bygge ut nettverk for erfaringsutveksling og veiledning og på ulike
måter støtte dem som tar på seg daglig
arbeidslederansvar i den kommunale helse- og sosialtjenesten.
Regjeringen vil utarbeide en ny handlingsplan
for rekruttering av helse- og sosialpersonell med særlig vekt
på rekruttering av sykepleiere, hjelpepleiere og omsorgsarbeidere.
Det framholdes at økt tilgang på hjelpepleiere
framstår som den største utfordringen for sektoren
i årene framover.
Regjeringen vil med virkning fra 1. januar 2003
fastsette kvalitetsforskrift til sosialtjenesteloven for å tydeliggjøre
for kommunene og brukerne hvilke krav som bør stilles når
det gjelder innholdet i tjenestene. Forslag til felles internkontrollforskrift
for helse- og sosialtjenesten er sendt på høring
med sikte på iverksetting 1. januar 2003. Regjeringen vil
vurdere forskriftsfesting av plikten til å tilby enerom
i kvalitetsforskriften.
Det uttales at mange kommuner sliter med å oppfylle kravene
til god saksbehandling, og at tidspress, mangel på opplæring,
effektivitetshensyn, personellmangel og krav om lave kostnader i
noen tilfeller skyver kravet om rettssikkerhet ut over sidelinjen.
Det vises til en rapport fra Statens helsetilsyn der det framgår
at 28 av 61 kommuner ikke oppfyller lovbestemte krav til enkeltvedtak
ved tildeling eller avslag på plass i sykehjem eller hjemmesykepleie.
For å bedre kommunenes saksbehandlingsrutiner er det utviklet
en saksbehandlerveileder for pleie- og omsorgstjenesten.
Regjeringen tar sikte på å legge
fram en ny melding våren 2003 som skal gi en mer fullstendig
oppsummering av status for den kommunale pleie- og omsorgstjenesten
og situasjonen i norsk eldreomsorg og utfylle Regjeringens utviklingsprogram
for et enklere og bedre tjenestetilbud med brukerorientering, valgfrihet og
individuell tilpasning som hovedfokus.
Komiteen sier seg
enig med Regjeringen i at det er nødvendig å gjennomgå både
helselovgivningen og sosiallovgivningen i forhold til eldreomsorgen.
Det er som Regjeringen antyder, viktig at det regelverket som utformes,
er lett tilgjengelig og forståelig både for tjenesteytere
og brukere av helse- og sosialtjenesten.
Komiteen vil i denne sammenheng
spesielt peke på ett forhold som departementet må være
observant på, nemlig de vanskeligheter eldre syke i dag
har med å flytte fra en kommune til en annen på grunn
av manglende kapasitet på heldøgns omsorg og pleie
i tilflytningskommunen. Lov og regelverk må utformes på en slik
måte at det står fritt for enhver eldre, syk bruker å flytte
fra en kommune til en annen. Komiteen mener at fritt
valg av omsorgskommune bør sidestilles med fritt sykehusvalg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, er kjent med at enkelte kommuner har bygget
boliger og institusjoner for norske pasienter i utlandet. Flertallet er
videre kjent med at flere kommuner og private aktører har konkrete
planer for slike etableringer. Flertallet erkjenner
at enkelte pasienter innen eldreomsorgen, sykeomsorgen og i grupper
som skal rehabiliteres, vil ha stort utbytte av et behandlingstilbud
i et varmere klima i sydligere strøk. På bakgrunn
av dette er flertallet positiv til at det ut fra
konkrete behovsvurderinger etableres behandlingstilbud for norske
pasienter i utlandet. Flertallet vil dog understreke
behovet for samarbeid kommuner imellom og behovet for samarbeid
mellom kommuner og private aktører ved etablering av slike
behandlingsinstitusjoner. Samarbeid er nødvendig for å etablere
og drifte institusjonene/boligene på en mest mulig
kostnadseffektiv og hensiktsmessig måte.
Flertallet vil peke på at
kommunene fortsatt må kunne bygge ut sitt tilbud gjennom
etablering av sykehjemsplasser i utlandet og på denne måten
utvide sitt tilbud til brukerne.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet mener at kommunene må kunne etablere
boenheter i utlandet for å gi brukere av pleie- og omsorgstjenester
et tilbud om tidsavgrenset rekreasjonsopphold som kan bety både
en psykisk og fysisk helsegevinst for den enkelte.
Komiteener enig med Regjeringen i at det legges opp
til en gjennomgang av brukerbetalingsordningene, både i
og utenfor institusjon, og at man får en forsvarlig samordning
av de ulike betalingsordningene på langtidsopphold, korttidsopphold
og hjemmetjeneste.
Komiteen har registrert at Regjeringen
i forbindelse med å styrke Statens helsetilsyns sanksjonsmuligheter
vil drøfte hjemmel for tvangsmulkt og dagbøter,
og at dette også kan gjøres gjeldende i forhold
til den enkelte kommune på omsorgssektoren. Komiteen vil
i denne sammenheng uttrykke en viss skepsis til hvorvidt tvangsmulkter
er veien å gå for å få kommunene
til å etterleve en faglig forsvarlig eldreomsorg, både
i og utenfor institusjonen. Komiteen vil imidlertid
på dette tidspunkt ikke avvise tanken om tvangsmulkt/dagbøter.
Komiteen ser frem til å få seg
forelagt forslag til handlingsplan for rekruttering av helse- og
sosialpersonell, særlig med vektlegging på sykepleiere
og hjelpepleiere til omsorgssektoren.
Komiteen mener at Regjeringen
under utarbeidelse av rekrutteringsplanen også bør
se på avlønning og avansement som en viktig del
av rekrutteringsstimuleringen. Komiteen mener rekrutteringsplanen også bør
se på turnusordninger, herunder bl.a. større fleksibilitet.
Komiteen har merket seg at Regjeringen,
med virkning fra 1. januar 2003, vil fastsette kvalitetsforskrift
til sosialtjenesteloven for å tydeliggjøre for
kommunene og brukerne hvilke krav som bør stilles når
det gjelder innhold i tjenesten. Komiteen er enig
i dette.
Komiteen ser det som positivt
at Regjeringa i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund vil sette i
gang et prosjekt med sikte på ledelses- og kvalitetsutvikling. Komiteen mener
det på dette området kan være store gevinster å hente
for å høyne kvaliteten i pleie- og omsorgssektoren
i kommunene. Komiteen vil i denne forbindelse særlig
peke på behovet for kompetanseheving på alle plan
i eldreomsorgen når det gjelder pleie og omsorg av demente.
Komiteen vil sterkt understreke
behovet for en ny handlingsplan for rekruttering av helse- og sosialpersonell
som Stortinget ba om i statsbudsjettet for 2002, og som Regjeringa
nå bebuder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er bekymra for
den situasjonen pleie- og omsorgssektoren i mange kommuner er i,
både når det gjelder å rekruttere nytt
personell og å beholde dem man allerede har. Derfor er
det etter disse medlemmers oppfatning tvingende nødvendig
så raskt som mulig å få utarbeida en
slik handlingsplan med et bredt spekter av tiltak der bl.a. lønnsnivå,
grunnbemanning, kompetanseheving og mulighetene for etter- og videreutdanning
er blant de viktigste. Uten en slik satsing frykter disse
medlemmer at vi om kort tid kan stå overfor en
svært alvorlig bemanningskrise i pleie- og omsorgssektoren.
Disse medlemmer vil understreke
at utarbeidelsen og gjennomføringa av en slik handlingsplan
må følges opp med statlige bevilgninger som setter
kommunene i stand til en forsvarlig gjennomføring.
Disse medlemmer vil understreke
at brukerbetalingsordningene må være utformet
slik at de oppleves rettferdige både med hensyn til hvilke
tjenester den enkelte mottar, og med hensyn til den enkeltes betalingsevne. Disse
medlemmer er spesielt opptatt av situasjonen for familier
med forsørgeransvar for barn der den ene av foreldrene
pga. av skade eller sykdom er henvist til langstids- eller permanent
opphold på institusjon. Slik dagens brukerbetalingsordning
er utformet, medfører den en urimelig belastning på disse familienes økonomi. Disse
medlemmer ber derfor Regjeringa ved gjennomgangen av brukerbetalingsordningene
sørge for en betydelig utvida reduksjon i egenbetalinga
for personer med forsørgeransvar for barn.
Disse medlemmer vil uttrykke
skepsis til innføring av brukerbetaling i forbindelse med
korttidsopphold i sykestuer. Dette vil, slik disse medlemmer ser
det, være et skritt i retning av egenbetaling for sykehusopphold.
En slik utvikling er disse medlemmer motstandere
av.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
uttrykke stor skepsis til hvorvidt tvangsmulkt bør innføres
for å få opp kvaliteten på eldreomsorgen
i kommunene. Etter disse medlemmers mening må det
først og fremst stilles økonomi nok til rådighet
slik at kommunene kan løse oppgavene de skal utføre.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil gå imot å innføre
tvangsmulkt/dagbøter så lenge den økonomiske
situasjonen i mange kommuner er slik at de har svært små muligheter
for å gjennomføre pålagte forbedringer.
Tvangsmulkt og dagbøter vil i en slik situasjon kun medvirke
til å svekke kommuneøkonomien ytterligere uten
at forholdene som påleggene angår, blir forbedret.