Regjeringa vil auke den einskildes rettstryggleik
og leggje til rette for tenester som er utforma med utgangspunkt
i behov og ønske hos den einskilde. Regjeringa ønskjer å leggje
forholda til rette slik at kommunane sjølve kan velje den
mest tenlege organiseringa av tenestene.
Etter kommunelova står kommunane fritt
til å organisere tenestene slik at dei er best mogleg tilpassa
lokale prioriteringar og behov. Kommunehelsetenestelova og sosialtenestelova
legg også som hovudprinsipp til grunn at kommunane står
fritt til å bestemme korleis tenestene skal givast, men
det finst visse føresegner som legg føringar for
korleis kommunane skal løyse oppgåvene. Kommunehelsetenestelova
pålegg mellom anna kommunen plikt til å syte for
sjukeheim eller anna buform for heildøgns omsorg og pleie.
Tilsvarande er kommunane i sosialtenestelova pålagde å syte
for plass i institusjon eller husvære med heildøgns
omsorgstenester.
Det knyter seg ulike rettsverknader til opphald
i ulike buformer. Regelverket gir ulike rettar alt etter kvar tenestene
blir ytte trass i at menneske med heildøgns pleiebehov
i dag bur og tek imot tenester både i sine eigne, opphavlege
heimar, i omsorgsbustader og i sjukeheimar. Det blir uttala at manglande
harmonisering og nøytralitet mellom tilbod som i stor grad
er likeverdige, gjer at reglane er vanskelege å forstå for brukarar
og pårørande, og at det derfor kan synast lite tenleg å halde
oppe eit skilje i regelverket basert på ulike buformer.
Regjeringa ønskjer å tilpasse regelverket som
regulerer pleie- og omsorgstenestene, for å oppnå eit
meir samordna og harmonisert regelverk for tenestene ved å regulere
likearta tenester likt.
Regjeringa ønskjer å endre
kommunehelsetenestelova og sosialtenestelova slik at vedtak om plass
i institusjon blir erstatta av spesifiserte einskildvedtak der det
tenestetilbodet brukaren skal få, blir konkretisert. Regjeringa
meiner at forslaget vil sikre omsynet til brukaren sin sjølvråderett
på ein betre måte enn dei noverande ordningane,
og såleis vere med på å heve kvaliteten
på tenestene.
Det blir peika på at fleire tilsyn
har avdekt svikt i saksbehandlinga i kommunane på helse-
og sosialtenesteområdet, og departementet, meiner det er naudsynt
med meir kunnskap om saksbehandling i kommunane. Sosial- og helsedirektoratet
har utarbeidd ein rettleiar for saksbehandling etter kommunehelsetenestelova
og sosialtenestelova og har bede fylkesmennene i landet om å følgje
opp rettleiaren i saksbehandling ved å støtte
og setje i gang kurs- og opplæringstiltak, rettleiing og
rådgiving for dei som driv med saksbehandling i pleie-
og omsorgstenesta.
Sosialdepartementet sende i mai 2002 på høyring
eit forslag om ei lov om rettar for personar med demens. I lovforslaget
er det teke med føresegner om avgrensing av og kontroll
med bruk av tvang overfor demente. Eit hovudmål med forslaget
var å førebyggje og avgrense bruken av tvang i
omsorga for demente og styrkje rettane til dei pårørande.
I det vidare arbeidet med reglar for bruk av tvang i tenesteyting
til demente vil Sosialdepartementet leggje til grunn tilbakemeldingane
frå Stortinget i samband med behandlinga av Ot.prp. nr.
55 (2002-2003) og vurdere om det er ønskjeleg å lage
eit felles regelverk for psykisk utviklingshemma og demente. I samband
med arbeidet med ein ny rettleiar til kvalitetsforskrifta vil det
bli vurdert om det er nødvendig å utdjupe krav
i samband med tenestetilbodet til demente spesielt.
Regjeringa presiserer at det i den gjeldande
lovgivinga ikkje blir lagt hindringar i vegen for at pleietrengande
som ønskjer det, skal kunne flytte mellom kommunar, og
at dersom pleietrengande vel å flytte, så skal tilflyttingskommunen
overta ansvaret for å yte og finansiere tenestene. Slik
Regjeringa ser det, ligg ikkje eventuelle hindringar for å flytte
i sjølve reguleringa av ansvaret for tenestene. Regjeringa
vil derfor ikkje gjere endringar i regelverket på dette
området.
Det blir vist til at innføring av heimel
for individuell plan i sosialtenestelova vil føre til aktiv
brukarmedverknad, gjere at brukarane kjenner seg tryggare og føre
til avklaring av ansvarsforhold og til samordning og samarbeid mellom
ulike delar av tenesteapparatet.
Regjeringa ønskjer at dei individuelle
behova skal danne grunnlaget for tenesteytinga uavhengig av om behova
har med den kulturelle og språklege bakgrunnen å gjere,
eller om det er andre særskilde behov som gjer seg gjeldande
hos brukaren. Det blir uttala at kvar einskild kommune må vurdere
behovet for særskilde tenestetilbod for grupper med minoritetsbakgrunn,
og at mangfaldet av grupperingar, ulik befolkningssamansetjing frå kommune
til kommune og andre lokale tilhøve gjer det vanskeleg å utforme
nærmare retningslinjer for korleis kommunane skal organisere
teneste-tilbodet for desse gruppene.
Regjeringa vil gjennom rekrutteringsplanen for helse-
og sosialpersonell satse på tilbod til minoritetsspråklege
som treng supplerande opplæring for å oppnå autorisasjon
som hjelpepleiar eller sjukepleiar.
I arbeidet med ny rettleiar til kvalitetsforskrifta
skal det synleggjerast at Regjeringa vil rette fokus mot individuelle
tenester og auka valfridom. Omsynet til brukarar med anna språkleg,
kulturell og religiøs bakgrunn skal også omtalast
i rettleiaren. Sosial- og helsedirektoratet har fått i
oppdrag å setje i gang ei kartlegging av ressursar og behov
i kommunane når det gjeld tilrettelegging av pleie- og
omsorgstenester til minoritetar.
Komiteen vil peke
på at det er behov for en gjennomgang av regelverket innen
pleie- og omsorgstjenesten som sikrer at den enkelte brukers rettigheter tydeliggjøres,
og som samtidig sikrer at kommunene kan organisere tjenestene ut
fra lokale forhold og behov. I dag er pleie- og omsorgstjenester
hjemlet i to lover, og det er stor forskjell på regelverket
i institusjon og i eget hjem. Komiteen vil peke på at
lovverket må innrettes slik at brukernes behov skal avgjøre
hvilke tjenester som skal ytes, og hvordan personalet skal opptre,
og ikke styres av hvilken lov tjenesten reguleres av. Komiteenimøteser derfor resultatet av
det arbeid som nå pågår med harmonisering
av helse- og sosiallovgivningen.
Komiteenstøtter
forslaget om at det skal fattes enkeltvedtak om innholdet i tjenesten
ved tildeling av plass i sykehjem. Komiteenlegger til grunn at dette skal komme
i tillegg til enkeltvedtak om tildeling av plass i institusjon og
ikke komme til erstatning for dette.
Komiteenvil
peke på at en styrking av brukerens rettigheter forutsetter økt
kompetanse hos personalet og i kommunens administrasjon. Dette gjelder
så vel innholdet i rettighetene som saksbehandlingen. Komiteenviser i den forbindelse til at tilbakemeldinger
fra fylkesmennene og fylkeslegene tyder på at kvalitetsforskriften
ikke er godt nok kjent i kommunene. Komiteenber derfor om at en styrking og klargjøring
av brukernes rettigheter følges opp med opplæring
og kontroll med at regelverket oppfylles.
Komiteenvil
peke på at en styrking av brukerens rettigheter forutsetter
at det eksisterer gode og effektive klageordninger, og at brukere
med behov for det får nødvendig juridisk bistand
til å få prøvd sine saker. Komiteen vil
be om en vurdering av om eksisterende rettshjelpsordninger i så måte
er tilstrekkelige.
Komiteenhar
merket seg at departementet er i ferd med å utrede spørsmål
knyttet til bruk av tvang overfor personer med demens i omsorgstjenestene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti, vil vise til at et flertall i komiteen
ved behandlingen av Ot.prp. nr. 55 (2002-2003) i Innst. O. nr. 14
(2003-2004) understreket behovet for å få regelverk
som regulerer bruken av tvang og makt for andre grupper enn psykisk
utviklingshemmede. Det vises videre til at flertallet også understreket
behovet for å regulere bruken av tvang for å gjennomføre
medisinsk undersøkelse og behandling, herunder tannbehandling.
Flertallet pekte på at det bør være et
langsiktig mål å komme fram til én felles
lov som regulerer bruken av tvang og makt overfor ulike grupper
som av ulike årsaker ikke kan gi sitt samtykke. Flertalleter bekymret over at dette arbeidet går
så sakte, og vil be om at det settes fortgang i arbeidet.
Dette er nødvendig for å sikre enkeltindividets
rettssikkerhet og forenkle både de ansattes arbeidssituasjon
og tilsynsmyndighetenes virksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader hvor det fremholdes at partiet vil
gå imot den nye tvangslov for senil demente. Det burde
etter disse medlemmers mening utformes en rettighetslov
for senil demente. Det viser seg i det praktiske, daglige liv i
sykehjemmene at der en har tilstrekkelig med personell og kompetanse,
er problemene i omsorgen med de senil demente langt, langt mindre
enn i andre sykehjem hvor man driver med svært mye ufaglært
hjelp, og hvor de senil demente stadig må forholde seg
til nye personer fordi sykehjemmene opererer med altfor mange små brøkstillinger.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til sine merknader lenger fremme i innstillingen når det
gjelder bruk av tvang og makt overfor personer med demens.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har merket seg at departementet legger
til grunn at kvalitetsforskriften skal være med på å sikre
kvalitet i tjenesteutøvelsen for hver enkelt bruker. Flertallet vil
be om en vurdering av om kvalitetsforskriften, slik den i dag er
utformet, i tilstrekkelig grad er et virkemiddel for å sikre
brukerne grunnleggende rettigheter, og om det er behov for en klargjøring
og styrking av rettighetene innenfor de områder
som denne forskriften regulerer.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at forskrift om kvalitet
i pleie- og omsorgstjenestene fra 1. juli 2003 gjelder for tjenesteyting
etter lov om sosiale tjenester og etter lov om helsetjenester i
kommunene. Forskriften pålegger kommunene å utarbeide
prosedyrer for å sikre at brukerne får dekket
sine grunnleggende behov på en god måte. I forskriftens § 3
er det opplistet hva som konkret defineres som grunnleggende behov.
I henhold til forskrift om internkontroll plikter kommunen å utarbeide
systematiske tiltak som skal sikre at virksomhetens aktiviteter
planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar
med krav fastsatt i eller i medhold av sosial- og helselovgivningen, herunder
kvalitetsforskriften. Ved tildeling av sosiale tjenester samt hjemmesykepleie
og plass i institusjon etter lov om helsetjenester i kommunene skal
forvaltningslovens krav til saksbehandling følges. Fylkesmannen
og Helsetilsynet i fylket er klageinstans for slike vedtak og fører
tilsyn med tjenestene for å sikre at myndighetskravene
oppfylles i praksis. Slik saksbehandlingsreglene knyttet til vedtak
om plass i sykehjem praktiseres i dag, mottar brukerne et vedtak
om plass, uten at det gjøres rede for det konkrete innholdet i
tjenestene. Disse medlemmer påpeker at Regjeringen
har foreslått at det skal gis spesifiserte enkeltvedtak
om tjenestetilbudet også ved tildeling av plass i institusjon.
På denne måten styrkes brukerens rettssikkerhet
i forhold til innholdet i pleie- og omsorgstjenestene.
Disse medlemmer legger til grunn
at kvalitetsforskriften sammenholdt med internkontrollforskriften innebærer
klare plikter for kommunene til å sikre at den enkelte
får tjenester av forsvarlig kvalitet. Kvalitetsforskriften
definerer konkret hvilke grunnleggende behov som skal dekkes hos
den enkelte. Disse medlemmer vurderer at kravene
om prosedyrer og internkontroll er hensiktsmessige for å sikre
et systematisk kvalitetsarbeid, der innholdet i tjenesteytingen ikke
er overlatt til tilfeldigheter eller den enkelte ansatte alene.
Tilsynsordningene og den foreslåtte spesifiseringen av
tjenesteinnholdet i institusjon i form av enkeltvedtak skal også sikre
at den enkeltes rettssikkerhet blir ivaretatt. På bakgrunn
av dette vurderer disse medlemmer at de rettslige
virkemidlene er tilstrekkelige for å ivareta brukernes rettssikkerhet
og kvalitet i tjenesteytingen. Rapporter fra tilsynsmyndighetene
viser imidlertid at det er behov for å implementere gjeldende
regelverk i større grad. Disse medlemmer mener
at arbeidet med kvalitetsutvikling i kommunenes pleie- og omsorgstjenester vil
bidra til dette.
Komiteen har merket
seg det arbeid som er gjennomført for å samordne
tilsynet overfor kommunesektoren innenfor helse- og sosialtjenestene,
og er positiv til at det nå settes ned et utvalg for å vurdere
ytterligere samordning og harmonisering av statlige tilsyns- og kontrollordninger
overfor kommunesektoren.
Komiteen er tilfreds med at eksisterende
regelverk åpner for at eldre med behov for pleie- og omsorgstjenester
som av ulike årsaker ønsker å bosette
seg i andre kommuner, har rett til dette. Komiteenvil be om at det føres særskilt
tilsyn med hvordan regelverket praktiseres på dette området.
I denne forbindelse vil komiteen peke på at
enkelte grupper har særlige behov, og at det må legges
til rette for at disse får spesielt tilrettelagte
tjenester og eventuelt institusjonsplasser.
Komiteenmener
at døve og døvblinde som trenger det, må ha
rett til å velge et tilbud i et tegnspråkmiljø. Komiteenviser imidlertid til at en rekke kommuner
av økonomiske grunner ikke gir innbyggere som har behov
for denne type sykehjem, muligheten til å velge et slikt
tilbud, og at en derfor bør finne frem til en ordning som
gir eldre døve som ønsker pleie/omsorgstilbud
i et tegnspråkfelleskap, en reell valgmulighet.
Komiteener
kjent med at departementet har denne problemstilling til vurdering,
og komiteenvil i den forbindelse
be om at en ordning med statlig bunnfinansiering rettet mot de tegnspråklige
og kommunikativt tilrettelagte miljøene som gir et slikt
tilbud, også blir vurdert.
Komiteen vil peke på at
en styrking av brukernes rettigheter også må innebære
at tjenestene i større grad enn i dag må tilpasses
brukere med en annen språklig og kulturell bakgrunn enn
nordmenn flest.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil peke på at
eldre mennesker med minoritetsbakgrunn har en annen bakgrunn og
livssituasjon enn majoriteten blant eldre i Norge. Disse
medlemmer vil peke på at utformingen av pleie-
og omsorgstjenester til denne gruppen må ta hensyn til
dette. Etter disse medlemmers syn er det for lite
dokumentert hvilken helsemessig, økonomisk og sosial situasjon eldre
med minoritetsbakgrunn lever med. På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede
hvilken helsemessig, økonomisk og sosial situasjon eldre
med minoritetsbakgrunn lever under."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen har opprettet
et nasjonalt kompetansesenter for minoritetshelse. Senteret skal
ha fokus på minoritetsbefolkningens helse og omsorg. Disse
medlemmer viser videre til at det fremgår av foreliggende
stortingsmelding at Sosial- og helsedirektoratet har fått
i oppdrag å kartlegge kommunenes behov og ressurser i forhold
til pleie- og omsorgstjenester til minoritetsbefolkningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet anser
det som en selvfølge at alle borgere er likeverdige og
behandles likt av det offentlige hjelpeapparat, og at alle skal
ha like rettigheter uavhengig av bakgrunn, etnisk opprinnelse, personlige
oppfatninger, økonomi eller geografisk tilhørighet
i Norge, når det gjelder det offentliges ansvar for sosiale
eller helsefaglige tjenester, slik det er nedfelt i Fremskrittspartiets
handlingsprogram. Disse medlemmer mener at syke og
omsorgstrengende skal ha individuelle juridiske rettigheter til
nødvendig behandling finansiert av det offentlige, basert
på den enkeltes situasjon og ikke som medlemmer av en gruppe.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at det er gjennomført
en rekke forsøksprosjekt med ulike former for brukerombud,
herunder eldre- og omsorgsombud i enkelte kommuner. Evalueringene
av forsøksordningene viser at det er behov for en instans uavhengig
av tjenesteapparatet som kan gi informasjon, veiledning og bistand
til kontakt med hjelpeapparatet. Flertallet vil imidlertid
påpeke at det er behov for en instans som kan betjene ulike
grupper brukere, og at organet bør ha et bredt mandat på tvers
av administrative enheter og forvaltningsnivå. På bakgrunn
av dette vurderer flertallet at det ikke er hensiktsmessig å opprette
egne ombud for enkeltgrupper, hvis mandat begrenses til det kommunale
tjenesteapparatet. Det fremgår av St.meld. nr. 40 (2002-2003)
at Regjeringen vil utrede en utvidelse av dagens pasientombudsordning
til også å gjelde kommunale helse- og sosialtjenester. Flertallet vurderer
at en slik utvidelse vil ivareta behovet for en bred ombudsordning,
som omfatter flere brukergrupper og tjenester på ulike
forvaltningsnivå.
Flertallet mener en slik bred
ombudsordning bl.a. kan ivaretas gjennom et brukerkontor som er
kommunalt eller interkommunalt drevet, eventuelt i samarbeid med
pasientombudet. Det vises også til behandlingen av St.meld.
nr. 40 (2002-2003) der dette er tatt opp.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen støtte
etableringen av et ombuds- og brukerkontor i Hedmark i samarbeid
med pasientombudet i Hedmark og Oppland for å kunne få en
bredere erfaringsbakgrunn når det gjelder etablering av
framtidige ombudsordninger."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
merket seg at en utvidelse av pasientombudsordningen er under vurdering. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng peke på at eldre
har behov for egne talspersoner i kommunene for å sikre
at brukernes synspunkter kommer fram når det skal tas avgjørelser om
utforming av tjenestetilbud til eldre. Disse medlemmer vil
derfor foreslå at det etableres en ordning med eldreombud
i kommunene. Kommunene må selv avgjøre på hvilken
måte det er mest hensiktsmessig å organisere en
eldreombudsordning. På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede
innføring av en ordning med eldreombud i kommunene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument nr. 8:56 (1994-1995) fra stortingsrepresentant John
I. Alvheim og Dokument nr. 8:15 (2000-2001) fra stortingsrepresentantene
John I. Alvheim og Lodve Solholm om opprettelse av en ordning med
eldreombud. Disse medlemmer vil peke på at
de nevnte forslagene omfattet et statlig eldreombud som skulle påse
at eldreomsorgen i de forskjellige kommuner oppfyller de krav som loven
pålegger dem på dette området. Ettersom
staten har pålagt kommunene ansvaret for eldreomsorgen, mener disse
medlemmer at staten må ha et selvstendig ansvar
for at lovens intensjoner blir fulgt opp. Manglene som gjennom mange år
har preget eldreomsorgen i Norge, har etter disse medlemmers mening
vist at staten ikke har vært seg sitt ansvar bevisst. Disse
medlemmer ønsker derfor å etablere et statlig
eldreombud og mener at kommunale ombud ikke vil kunne fylle den
funksjon som et statlig ombud vil ha i forhold til det statlige,
overordnede ansvar for eldreomsorgen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag om etablering av en ordning med statlig eldreombud."