Regjeringa vil syte for betre leiing og høgre
kvalitet i tenestetilbodet gjennom den fireårige satsinga
"Flink med folk" i samarbeid med KS.
På bakgrunn av undersøkingar
som blir refererte, meiner Regjeringa det er grunnlag for å seie
at bruk av konkurranse i pleie- og omsorgssektoren kan føre
til innsparingar og auka effektivitet. Det blir uttala at når det
gjeld bruk av anbodskonkurransar, indikerer dei fleste studier at
dette har størst effekt på kostnadene på kort
sikt, mens det er meir usikkert om effekten varer ved, og mykje
tyder på at skilnadene i kostnader mellom offentlege og
private leverandørar minkar med tida. Ei oppsummering av
tilgjengelege data når det gjeld konkurranseutsetjing i
pleie- og omsorgssektoren, viser heller ingen eintydig samanheng
mellom bruk av konkurranse og kvalitet.
Regjeringa ønskjer at kommunane skal
stillast fritt når det gjeld måten å organisere
dei kommunale tenestene på, og at kommunar som ønskjer å utsetje
pleie- og omsorgstenestene for konkurranse, skal ha høve
til å gjere det. Regjeringa ser på eit større
innslag av private aktørar i den offentlege pleie- og omsorgssektoren
som eit positivt bidrag til større mangfald og utvikling
av nye og betre organisasjonsformer.
Regjeringa føreslår å etablere
og utvikle ein erfaringsbank som skal gi kommunane hjelp til å utvikle eigen
tingarkompetanse, og at Sosial- og helsedirektoratet får
oppfølgingsansvaret for ein slik erfaringsbank.
I samarbeid med KS vil Regjeringa utvikle kvalitetsindikatorar,
gjennomføre brukarundersøkingar og offentleggjere
kvalitetsresultat via ein nasjonal internettbasert kvalitetsportal.
Effektiviseringsnettverka vil bli brukt aktivt for systematisk samanlikning
av kvalitet i dei kommunale pleie- og omsorgstenestene.
Sosial- og helsedirektoratet vil gjennom IT-tiltaksplanen
støtte utviklingsarbeid og prøveprosjekt for å få tilpassa
ulike dokumentasjonssystem til elektronisk samhandling for å få etablert
rutinar og for å vinne erfaringar med nye måtar å samhandle
på i tiltakskjeda.
Regjeringa vil innføre eit nytt statistikk-
og informasjonssystem (IPLOS) til bruk i alle kommunar i landet,
og dette skal vere operativt og landsdekkjande frå 2006.
Sosialdepartementet får signal om at
utskrivingspraksisen i spesialisthelsetenesta og meir omfattande bruk
av poliklinisk behandling skaper problem for mange kommunar. Det
blir uttala at omsynet til ei effektiv drift av sjukehusa gjer at
kommunane i stadig større grad må ta ansvar for
menneske med behov for omfattande og til dels spesialiserte helsetenester,
samtidig som det i dag er mogleg å behandle pasientar poliklinisk
i eigne heimar eller i sjukeheimar der det før ville vore
nødvendig med innlegging i sjukehus. Utviklinga av telemedisin,
nye behandlingsmetodar og betre infrastruktur gjer at tilfredsstillande
behandling i større grad kan skje lokalt.
Det er ikkje gjennomført noka systematisk
kartlegging av omfanget av overføring av oppgåver
frå andrelinjetenesta til kommunane etter sjukehusreforma,
og det er heller ikkje klarlagt kva for konsekvensar dette har for
kommunane økonomisk og kompetansemessig. Sosialdepartementet
meiner at det vil vere tenleg med ei kartlegging av omfanget og
ei vurdering av konsekvensar før ein vurderer eventuelle tiltak
utover dei som allereie er gjennomførte. Sosialdepartementet
vil ta initiativ til eit samarbeid med Helsedepartementet og Kommunenes
Sentralforbund om ei slik kartlegging.
I den vidare oppfølginga av omsorgslønnsordninga og
hjelpestønadsordninga vil Regjeringa leggje vekt på å sjå på korleis
ein kan motverke at ordningane sementerer tradisjonelle kjønnsroller.
Sosialdepartementet meiner at ei statleg refusjonsordning for éin
type av pleie- og omsorgstenester vil kunne føre til at
det vil vere finansieringsordninga og ikkje brukaren sine behov
som blir avgjerande for vedtak i kommunane, og at dette vil skape
rom for at kommunane tilpassar tenestetilbodet i forhold til kvar
det statlege finansieringsansvaret er sterkast.
Det blir uttala at omsorgslønn og ordinær
hjelpestønad i stor grad dekkjer dei same behova og kan erstatte
eller supplere kvarandre. Regjeringa meiner mykje tilseier at ansvaret
for desse tenestene og stønadene burde liggje på det
same forvaltningsnivået, og at det mest aktuelle alternativet
er å overføre ansvaret for ordinær hjelpestønad
til kommunane, noko som i praksis ville innebere ei ordning der
omsorgslønn og ordinær hjelpestønad blir
slått saman og praktisert med eit felles regelverk. Regjeringa ønskjer
ein meir heilskapleg gjennomgang av det gjeldande regelverket og
verkemiddelapparatet med sikte på å gi det ei utforming
som i større grad sikrar at det er i samsvar med måla
i velferdspolitikken. Regjeringa ønskjer derfor å kome
tilbake med ei vurdering av hjelpestønaden og omsorgslønna
i samband med ei slik samla vurdering av velferdsordningane.
Komiteenhar merket seg KS og Sosialdepartementets
4-årige samarbeidsprosjekt "Flink med folk" og målet
om at halvparten av kommunene skal delta i prosjektet fram til 2007. Komiteenviser til målsettingen om at
den enkelte bruker skal være med i utformingen av sitt
eget tjenestetilbud, og vil i den forbindelse understreke at det
vil være behov for skolering blant ansatte i pleie- og
omsorgssektoren i metodisk tilnærming til hvordan et slikt
samarbeid kan foregå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet, legger til grunn at det skal være
et offentlig ansvar å sørge for nødvendige
pleie- og omsorgstjenester til den enkelte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, mener
konkurranseutsetting ikke endrer dette ansvarsforholdet, men åpner
for at andre aktører enn offentlige tjenesteytere kan utføre
tjenestene. Slik dette flertallet ser det, er det
ikke avgjørende hvem som utfører tjenestene, men
at tjenestene holder nødvendig kvalitet. Dette flertallet påpeker
at private aktører, herunder frivillige organisasjoner,
tradisjonelt har spilt en viktig rolle på pleie- og omsorgssektoren.
Etter dette flertallets vurdering bør slike
aktører fortsatt ha en sentral plass på dette
området. Konkurranseutsetting bidrar til å sette fokus
på innholdet, kvaliteten og organisering av tjenestene,
også for de offentlige tjenesteyterne. Dette flertallet vurderer
derfor at konkurranseutsetting er et egnet virkemiddel for å sikre
best mulig kvalitet i forhold til de ressurser som benyttes i pleie- og
omsorgssektoren. Dette forutsetter at kommunene har god bestillerkompetanse,
og at de vektlegger kvalitet og ikke bare kostnader ved vurdering
av anbud. Dette flertallet har merket seg at Kommunal-
og regionaldepartementet i samarbeid med Kommunenes Sentralforbund
har iverksatt såkalte effektiviseringsnettverk som skal øke
kommunenes kompetanse om organisering og styring av sine tjenester.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har registrert
at flere kommuner har tatt i bruk anbuds- og konkurranseutsetting
av pleie- og omsorgstjenestene som et styringsverktøy.
Videre har disse medlemmermerket
seg at begrunnelsen for konkurranse/anbudsutsetting har
vært en antagelse om at en vil få større
effektivitet, mindre kostnader og økt kvalitet. Disse
medlemmermener at diskusjonen
om konkurranseutsetting kan ha bidratt til et sterkere fokus på diskusjon
om kvalitet og behov for kvalitetsindikatorer i pleie- og omsorgstjenesten,
og at denne diskusjonen har gitt en økt bevissthet om dette. Disse medlemmerviser imidlertid til at erfaringer med konkurranseutsetting
ikke har gitt grunnlag for konklusjon om at dette er en metode som
gir kvalitetsforbedring, effektivisering og besparelse.
Disse medlemmer viser i den forbindelse
til at rapportene som har evaluert ulike sider ved konkurranseutsetting,
spriker og således vanskelig kan legges til grunn for noen
klar konklusjon. Disse medlemmerhar
imidlertid registrert at det som i størst grad påvirker
den opplevde tjenestekvaliteten, er strukturelle forhold som alder
og størrelse på sykehjemmet, samt individuelle
forhold som brukernes alder og om de har enerom.
Disse medlemmerhar
merket seg at Regjeringen ønsker å legge til rette
for et større innslag av private aktører i pleie-
og omsorgssektoren og legge til rette for mulighetene for konkurranseutsetting
bl.a. ved å opprette og utvikle en erfaringsbank og webportal
for konkurranse- og anbudsutsettelse. Disse medlemmer er
skeptisk til en slik tilrettelegging og vil advare mot utstrakt
anbuds- og konkurranseutsetting i pleie- og omsorgssektoren. Disse
medlemmerfinner at markeds-
og konkurranselogikk på mange punkter står i motsetning
til en omsorgslogikk og til en rekke kvalitetsindikatorer som må inngå i
en omsorgslogikk. Omsorgslogikkens krav til stabilitet og forutsigbarhet kan
lett motarbeides av anbudslogikkens kortsiktige tidshorisont med
skiftende tjenesteytere. Tilsvarende kan omsorgslogikkens forutsetning
om helhetlig tilnærming til den enkelte komme på tvers
av spesifikasjons- og oppdelingslogikken som ligger til grunn for
anbudslogikken. Disse medlemmerfinner
det derfor lite hensiktsmessig å etablere en erfaringsbank og
webportal med konkurranseutsetting som formål.
Disse medlemmer viser til at
gjennom de siste åras politiske debatt er konkurranseutsetting
som virkemiddel fra enkelte blitt framholdt som velegna både
til å heve kvaliteten på offentlige tjenester
og til å sørge for kostnadseffektiv drift.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringa i denne meldinga framholder at erfaringer med konkurranseutsetting
ikke har gitt grunnlag for å si at dette er en metode som
gir kvalitetsforbedringer, effektivisering og besparelser. Til tross
for dette registrerer disse medlemmer at Regjeringa ønsker å legge
til rette for et større innslag av private aktører
i pleie- og omsorgssektoren og vil øke mulighetene for
konkurranseutsetting. På bakgrunn av de erfaringer man
har høstet, finner disse medlemmer dette
noe underlig og kan vanskelig se at Regjeringas ønske om
mer konkurranseutsetting kan ha annen begrunnelse enn den reint
ideologiske.
Økt bruk av konkurranseutsetting betinger
at store økonomiske ressurser i kommunene bindes til utarbeidelse
av anbudsbetingelser, kravspesifikasjoner, anbudsinnhentelser og
vurdering av disse og til omfattende oppfølging og kontroll.
Dette vil, slik disse medlemmer ser det, legge beslag
på betydelige ressurser som ellers kunne gått
til pleie og omsorg. Erfaringene tilsier også at den effekt
konkurranseutsetting har på kostnadene er av kortsiktig
karakter, og eventuelle forskjeller i kostnader mellom offentlige
og private aktører avtar med tida. Dette tyder på at
konkurranseutsetting i sin natur skaper et økt fokus på kortsiktige økonomiske
innsparinger framfor fokus på kvalitet.
Disse medlemmer mener på bakgrunn
av dette at konkurranseutsetting ikke er et velegna virkemiddel i
arbeidet for å skape et bedre kvalitativt innhold i de kommunale
pleie- og omsorgstjenestene og ønsker ikke at det fra statens
side skal legges til rette for økt bruk av private aktører
og større grad av konkurranseutsetting.
Komiteenviser til at det er brukerens eller pasientens
behov som skal være bestemmende for hvilken behandling
og hvilke tiltak den enkelte får. Dette må også være
retningsgivende når samhandlingsrutiner mellom primær-
og spesialisthelsetjeneste utvikles. Komiteenviser til at det ikke er blitt gjennomført noen
systematisk kartlegging av omfanget av overføringen av
oppgaver fra andrelinjetjenesten til kommunene og omvendt etter
sykehusreformen. Komiteenmener
at en slik kartlegging og vurdering av økonomiske og kvalitetsmessige
konsekvenser er nødvendig, og at dette bør gis
høy prioritet.
Komiteenvil
understreke at helsetjenesten for eldre må fungere som
en sammenhengende kjede. Et godt samarbeid mellom fastlegen, pleie-
og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten er avgjørende
for at eldre skal få de tjenester de trenger.
Komiteenviser
til forsøksprosjektene innen tannhelsetjenesten som departementet
har i samarbeid med enkelte fylker, og vil samtidig understreke behovet
for en bedret tannlegetjeneste innen den kommunale pleie- og omsorgstjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, viser imidlertid til at disse partier
i flere sammenhenger har etterlyst og bedt om å få seg
forelagt en helhetlig utredning om behov og utvikling av tannhelsetjenesten i
Norge. Flertalletviser
til at en slik plan har vært ønsket i lang tid,
og vil i denne forbindelse uttrykke sin utålmodighet overfor
Regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen i mars
2004 har oppnevnt et utvalg som skal utrede det offentlige engasjement
på tannhelsefeltet. Utvalget tar sikte på å avgi
sin innstilling i løpet av våren 2005.
Komiteenhar merket segat
departementet vil foreta en samlet gjennomgang av velferdsordningenes virkemiddelapparat
og regelverk og i den forbindelse vil komme tilbake med en vurdering
av forholdet mellom hjelpestønaden og omsorgslønn
og eventuelt se på en bedre samordning av disse ytelsene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, vil avvente en slik gjennomgang, men vil
allikevel komme med noen vurderinger som bør hensyntas
i det videre arbeid. Flertalletviser
til at de to ordningene i sin karakter er vesensforskjellige ikke
bare i sin forvaltning, men til dels også i sitt formål.
Omsorgslønn må betraktes som en kompensasjon til
den som utøver omsorgen, mens hjelpestønaden gis
til den enkelte bruker for å dekke et hjelpebehov. Flertalletviser videre til at hjelpestønaden
er forankret i en rettighetslov, mens omsorgslønn tildeles
på grunnlag av skjønn hjemlet i sosialtjenesteloven,
med ulik forvaltning fra kommune til kommune. Flertalletber om at departementet i det videre
arbeidet med utforming av disse to ordningene legger vekt på å sikre
brukermedvirkningen, og at rettighetsperspektivet sikres. Flertalletvil utover dette avvente departementets
gjennomgang.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil allerede nå varsle at disse
partiene ikke vil kunne akseptere en omlegging av disse ordningene
som er slik at rettighetene for den enkelte til å motta
hjelpestønad svekkes, og at finansieringa av denne stønaden
overføres fra folketrygda til de kommunale budsjettene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine generelle merknader hvor det fremholdes at problemet med
tidlig utskrevne pasienter og manglende faglighet i mottaksapparatet
i kommunene etter hvert er blitt et alvorlig problem som har medført
at antall korridorpasienter i sykehusene nå er sterkt voksende.
Det er etter disse medlemmers mening vel verdt å vurdere å etablere
en halvannenlinjetjeneste hvor en kan forsikre seg om
at eldre sterkt syke mennesker får en faglig forsvarlig
god nok oppfølging i den kommunale omsorgen etter utskriving
fra sykehus. En halvannenlinjetjeneste må skje i et samarbeid
mellom helseforetakene og kommunen.