Det blir uttala at dei gjeldande finansieringsordningane
for pleie- og omsorgstenester er kompliserte og lite samkøyrde,
og at dei har utilsikta vridingseffektar som kan føre til
samfunnsøkonomisk uheldig ressursbruk. Regjeringa ser det
som svært viktig at systema må vere med på å styre
ressursfordelinga i sektoren slik at løysingane blir dei
beste både for brukarane og for samfunnet, og at det er
naudsynt å endre ordningane slik at ein oppnår
eit gjennomgåande, føreseieleg og robust system
som i høgre grad er i samsvar med utviklingstrekka
i pleie- og omsorgstenesta. Målet er at kommunen ut frå lokale
tilhøve og ut frå omsynet til behova hos kvar
einskild innbyggjar skal utvikle samfunnsøkonomisk fornuftige
og fleksible tenester.
Regjeringa meiner at dei to parallelle, men
svært ulike systema for finansiering og brukarbetaling
i og utanfor institusjon som gjeld i dag, er problematiske og at
dei er lite tilpassa tenesteutviklinga i kommunane dei siste åra.
I det vidare arbeidet med eigenbetalingsordninga
vil Regjeringa leggje vekt på at ordninga må
– gi brukarane
større valfridom og medverknad
– vere enkel å forstå for
brukarar og pårørande, og enkle å administrere
for kommunane
– sikre at brukarar som tek imot
dei same tenestene, ikkje skal måtte betale svært
ulike beløp fordi dei tek imot tenestene i ulike type buformer
– leggje til rette for utvikling
og dimensjonering av tenestene ut frå behovet blant folk
og kva som er samfunnsøkonomisk optimale løysingar
Regjeringa tek sikte på at eit samla
forslag til nytt finansierings- og eigenbetalingssystem blir lagt
fram for Stortinget våren 2004 i samband med Kommuneproposisjonen
for 2005.
Komiteenhar merket seg at Regjeringen finner
de ulike finansieringsmodellene og brukerbetalingsordningene i og
utenfor institusjon som fins i dag, problematiske, og at den finner
dem lite tilpasset tjenesteutviklingen vi har sett i kommunene de
siste årene.
Komiteenhar
merket seg Regjeringens vurdering om at eksisterende system skiller
mellom boformer og ikke mellom hvilke behov og tilbud den enkelte
har og får, og at systemet ikke støtter opp om
prinsippet om individuelt utformede tjenester. Komiteenhar videre merket seg at Regjeringen
mener at systemet skaper flere utilsiktede vridninger både
for brukerne og for kommunene.
Komiteen viser til at Regjeringen
i St.meld. nr. 45 (2003-2004) har varslet at forslag til omlegging
av finansierings- og egenbetalingssystemet var tenkt fremmet i forbindelse
med kommuneproposisjonen 2004. Komiteener imidlertid gjennom brev av 24. februar 2004
til Arbeiderpartiets stortingsgruppe kjent med at høringsnotat
om ovennevnte først sendes ut i slutten av mars, og at
Regjeringen tidligst vil kunne legge frem et forslag til ny modell
for Stortinget i budsjettproposisjonen for 2005.
Komiteener
kjent med at brukere i institusjon betaler vesentlig mer for pleie-
og omsorgstjenester enn hva brukere utenfor institusjoner gjør. Komiteen har
merket seg at Regjeringen når den trekker denne forskjellsbehandlingen
frem som problematisk, i liten utstrekning gir til kjenne hvorvidt
den mener at institusjonsbeboerne betaler for mye, eller om det
er de hjemmeboende som betaler for lite.
Komiteen har videre merket seg
at Regjeringen ikke kommer med vurderinger av hvorvidt en slik omlegging
vil innebære økning, minsking eller nøytralitet
i egenbetalingsgrunnlaget innen den kommunale pleie- og omsorgssektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener Regjeringens vurderinger av eldres
fremtidige økonomi og forbruksmønster slik det
kommer til uttrykk på s. 22 i meldingen, kan forstås
i retning av at den tenker seg en økning i brukernes egenfinansiering.
Flertallet finner det på bakgrunn
av manglende høring og til dels uklare signaler fra Regjeringen
med hensyn til innholdet i en ny finansieringsreform, vanskelig å ta
standpunkt til et prinsipp om likestilling av egenbetaling for dem
som bor i eller utenfor institusjon på det nåværende
tidspunkt.
Flertalletvil
imidlertid peke på at den tidligere har ment at egenandelene
i pleie- og omsorgssektoren er blitt for høye, og at mange
eldre og funksjonshemmede rammes på en urimelig måte. Flertalletviser i den forbindelse til innføring
av en tak to-ordning og til at flertallet har bedt
om en videreutvikling av denne ordningen med sikte på at
også de kommunale egenandelene skal inngå i ordningen. Flertalletber om at også dette hensyntas
i det videre arbeid.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at Regjeringen i denne stortingsmeldinga
varsler en omlegging av finansierings- og egenbetalingssystemet med
bakgrunn i de ulikhetene som eksisterer i dag knytta til om den
enkelte tjenestemottaker bor i institusjon eller ikke.
Disse medlemmer kan ikke ta stilling
til en slik eventuell omlegging på dette tidspunktet, men
vil allerede nå signalisere at det ikke vil være
akseptabelt for disse partier å støtte en omlegging
som betyr en generell økning i egenandelene i pleie- og
omsorgssektoren. Slik disse medlemmer ser det, er
disse egenandelene allerede for høye slik de er i dag og utgjør
en betydelig økonomisk belastning for mange. Disse
medlemmer viser til at disse partier i de siste åras
statsbudsjett har gått imot de ulike forslag til økt
egenbetaling som Regjeringa har foreslått.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
bemerke at når departementet nå skal gjennomgå betalingsordningene
for de ulike omsorgstjenestene, bør en bestrebe seg på å få til
en finansieringsordning der pengene følger pasienten. Dette
er viktig for at vi skal få flere tjenesteytere på banen,
og for at de eldre og de eldre syke får et reelt valg med
hensyn til hvor de vil tilbringe livskvelden.
Disse medlemmer vil i den sammenheng
vise til det høringsbrev som er gått ut fra Sosialdepartementet den
24. mars 2004 om fremtidig brukerbetaling for pleie- og omsorgstjenester
der departementet ber om svar på bl.a. følgende
problemstilling:
"Vil et enhetlig system for egenbetaling der betalingen
knyttes til bolig, daglige utgifter og egenandeler for de faktiske
tjenester som ytes være mer hensiktsmessig enn dagens todelte
system for brukerbetaling i og utenfor institusjon."
Et system der for eksempel hjemmesykepleie vurderes
underlagt egenbetaling vil ikke kunne støttes av disse
medlemmer, som vil vise til Dokument nr. 8:52 (1996-1997)
og Innst. S. nr. 191 (1996-1997) der komiteen sluttet seg til forslaget
om å forby egenandeler på hjemmesykepleie.
Disse medlemmer viser til sin
generelle merknad når det gjelder bruken av egenandeler
og kan ikke akseptere at nivået for pasienters egenbetaling økes
ytterligere.