Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at de
sjøsamiske områdene har stor betydning for å opprettholde
den samiske kulturen i disse områdene. Det tradisjonelle
fisket som kombineres med en eller flere andre næringer,
foregår først og fremst i fjordområdene.
I disse sjøsamiske områdene driftes det i stor
grad med små båter, en stor andel mindre enn 6
meter. Småbåtene i fjordene er avhengige av kort
transport av fisk til mottaksanlegg på land.
Flertallet mener at det tradisjonelle
fjordfisket i kombinasjon med andre næringer er en viktig
bærer av den samiske kulturen og en av forutsetningene
for bosetting på mange av de minste stedene.
Flertallet viser til
behandlingen av finnmarksloven hvor et flertall i justiskomiteen,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har fremmet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest mulig foreta
en utredning av samer og andres rett til å fiske i havet utenfor
Finnmark, herunder minimumskvote for båter under ti meter,
og fremme en oppfølgende sak om dette for Stortinget".
Flertallet er enig i at det blir
foretatt en slik utredning og at sak om dette blir forelagt Stortinget
til behandling så snart som mulig.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti, mener også at ressursgrunnlaget i
fjordene må sikres blant annet gjennom fredning av deler
av fjordene mot snurrevad og aktive redskaper, og vern av gytefelt.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det med bakgrunn i
rådene fra havforskerne er innført vernetiltak
for norsk kysttorsk. Tiltakene består i fjordlinjer for
begrensninger i utøvelsen av fisket og differensiering
i redskapsbruk.
Disse medlemmer mener at disse
tiltakene vil bidra til å sikre ressursgrunnlaget i fjordene.
Disse tiltakene har gjort det mulig å opprettholde det
tradisjonelle fisket og dermed næringsaktiviteten langs
kysten. Disse medlemmer har merket seg at det er
tatt hensyn spesielt til den minste flåten som har begrensede
muligheter til å fiske ute på det åpne
hav.
Komiteen konstaterer
at mengden av kongekrabbe, særlig innerst i fjordene i Øst-Finnmark,
er så stor at det tradisjonelle fisket med line og garn
er meget sterkt hemmet. For de minste båtenes vedkommende
er fisket til dels umuliggjort. Komiteen finner det
derfor ikke urimelig at dette kompenseres, og ber om at det vurderes å gi
kvote på kongekrabbe til båter under 7 meter.
Komiteen ber Regjeringa ta initiativ
i de norskrussiske fiskeriforhandlingene slik at totalkvoten for
kongekrabbe blir økt vesentlig. Komiteen fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ
i de norskrussiske fiskeriforhandlingene slik at totalkvoten for
kongekrabbe blir økt vesentlig".
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
mener også at reguleringene på norsk side skal
tilpasses slik at fangst på hunnkrabber blir tillatt og
utkastpåbudet blir oppheva og erstatta med et forbud mot å kaste
ut kongekrabber.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta nødvendige
initiativ til at det blir mulig å endre reguleringene på norsk
side slik at fangst på hunnkrabbe blir tillatt og utkastpåbudet
blir opphevet og erstattet med et forbud mot å kaste ut
kongekrabbe."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at fisket etter kongekrabbe
reguleres gjennom de årlige reguleringene. Disse
medlemmer forutsetter at alle forhold relatert til dette
fisket vurderes ved reguleringsarbeidet det enkelte år.
Disse medlemmer ber Regjeringen
vurdere å oppheve lengdebegrensningene for deltakelse i
fisket etter kongekrabbe som særlig foregår i
de samiske områdene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at myndighetene i sin ressursforvaltning ikke skal gjennomføre
særskilte tiltak begrunnet i å verne om interessene
til befolkningsgrupper.