Innovasjonstakten vil normalt være
høyest i geografisk konsentrerte grupper av virksomhet
som supplerer hverandre, konkurrerer og som har en god leverandør og
tjenestestruktur, dvs. der hvor det er såkalt klyngedannelse.
Den marine næringen med tjeneste- og underleverandører
utgjør en slik klyngestruktur.
Gjennom å samordne offentlige midler
rettet mot marin næringsutvikling nasjonalt og regionalt
kan effekten av midlene bli bedre og således bidra til å styrke
marin næringsutvikling.
Det finnes betydelige muligheter for næringsutvikling
i marin sektor som i dag ikke utløses. Det eksisterende
marine innovasjonsprogrammet på 10 mill. kroner har et
for begrenset nedslagsfelt og fokuserer hovedsakelig på oppdrett
av nye marine arter (torsk og skjell). Erfaringene med det eksisterende
innovasjonsprogram er gode. Dets begrensede omfang er imidlertid ikke
tilstrekkelig til å utløse det potensialet marin
sektor har for økt lønnsomhet og verdiskaping.
Det foreslås derfor at rammen for programmet utvides. Fokus
i et mer omfattende program vil være utvikling og utprøving
av nye sjømatprodukter, nye arter i oppdrett inklusiv logistikk
og tiltak for samhandling mot markedet, økt anvendelse
av biprodukter, og teknologiutvikling.
Marin sektor er en forskningsintensiv sektor.
Forskning vil kunne gi bedre og mer effektiv teknologi,
kvalitet på produktene, økonomi, miljø,
markedsforståelse, ressursforvaltning osv. Fokus på hvert
av temaene er i seg selv ikke nok, forskningen må settes
innenfor rammen av et verdikjedeperspektiv, med særlig
fokus på marked og hvordan den skal bidra til å styrke
konkurranseevnen hos næringsaktørene.
Norges forskningsråds evaluering av
biofagmiljøene ved universitetene og ved daværende
Norges Landbrukshøyskole i 2001 påpekte at marin
sektor på sentrale områder mangler den biologiske
plattform som skal til for å kunne støtte opp
under næringslivets kunnskapsbehov etter som det utvikles
mer i retning av en storskala/industriell næring.
Dette er en særlig utfordring for utvikling av nye arter
i oppdrett, som er krevende og kostbart.
Norge har en stor instituttsektor. Sektoren
bistår næringslivet i FoU-drevne innovasjonsprosesser
og skal samtidig være en aktiv brobygger mot UoH-sektoren.
Det er få av bedriftene i marin sektor som har en egen
intern FoU-enhet, unntaket fra dette er selskapene som utvikler
og selger fôr. Derfor benytter næringslivet i
marin sektor i stor grad instituttsektoren til å utføre forskningsoppdrag
for seg.
Norge har sju marine forskningsinstitutter.
Havforskningsinstituttet, Norsk institutt for ernærings-
og sjømatforskning (NIFES) og Veterinærinstituttet
som har ansvaret for den forvaltningsrettede forskningen. Fiskeriforskning
AS, Akvaforsk AS, Matforsk AS og SINTEF fiskeri og havbruk AS er
næringsrettede forskningsinstitusjoner.
Samlet disponerer de nevnte institusjoner en
infrastruktur som er avgjørende for marin forskning. En betydelig
del av bevilgningene fra Fiskeri- og kystdepartementet til instituttene
er knyttet til investeringer og drift av infrastruktur. Havbruksstasjoner
og forskningsfartøy er spesielt kostnadskrevende
både i anskaffelse, vedlikehold og drift.
Arbeidet med å utvikle nye oppdrettsarter
har medført at det er startet flere oppdrettsanlegg som
kan beskrives som pilotanlegg eller FoU-anlegg. Dette er viktig
infrastruktur for læring og for utvikling av havbruksnæringen.
Aktivitet ved stasjonene er i vesentlig grad finansiert av offentlige
midler gjennom SND/Innovasjon Norge og SIVA. En god del
av fagaktiviteten ved stasjonene er finansiert av Norges Forskningsråd og
av spesielle programmer som det tidligere Numario.
For å få et større
engasjement for forskning og utvikling ble fiskeri- og havbruksnæringens
forskningsfond (FHF) opprettet i 2001. Fondet finansieres med en avgift
på tre promille av eksportverdien av norsk fisk og fiskeprodukter,
og disponerer 85-90 mill. kroner i året.
I 2004 ble omtrent 4,5 mrd. kroner kanalisert
gjennom Norges forskningsråd. Dette utgjør ca.
32 pst. av de statlige bevilgningene til forskning. Marin forskning
var et av de tematiske satsingsområdene i den siste forskningsmeldingen
og har vært et prioritert område i Norges forskningsråd.
Forskningsrådets samlede budsjett til marin forskning har
hatt en positiv økning de siste årene og var i
2003 på ca. 375 mill. kroner.
Satsingen på marin forskning videreføres
blant annet gjennom det nye virkemiddelet "Store programmer" der
programmet HAVBRUK - En næring i vekst, er et av sju store
programmer som er etablert i Forskningsrådet i 2004.
Det skal bygges et europeisk forskningsområde,
et "indre marked" for forskning. Området omfatter hele Europa
(ERA - European Research Area), og er forankret i EU-traktaten.
Hensikten med tilknytningen til EU-traktaten er å få EUs
rammeprogram, som utgjør fem pst. av forskningen i Europa,
til å utløse de resterende 95 pst. av midlene
som brukes nasjonalt.
EUs forskningspolitikk kan få stor
betydning for utviklingen av marin sektor i Norge. Marin sektor
er et område der Norge innenfor rammen av Europa bør
ha en ledende posisjon. Organisering av instituttsektoren (Blå-grønn
matallianse) er et viktig tiltak for å konsolidere og posisjonere
norske forskningsmiljøer til den store muligheten ERA innebærer
for marin sektor og marin forskningsbasert verdiskaping.
Norge betaler årlig en kontingent på i
overkant av en halv milliard kroner i EUs 6. rammeprogram for forskning.
Den norske kontingenten vil øke i det 7. rammeprogrammet.
Det er viktig at norske miljøer posisjonerer seg slik at
de kan hente finansiering fra EU-systemet.
Både satsingene og virkemiddelutformingen
i EUs rammeprogram vil være av betydning for om norske forskningsmiljøer
og næringslivet oppnår å få uttelling og
opparbeide synergier mellom nasjonale midler og EU-midler. Det bør
derfor være en tematisk kobling mellom EUs prioriteringer
og deltakerlandenes prioriteringer.
I den nye forskningsmeldingen foreslår
Regjeringen en særskilt styrking av forskning innenfor
følgende fire områder:
– Energi
og miljø
– Mat
– Hav
– Helse
Regjeringen vil i Forskningsmeldingen også styrke satsingen
på fremtidens teknologier. Teknologiplattformene skal utløse
innovasjon i nytt og etablert næringsliv. FUGE (funksjonell
genomforskning) er et godt eksempel på dette. FUGE har
to pilarer; human og marin genomforskning. Målsettingen
er at man gjennom FUGE skal styrke grunnlaget for marin verdiskaping.
Gjennom foresight-øvelser søker Norges forskningsråd å opparbeide
tette koblinger mellom IKT og nanoteknologi og den marine satsingen.
Forskningen innenfor de to primærnæringssektorene er
fragmentert og utføres av mange, til dels små,
aktører. Forskningen krever betydelig infrastruktur, som
er kostbar å etablere og drifte. Finansieringen av instituttene
er totalt sett i det alt vesentlige offentlig. Det er sterk nasjonal
konkurranse og uklar arbeidsdeling. Utviklingen innenfor forskningen
går raskt, og det er behov for samhandling for å befeste
og videreutvikle Norges sterke forskningsfaglige posisjon innenfor
sentrale områder. Det er et viktig mål at Norge
skal hevde seg i den internasjonale konkurransen.
Fiskeri- og kystministeren og Landbruks- og
matministeren besluttet derfor i august 2003 å nedsette
en styringsgruppe (Bergesen-gruppen) som skulle se på mulighetene
for synergi og arbeidsdelingen mellom instituttene innenfor primærnæringene.
Regjeringen foreslår en omstrukturering av dagens instituttstruktur innenfor
blå-grønn sektor. Forslaget er innenfor rammen
av innstillingsforslaget fra Bergesen-gruppen samt at sentrale elementer
fra høringsuttalelsene er ivaretatt.
– Det etableres
et holdingselskap for den næringsrettede FoU-virksomheten
med hovedkontor i Tromsø og med ett datterselskap i Bergen
og ett i Ås. Man vil vurdere å etablere et operativt
datterselskap i Tromsø. Det er opp til selskapets organer å organisere
den interne forskningsaktiviteten.
– Den næringsrettete
virksomheten skilles ut fra de instituttene som er forvaltningsorganer,
og forvaltningsoppgaver utskilles fra instituttene som er aksjeselskaper.
Det settes ned en gruppe som gir konkrete anbefalinger vedrørende
dette skillet.
– Det vil bli foretatt nærmere
vurderinger knyttet til økonomiske, administrative konsekvenser,
samt konkurransemessige og eiermessige forhold. Stortinget vil også få forslaget
til behandling gjennom Reviderte nasjonalbudsjett for 2005 og statsbudsjett
for 2006.
Komiteen mener at mer og mer
av næringsutviklingen i framtiden vil avhenge av kunnskap
og ferdigheter. Sammen med de naturgitte mulighetene er det vår
evne til å utvikle nye ideer og sette ideene ut i livet, vår
evne til å bruke avansert teknologi, skape nye produkter,
markedsføre og selge dem som vil være avgjørende
for verdiskaping, sysselsetting og velferd. Kunnskap, ideer og nyskaping
blir derfor stadig viktigere. Opplæring, forskning og utviklingsarbeid
vil derfor være helt sentralt i satsingen på alle
former for næringsutvikling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at lange avstander gjør
at det kan være vanskelig å ta utdanning i kystdistriktene.
Særlig kystområdene i Nord-Norge har problemer
med å rekruttere fagpersonell. Undersøkelser viser
at utbygging av utdanningstilbud i en region også bidrar
til mer stabil rekruttering av fagpersonell i regionen. Dette viser behovet
for å utvikle en bredde i utdanningstilbudet i alle deler
av landet.
Flertallet mener derfor at bl.a.
fjernopplæringstilbud og desentraliserte tilbud i videregående
opplæring og høyere utdanning må videreutvikles.
For eksempel bør høyere utdanningsinstitusjoner
kunne tilby kurs i samarbeid med videregående skoler der
viktige tilbud for å utvikle lokale og regionale fortrinn
ikke finnes i rimelig nærhet.
Flertallet viser i denne sammenheng
til den meget store betydning det offentlige tilbudet om sikkerhetsopplæring
for fiskere har hatt for å begrense skader og dødsfall
om bord på fiskefartøyene. Gjennom bruk av et
ambulerende opplæringsfartøy har alle fiskere
med dette, uansett bosted, fått den samme mulighet til utdanning.
Det er flertallets mening at dette viktige tilbudet
til næringsutøverne skal videreføres
i sin nåværende form med eget kursfartøy.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til Budsjett-innst. S. nr.
12 (2004-2005) der det står:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten
Simonsen, viser til at sikkerhetsopplæring for fiskere
er et viktig tiltak for å forbygge og redusere ulykker.
Flertallet har merket seg at departementet arbeider med å vurdere
hvordan dette opplæringstilbudet kan organiseres slik at
en både oppnår en best mulig forvaltning av statlige
midler og en enda bedre sikkerhetsopplæring. I dette arbeidet
inngår også avklaring av hvilke aktører
som skal gi denne type opplæring, og en avklaring av hvilket
departement som skal ha fremtidig ansvar for denne sikkerhetsopplæringen."
Disse medlemmer registrerer denne
merknaden og viser til at sikkerhetsopplæring for fiskere
er viktig for å forebygge skader og ulykker på sjøen.
Komiteen viser til
at meldingen peker på at marin sektor er en forskningsintensiv
sektor. Det legges imidlertid vekt på at forskning ikke
er nok i seg selv, men må settes innenfor rammen av et
verdikjedeperspektiv, med særlig fokus på marked
og hvordan den skal bidra til å styrke konkurranse hos
næringsaktørene.
Komiteen har også merket
seg at meldingen fremhever at det finnes betydelige muligheter for
næringsutvikling i marin sektor som i dag ikke utnyttes.
Den marine verdikjeden består av betydelige forskningsmiljøer
og en stor råvarebasert næringsvirksomhet, mens
innslaget av forsknings- og kunnskapsbaserte bedrifter er meget
beskjedent. Med dette som utgangspunkt pekes det på betydningen
av å styrke satsingen på marin innovasjon og FOU.
De tiltak som meldingen foreslår
som aktuelle virkemidler for å styrke fremveksten av forskningsbaserte bedrifter,
er etter komiteens flertalls, alle unntatt medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
mening ikke tilstrekkelige. På dette punkt må denne
meldingen sees i sammenheng med St.meld. nr. 20 (2004-2005) Vilje
til forskning. Et hovedpunkt i denne meldingen er at den samlede
forskningsinnsatsen skal økes fra dagens nivå på vel
0,8 pst. av BNP til 3 pst. innen 2010. Av dette skal den offentlige
andelen utgjøre 1 pst. og den private 2 pst. årlig.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens forskningsmelding, St.meld.
nr. 20 (2004-2005) - Vilje til forskning, der mange av de tiltak
som foreslås i denne meldingen kan ses i sammenheng med
forskningsmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.meld. nr. 20 (2004-2005) Vilje til forskning. Et hovedpunkt
i denne meldingen er at den samlede forskningsinnsatsen skal økes
fra dagens nivå på vel 0,8 pst. av BNP til 3 pst.
innen 2010.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at den offentlige andelen skal utgjøre 1,4 pst. og den
private andelen 1,6 pst. årlig.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til sine merknader i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 20 (2004-2005) Vilje til forskning.
Komiteen viser således
til at næringslivets investeringer i FOU vil måtte øke
fra dagens 14 mrd. kroner årlig til i størrelsesorden
35 mrd. kroner årlig de neste 5 årene.
Komiteen har merket seg at Hav
og Mat er to av de fire tematiske satsingsområdene i St.meld.
nr. 20 (2004-2005). Begge disse omfattes av den biomarine næringen.
Mye av den ønskede veksten i privat FOU må derfor
finne sted innen den marine næringen. Det uttrykkes således
en klar målsetting om å utvikle en mer kunnskapsintensiv
marin næringsutvikling for å møte den
internasjonale konkurransen.
Komiteen støtter denne
målsettingen, men vil samtidig gi uttrykk for at det er
nær sammenheng mellom den biomarine næringens
struktur og bedriftenes manglende satsing på FOU. Det er
få bedrifter i marin sektor som har en egen FOU-enhet.
Det alt vesentlige av FOU satsingen i denne næringen er
offentlig finansiert.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil derfor understreke at for å øke andelen kunnskapsintensive
bedrifter må myndighetene spille en mer aktiv rolle.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at næringen selv aktivt
satser på FOU gjennom bl.a. skatteFUNN og næringsfinansiert
FOU. Disse medlemmer mener videre at dette ytterligere
bør styrkes for å nå de målsettinger
som ligger i forskningsmeldingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti,
vil i denne sammenheng uttrykke uro for utviklingen innen hele den biomarine
næringen. Det vises i denne forbindelse til at Norge de
senere år har solgt ut et betydelig antall kunnskapsbedrifter
til utlandet. For å snu denne utviklingen og for å bidra
til å realisere målsettingene både i
denne meldingen og i St.meld. nr. 20 (2004-2005), vil flertallet fremheve
betydningen av at norske myndigheter legger en strategi der ambisjonen
om Norge som kunnskapsnasjon og den marine næringens målsetting om å skape
en marin kunnskapsindustri sees i sammenheng. Disse målsettingene
lar seg ikke realisere uten en målrettet satsing.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser det som svært viktig at en slik satsing skjer med betydelig
statlig innsats.
Komiteen støtter
forslaget om å etablere et marint innovasjonsprogram og
at størrelse og innretning på programmet avgjøres
i forbindelse med statsbudsjettet for 2006.
Komiteen støtter også Regjeringens
forslag om en omstrukturering av dagens instituttstruktur innenfor blå-grønn
sektor, og at holdingsselskapet organiseres med hovedkontor i Tromsø og
med ett datterselskap i Bergen og ett i Ås.
Komiteen mener at det skal etableres
et operativt datterselskap også i Tromsø.
Komiteen ser det som viktig at
konsernet med sine datterselskaper jobber nært opp mot
de respektive universitetsmiljøer og andre fagmiljøer.
Komiteen ser et behov
for å øke forskningsaktiviteten, og mener derfor
at det er behov for å opprettholde de eksisterende forskningsstasjonene.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Fiskerinæringas Kompetansesenter (FINKO) vart
lagt ned som følgje av at dei statlege løyvingane
vart fjerna frå budsjettåret 2003. FINKO hadde
eit særskilt fokus på skoleverket. Fleirtalet er
uroa over den låge offentlege innsatsen i forhold til rekrutteringsarbeidet
i fiskerinæringa, og meiner det bør takast eit
initiativ i forhold til dei ulike næringsorganisasjonane
om å gjenreise dette arbeidet med offentleg medverking.