Studier viser at feilmedisinering i større
eller mindre grad oppstår i om lag 20 prosent av alle behandlingsforløp
hvor legemidler benyttes. Undersøkelser fra Norge og Sverige
indikerer at så mye som 5-10 prosent av alle sykehusinnleggelser
på indremedisinske avdelinger kan tilbakeføres
til feilaktig legemiddelbruk. For pasientene er konsekvensen av
feilaktig legemiddelbruk manglende effekt, bivirkninger, dårligere
mestring av sykdom, redusert livskvalitet og økt dødelighet. Konsekvenser
for samfunnet er dårlig ressursutnyttelse grunnet flere
sykehusinnleggelser, unødvendig behandling og økt
sykefravær. Undersøkelser kan tyde på kostnader
på grunn av dette opp mot 5 mrd. kroner. På denne
bakgrunn ser departementet behov for tiltak som bidrar til å sikre
at pasientene følger den foreskrevne legemiddelbehandlingen,
og som styrker helsetjenestens oppfølging av legemiddelbruk.
For å styrke oppfølgingen
av legemiddelbruk på pasientnivå vil departementet:
– videreføre
arbeidet med en handlingsplan for sikrere legemiddelbruk
– kartlegge hvilke forhold som
fører til manglende etterlevelse av legens forskrivning
hos pasienter med langvarig eller omfattende legemiddelbruk
– vurdere om det ut fra risikovurderinger
er grunnlag for økt tilsynsaktivitet for håndtering
og anvendelse av legemidler i helsetjenesten
– gi systematisert informasjon
til kommuner og helsepersonell som kan fremme riktigere legemiddelbruk
– sørge for at universitetene
og høyskolene blir oppfordret til å gjennomgå utdanningene
med sikte på en opplæring som fremmer riktig legemiddelbruk
– utforme en informasjonsstrategi
som styrker legenes fokus på bedre oppfølging
av pasienters legemiddelbruk
– be Sosial- og helsedirektoratet
og Statens legemiddelverk om at det i veiledninger om riktig legemiddelbruk
gis råd om oppstart av legemiddelbehandling, herunder behov
for utprøving og doseopptrapping
– oppsummere kunnskap om og formidle
informasjon om bruk av farmasøyt på sykehusposter
– vurdere tiltak for å styrke
helsepersonells opplæring om legemidler og håndtering
av disse
– starte pilotprosjekter for gjennomgang
av utsatte pasienters legemiddelbruk i sykehus, syke- og aldershjem,
hjemmesykepleien og apotek
– informere kommuner og spesialisthelsetjenesten om
mulighetene ved multidosepakking av legemidler
– fjerne forbudet mot å benytte
pasientens multidosepakkede legemidler i sykehus og på sykehjem
– etablere et pilotprosjekt for å gi
oversikt over forbrukernes legemiddelbruk, med utgangspunkt i reseptopplysninger
som allerede er registrert i det enkelte apotek
– arbeide for å gjøre
alle pakningsvedlegg tilgjengelige for helsepersonell og pasienter
via Internett og journalsystemer
– oppdatere og harmonisere legemidlenes
preparatomtaler og pakningsvedlegg
– legge til rette for at pasienter
med særlig behov for legemiddelbehandling får
nødvendig og lettfattelig informasjon om legemidler fra
Statens legemiddelverk og Helsebiblioteket
– ta initiativ til å utvikle
et samarbeid om pasientinformasjon med myndighetene i andre land
– opprette en kontaktflate mot
pasientorganisasjonene for å formidle regelmessig informasjon
om nye legemidler, effekter, bivirkninger og refusjonsstatus
– utrede en ordning for pasientrapportering
av legemiddelbivirkninger
Komiteen mener ut
fra de tall som foreligger om feilmedisinering at det er et klart
behov for å forbedre legemiddelbruken. 20 prosent feilmedisinering
i alle behandlingsforløp utgjør et risikomoment
for legemiddelskader, og det betyr store samfunnsmessige kostnader.
Komiteen gir derfor sin støtte
både til programmer for sikrere legemiddelbruk og for økt
tilsyn med håndtering og anvendelser i helsetjenesten.
Dette må avspeile seg i videre- og etterutdanningen av
helsepersonell på alle nivå.
Komiteen viser også til
tiltak i Danmark med legemiddelgjennomgang med spesielle pasientgrupper, som
har gitt pasientene helsegevinst og store innsparinger i legemiddelutgifter.
Lignende tiltak bør gjennomføres hos oss, slik
det også varsles i meldingen.
Komiteen vil i denne sammenheng
vise til meget vellykkede opplegg med "astmaskole" som ga denne pasientgruppen
færre sykehusinnleggelser, bedre mestring av sykdommen
og økt livskvalitet. Komiteen mener at opplegget
med astmaskoler videreføres slik at vedlikehold og videreutvikling
skjer i et nært samspill mellom astmaskolen og de involverte
helseforetak. Komiteen vil ellers understreke at
arbeidet med pasientopplæring skjer i et tettest mulig
samarbeid med pasientorganisasjonene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at Nasjonal plan for Astmaskoler
er organisert som en stiftelse, med formål å utarbeide
og vedlikeholde opplæringsmateriell for mennesker med astma,
samt å bistå med veiledning av helsepersonell.
Arbeidet har i en utviklingsfase 1998-2002 hatt et budsjett på 2-3
mill. kroner per år med støtte fra Norges Astma-
og Allergiforbund, Stiftelsen Helse og Rehabilitering, flere farmasøytiske
firmaer, Den norske lægeforening og fra daværende
Sosial- og helsedepartementet. Disse medlemmer viser
til at ansvaret for opplæring av pasienter fra 1. januar
2002 har vært en av hovedoppgavene for helseforetakene,
og forutsetter at helseforetakene også ivaretar dette i
forhold til pasienter med astma. Det materialet som er utviklet
gjennom astmaskolene, bør kunne benyttes i dette arbeidet.
Det er etablert lærings- og mestringssentre i alle helseforetak,
og disse arbeider etter de samme prinsippene som astmaskolene. Disse
medlemmer påpeker at god pasientopplæring
reduserer pasientenes plager og sikrer hensiktsmessig medisinbruk.
Komiteen viser til
at det i meldingen redegjøres for bruk av multidose, noe
som betyr målrettet innsats mot de pasienter med størst
behov og som i stor grad vil fjerne uheldig og feil legemiddelbruk.
Multidoser brukes i langt mindre grad enn det som kunne være
formålstjenlig. Årsaken er trolig ekstra kostnader
ved multidosepakking. Komiteen viser til at departementet
gjennom Sosial- og helsedirektoratet vil sette i gang informasjon
overfor kommuner og spesialisthelsetjenesten om multidosepakking
av legemidler. Det redegjøres i meldingen for et stort
innsparingspotensial. Ut fra dette og utsiktene til helsegevinst
hos brukerne, mener komiteen at myndighetene må legge
til rette for mye mer bruk av multidosepakninger.
Komiteen viser til det som er
sagt i stortingsmeldingen om svært høy grad av
feilaktig legemiddelbruk, der det påpekes at konsekvensene
er manglende effekt, bivirkninger, dårlig mestring av sykdom,
redusert livskvalitet og økt dødelighet. Dette
er ikke minst tilfellet i den kommunebaserte omsorgen og pleien.
Komiteen er blitt gjort kjent
med at det finnes tekniske hjelpemidler som gjør bruken
av multidose sikrere, og som dermed kan være med på å redusere
problemene ved feilbruk av legemidler. Komiteen ber derfor
om at departementet tar dette med i sin vurdering og avklarer finansiering
av slike hjelpemidler, eventuelt i et samspill mellom kommunene
og Rikstrygdeverket.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
hvordan en skal få tatt i bruk multidosepakninger i større
grad enn hva som nå er tilfellet, bl.a. ved å sikre
finansiering av merutgifter i forbindelse med dette tiltaket."
Komiteen støtter departementet
i at en fjerner forbudet mot å benytte pasientens multidosepakkede
legemidler i sykehus og på sykehjem.
Komiteen viser til at bruk av
multidosepakninger kan gi innsparinger for kommunene gjennom mer effektiv
legemiddelbruk og frigjøring av omsorgspersonell til andre
oppgaver. Stortinget vedtok i statsbudsjettet for 2003 å innføre
et stimuleringstilskudd for delvis dekning av multidosepakking i
de kommunale hjemmetjenestene. Komiteen viser også til
at Helse- og omsorgsdepartementet skal bidra til økt kunnskap om
mulighetene ved bruk av multidose.
Komiteen har merket seg at bl.a.
pasientorganisasjoner har tatt opp spørsmålet
om at pakningsvedleggene til legemidlene er vanskelig å forstå.
Dette er meget uheldig, og det må stilles strengere krav
til lesbarhet av pakningsvedleggene. Dette er avgjørende
for riktig bruk av legemidler.
Komiteen ber Regjeringen sørge
for at foreliggende retningslinjer som skal sikre lesbarheten av
pakningsvedlegget til legemidlene, blir fulgt.
Komiteen merker seg at departementet
på fire områder vil igangsette pilotprosjekter
for gjennomgang av legemiddelbruk med pasienten. Komiteen synes
dette er positivt, idet slike gjennomganger med stor sannsynlighet
vil kunne gi den enkelte pasient bedre helse gjennom bedre legemiddelbruk
samt påføre den enkelte pasient og samfunnet lavere
legemiddelkostnader. Komiteen vil påpeke
at det allerede er gjort undersøkelser i andre nordiske
land som har vist at det er et stort effektiviseringspotensial på dette
området, og at det derfor er viktig å få igangsatt disse
pilotprosjektene hurtig.
Komiteen har merket seg Regjeringens
syn i forhold til krav til farmasøyters utdanning, der
ingen med cand. pharm.eksamen fra før 1995 eller med den
nåværende reseptarutdanningen anses å ha
tilstrekkelig kompetanse til å foreta en gjennomgang av
pasienters legemiddelbruk med denne utdanningen alene. Komiteen er
enig i at det må stilles krav til at farmasøyter
med utdanning fra før 1995 holder seg faglig oppdatert,
men vil understreke at dette krav også i like stor grad
må gjelde i forhold til de masterkandidater i farmasi som
utdannes i dag.