Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Knut Werner Hansen, Britt Hildeng og Espen Johnsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til det fremlagte
forslag til utforming av en NRK-plakat der NRKs samfunnsoppdrag
beskrives nærmere. Komiteen viser til at spørsmålene
om NRK-plakaten også ble behandlet i forbindelse med St.meld. nr.
30 (2006–2007) Kringkasting i en digital fremtid, og i St.meld.
nr. 6 (2007–2008) NRK-plakaten. Noe for alle. Alltid. Komiteen viser
i denne sammenheng til partienes merknader i forbindelse med behandlingen
av disse. Komiteen har merket seg at det foreliggende
forslaget i tillegg til det som er beskrevet i tidligere saker, nå
også har tatt inn en "pilar" om at NRK også skal ha et attraktivt
innholdstilbud på Internett, mobil-TV mv.
Komiteen legger også til grunn
at det fremlagte forslaget til NRK-plakat har som ambisjon å gi
et samlet uttrykk for NRKs samfunnsoppdrag, og at denne i sin helhet
vil bli innarbeidet i NRKs vedtekter. Komiteen vil
også understreke meldingens presisering av at endringer av plakaten
forutsettes å bli fremlagt for Stortinget, riktignok slik at mindre
endringer kan kunne gjøres av kultur- og kirkeministeren i rollen
som NRKs generalforsamling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrevet (vedlagt) fra kultur- og kirkeministeren av 11. februar
2009, der det framgår at pilar 3i, slik den var formulert i St.meld.
nr. 6 (2007–2008) NRK-plakaten. Noe for alle. Alltid, har falt ut ved
en inkurie. Dette punkt blir pkt. 3i og punkt om sportsendinger
blir nytt pkt. 3j.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag om tillegg under pilar 3i:
"NRK-plakat pilar 3i skal lyde:
NRK skal gjenspeile Norges religiøse arv og mangfold
av livssyn og religioner i det norske samfunnet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre forutsetter at det
må være en forglemmelse fra Regjeringens side at punktet om Norges
religiøse arv er byttet ut med et punkt om idrett. I meldingen står
det kun omtalt at det legges til en sjette pilar. Utelatelsen av
punktet om livssyn er ikke omtalt spesielt, selv om en slik utelatelse
må kunne beskrives som en større endring av NRK-plakatens innhold.
Det er flott at idrett tas med som et eget punkt, da dette er en viktig
del av underholdningstilbudet, men det ville være helt galt å se
sport som en erstatning for religion og livssyn. Disse medlemmer viser
for øvrig til at det i forrige behandling av NRK-plakaten var strid
om "livssyns-punktet" og håper at Regjeringens forglemmelse ikke
har noe med striden å gjøre. Disse medlemmer viser
til meldingen der det i forslaget til NRK-plakat heter at "NRK skal
gjenspeile Norges religiøse arv og mangfoldet av livssyn i det norske samfunnet".
Disse medlemmer viser til statsrådens
brev til komiteen datert 11. februar 2009 der det opplyses om at
pilar 3 punkt i slik det var uttrykt i St.meld. nr. 6 (2007–2008),
er falt ut ved en inkurie. I det foreliggende forslag er punktet
erstattet med et punkt om idrett, uten at det opprinnelige punktet,
som omhandler religion og livssyn, er inntatt annet sted i meldingen. Disse medlemmer er
enig i at det bør tas inn et punkt om idrett og sportssendinger,
men forutsetter samtidig at et punkt om livssyn og religion tas inn
i NRK-plakaten. Meldingens pkt. 3i om sportssendinger blir nytt
pkt. 3j.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"NRK-plakat pilar 3i skal lyde:
NRK skal gjenspeile Norges kristne og humanistiske
kulturarv og mangfoldet av livssyn i det norske samfunnet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til Dokument nr. 8:11 (2006–2007) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Karin S Woldseth og Ulf Erik Knudsen om omorganisering av Norsk
rikskringkasting (NRK), og avvikling av ordningen med fjernsynslisens.
Disse medlemmer mener at NRKs
særstilling er et resultat av en foreldet tankegang. At man i et
moderne samfunn, hvor det er en rik og fortsatt voksende flora av
medieinnhold tilgjengelig for de fleste, er en lisensfinansiert
statskanal en anakronisme. Disse medlemmer er sterke
tilhengere av fri og virksom konkurranse, også innen massemedier,
og ser derfor ingen grunn til å opprettholde NRKs særstilling. Lisensfinansieringen
som pålegges alle husstander som eier TV-apparat bør innstilles,
da den rammer usosialt og urettferdig. I dag er det slik at selv
de som ikke ser på NRKs programtilbud skattlegges rått.
Disse medlemmer mener at så lenge
NRK er finansiert med en anakronistisk direkteskatt (som rammer
minstepensjonister, fattige, enkeltpersonshusholdninger og andre
svake grupper urimelig sterkt) og er statlig eiet, har staten et
legitimt grunnlag for å utforme et overordnet oppdrag for NRKs virksomhet.
Disse medlemmer viser til at
det i dag finnes i hvert fall fire ulike distribusjonsformer for
TV og radio. Det digitale bakkenettet for TV har i dag en svak markedsandel
(under 30 pst.), mens kabelnett og parabolantenner har delt det
meste av resten av TV-markedet. I tillegg har bredbånd en liten,
men sterkt voksende markedsandel.
Selv om disse medlemmer ønsker
stor frihet i eteren, vil disse medlemmer selvfølgelig også
at de nødvendige sikkerhetsmessige hensyn må tas. Dette innebærer
selvfølgelig at de landsdekkende kringkastingsselskapene må underlegges
spesielle bestemmelser for at myndighetene skal kunne formidle nødvendig
informasjon i krisesituasjoner (f.eks. krig, naturkatastrofer mv.).
Dette forhold må sikres ved egne avtaler med selskapene.
Disse medlemmer mener at det
er en selvfølge at målet for NRKs redaksjonelle virksomhet må være
å understøtte og styrke demokratiet. Disse medlemmer mener
det er viktig å anerkjenne at Norge er et pluralistisk, vestlig
demokrati, og enhver allmennkringkaster som nyter godt av offentlig
finansiering, offentlige privilegier, konsesjoner, offentlig eierskap
eller andre fordeler bør understøtte og styrke demokratiet.
Samtidig mener disse medlemmer at
det er naivt å tro at redaksjonelt innhold kan være fullstendig
objektivt og upartisk. Moderne medievitenskap har til gangs slått
fast journalistikkens selvbedrag om at mediene kan være objektive
og hevet over de til enhver tid pågående debatter og brytninger
mellom samfunnssyn. Derfor er det spesielt viktig at NRK innser
at de i langt større grad må slippe til divergerende syn i samfunnsdebatten,
og i forutsetningene som blir lagt for det innholdsmessige. Det
må bli slutt på at NRK skal "oppdra" samfunnet i tråd med et politisk
korrekt syn.
Disse medlemmer mener at all
den tid NRK er offentlig eiet og er finansiert av fellesskapet, er
det en selvfølge at NRKs tilbud skal være tilgjengelige for flest
mulig.
Disse medlemmer mener at pilar
3 i seg selv er godt utformet, men i sine utdypende beskrivelser
gjør Regjeringen klart at det slett ikke er norsk språk, identitet
og kultur som skal styrkes. Disse medlemmer ser at
det er helt tydelig at Regjeringen vil bruke NRK på en sterkt instrumental
måte, med henblikk på å omskape Norge til et multikulturelt samfunn,
som ikke lenger er norsk.
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen forutsetter en lang rekke andre instrumentelle krav,
slik som nynorskandel og særkvoter for ulike befolkningsgrupper.
Det forutsettes i svært liten grad at faktisk norsk språk, identitet
og kultur styrkes. Disse medlemmer går inn for pilar
3, men vil ta avstand fra den "politisk korrekte" vridning som gjøres
i den utfyllende beskrivelsen fra Regjeringen. NRK må ikke brukes
for å fremme de til enhver tid politisk korrekte holdninger, eller
for markedsføre "fortreffeligheten" ved et multikulturelt samfunn.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Pilar 3 punkt b: NRK skal bidra til å styrke
norsk språk, identitet og kultur. En stor andel av tilbudet skal
ha norsk forankring og speile norsk virkelighet. NRK skal ha et
tilbud for minoriteter.
Pilar 3 punkt c: NRK skal formidle kunnskap om,
og speile mangfoldet i det norske samfunnet. NRK skal skape arenaer
for debatt og informasjon.
Pilar 3 punkt d: NRKs tilbud skal i hovedsak
bestå av norskspråklig innhold. Begge de offisielle målformene kan
benyttes.
Pilar 3 punkt g: NRK skal formidle og produsere norsk
musikk og drama. NRK skal formidle norsk film og stimulere det norske
filmmiljøet.
Pilar 3 punkt j: NRK skal ha sportssendinger som
dekker både bredden i norsk idrettsliv, herunder funksjonshemmedes
idrettsutøvelse, og store idrettsbegivenheter."
Disse medlemmer mener at 4. pilar
smaker av elitisme og en sterkt "ovenfra-og-ned"-holdning til folk
flest. Den gjennomgående holdningen fra Regjeringen er at NRK skal
stå fritt til å oppdra folket i hva som er godt og høyverdig. Disse
medlemmer mener at en slik holdning burde være passé for
flere tiår siden.
Disse medlemmer vil påpeke at
det som er høy kvalitet for én, slett ikke trenger å være det for
en annen. Av den grunn bør det legges opp til at NRK skal gi et
variert tilbud i tråd med seernes/lytternes/lesernes ønsker. For disse medlemmer er
det helt grunnleggende at siden tilbudet finansieres av en tilleggsskatt
(lisensen) så bør det som leveres gjenspeile forbrukernes interesser.
NRKs oppgave skal ikke være å "lede og oppdra", men å dekke folks
ønsker.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Pilar 4: NRK skal gi et tilbud i tråd med forbrukernes
ønsker."
Disse medlemmer mener at i et
moderne samfunn kan det vanskelig sees å være behov for at det offentlige
skal engasjere seg i medievirksomheten. Det offentlige bør derfor
selge seg ut av mediekonsern som NRK. Dette kan for eksempel gjøres
ved at man splitter opp NRK i flere aksjeselskap, og selger virksomheten
til private interessenter. En oppsplitting vil forhindre at et marked
som blir dominert av en sterk statlig aktør, blir erstattet av et
marked dominert av en sterk privat aktør.
Disse medlemmer viser til at
NRK i mange år hadde monopol på kringkasting av TV og radio. Monopolet
var begrunnet med at kun et lisensfinansiert monopol ville kunne
gi riksdekkende allmennkringkasting av god kvalitet, og på like vilkår.
Dette monopolet har gradvis blitt brutt opp som følge av teknologiske
muligheter og et sterkt ønske i befolkningen om større valgfrihet i
programtilbudet. En flora av lokale og nasjonale radiostasjoner,
sammen med flere riksdekkende kommersielle TV-kanaler, har vist
seg levedyktige. Ved konsesjonstildelinger har det ofte blitt stilt
krav til innhold, og i noen slike tilfeller har kravene i realiteten
medført nye allmennkringkastingskanaler. Den store økningen i radio-
og fjernsynstilbudet har gitt forbrukerne en stor frihet til å velge.
Utviklingen viser også at frihet i eteren stimulerer mangfold og
kvalitet.
Disse medlemmer mener det er
viktig at myndighetene legger til rette for god konkurranse mellom
leverandørene av kringkastingstjenester til forbrukerne. Disse
medlemmer mener videre at konkurransen innen radio- og fjernsynsbransjen
hemmes av at markedet i stor grad domineres av det tidligere statsmonopolet.
Dette skyldes i særlig grad de investeringer fellesskapet har gjort
i denne virksomheten og den finansieringsordning man har for NRKs
virksomhet. Med en inntektsside som i stor grad er skjermet fra
svingninger, og en særstilling i forhold til det politiske miljø,
har NRK flere store konkurransefortrinn fremfor sine rent kommersielle konkurrenter.
Dette syn underbygges av den kraftige ekspansjon man har sett av
NRK de siste årene, herunder ekspansjon innen både TV, radio og
Internett.
Disse medlemmer mener at en fri
og uavhengig presse er en forutsetning for demokratiet, ytringsfriheten
og rettsstaten. For å sikre konkurranse og mangfold i mediene vil disse
medlemmer arbeide for størst mulig grad av etableringsfrihet
i medienæringen.
Disse medlemmer ønsker å redusere
og på sikt fjerne lisensavgiften NRK innkrever. Så lenge NRK-lisensen
eksisterer, må hele NRKs tilbud gjøres tilgjengelig for alle, uten
at det medfører ytterligere utgifter for forbrukeren. Alternativt
må de som ikke mottar disse kanalene få reduksjon i kringkastingsavgiften
– slik Fremskrittpartiet har tatt til orde for en rekke ganger i Stortinget.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"Pilar 5: NRK oppsplittes og selges i deler,
på en slik måte at virksom konkurranse oppnås og kulturpolitiske
mål ivaretas."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om gradvis
avvikling av ordningen med fjernsynslisens."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser i denne forbindelse
til følgende merknader fra Innst. S. nr. 24 (2007–2008):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser i denne forbindelse til den
senere tids debatt vedr. pengespillet Keno, og vil understreke at
det ikke bør være en allmenkringkasters rolle å fremme statlige
pengespill. Disse medlemmer er svært skeptiske til at potensielt
avhengighetsskapende pengespill kringkastes daglig av en allmennkringkaster.
En allmennkringkaster skal etter disse medlemmers mening ikke være
en aktør i spillpolitikken."