Det vises til nærings- og handelsministerens brev
til kontroll- og konstitusjonskomiteen av 27. april d.å. Komiteen
ber med dette om svar på følgende:
Av brevet går det frem at det den 13. mars 2009 ble
holdt et møte mellom eierne i Aker Holding AS. Dette er et sentralt
møte i Aker-saken, og departementets møtereferat er ikke blitt frigitt
før statsråden ga det som vedlegg til svarbrevet til komiteen 27. april
d.å. Det er kommet frem i ettertid at de statlige representantene
som deltok på møtet den 13. mars ikke ville bli inngående informert
om den forestående Aker-handelen, med begrunnelse at de ikke ville
komme i en innside-posisjon.
Også i forbindelse med Akers Revisjonsutvalgs redegjørelse
om møtet 13. mars 2009, er det kommet frem at representantene fra
Nærings- og handelsdepartementet ga uttrykk for at de ikke ville
motta konfidensiell informasjon om transaksjonene.
Fra statsrådens brev av 27. april d.å. kommer
det frem følgende om styremedlem Berit Kjølls kontakt med departementet:
"Den 1. april 2009 tok styremedlem Berit Kjøll kontakt
med Nærings- og handelsdepartementet på telefon, på grunnlag av
orienteringen som var blitt gitt til styret i Aker Holding AS om
ettermiddagen den 30. mars. I samtalen opplyste hun at Aker Solutions
neste dag ville kunngjøre opplysninger om fem transaksjoner. Hun
opplyste videre om hvilke selskaper det gjaldt, hvilke eierposisjoner
Aker Solutions ASA var tenkt å skulle ta og hvem som var selgere
av aksjene. Det ble ikke gitt annen informasjon om transaksjonene."
Komiteen ber i tillegg om å få opplyst hva som er
den vanlige prosedyren for kommunikasjon mellom Nærings- og handelsdepartementet
og selskaper der staten er deleier med en vesentlig aksjepost i
forbindelse med spørsmål som vesentlige oppkjøp, fusjoner og/eller
egenkapitalutvidelser. Skjer informasjonen mot departementet vesentlig
gjennom den/de styremedlemmer staten har nominert, eventuelt oppnevnt,
eller skjer informasjonen gjennom styreleder og/eller selskapets
ledelse?