Det foreslås bevilget 1 650 mill. kroner for
2011, mot 1 415 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.
Komiteen viser også
til Stortingets behandling av Prop. 17 L (2009–2010) Lov om statstilskott til
arbeidstakere som tar ut avtalefestet pensjon i privat sektor (AFP-tilskottsloven),
jf. Innst. 129 L (2009–2010), og at ny AFP i privat sektor gjelder
for alle arbeidstakere som tar ut AFP med virkningstidspunkt tidligst
1. januar 2011.
Komiteen viser til at AFP gir
den enkelte rett til å gå av med pensjon på bestemte vilkår før fylte
67 år, og tidligst fra 62 år. Vedkommende må være i inntektsgivende
arbeid på pensjoneringstidspunktet. Pensjonering forutsetter at inntektsgivende
arbeid opphører eller reduseres.
Komiteen viser videre til lønnsoppgjørene
for 2008 og 2009 i offentlig og privat sektor hvor det ble enighet
om tilpassing av nye AFP-ordninger i offentlig og privat sektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
den nye fremforhandlede AFP-ordningen bryter med de opprinnelige
intensjoner, og mener videre at det er dypt urettferdig at om lag
700 000 personer ikke har adgang til AFP. Blant disse er det flest
kvinner og ansatte i små og mellomstore bedrifter.
Disse medlemmer mener at ordningen
nå er blitt en tidligpensjonsordning både for «sliterne» og for
andre, og fra 2011 vil hele befolkningen kunne få alderspensjon
fra de er 62 år. Da blir AFP en del av det ordinære pensjonssystemet
og blir et tillegg til alderspensjonen for dem som har AFP-avtale,
der staten finansierer 1/3 del av kostnadene.
Disse medlemmer har merket seg
at flere fagforeninger og næringsorganisasjoner, som Akademikerne,
YS, NHO og HSH, har uttalt at AFP bør gjelde for alle og at den
nye ordningen kan virke urettferdig og udemokratisk.
Når vi ser at store grupper faller utenfor,
mener disse medlemmer at det er dypt urettferdig
at ikke flere får tilgang til den ekstra opptjeningen så lenge alle
bidrar til å betale regningen over skatteseddelen.
Disse medlemmer tar avstand fra
en politikk hvor staten skal subsidiere pensjonen til noen utvalgte,
slik at disse skal få en gullkantet tidligpensjonsordning.
Disse medlemmer viser til forskningsstiftelsen
Fafo, jf. Fafo-notat 2009:20, hvor det fremkommer i detalj hvilke
grupper i tradisjonell privat sektor som faller innenfor og utenfor AFP-ordningen.
58 pst. av de ansatte i denne delen av næringslivet omfattes ikke
av AFP.
Disse medlemmer er kjent med
at det er store forskjeller i AFP-dekning avhengig av bransje, bedriftsstørrelse
og alderssammensetning i bedriften. I industrien omfattes tre av
fire (76 pst.) av AFP, og andelen er høy også innen olje, gass og
bergverk, transport og kommunikasjon. Men i andre bransjer er mulighetene
for AFP tilsvarende mindre. Kun fire av ti (41 pst.) i bygg og anlegg
har AFP, og tjenestenæringene, med unntak av transport, kommer enda
dårligere ut. I handelsnæringen og i hotell- og restaurantbransjen
har tre av ti (henholdsvis 31 og 32 pst.) AFP.
Disse medlemmer viser videre
til at i deler av tjenestesektoren er andelen svært lav. Det dreier seg
om kompetansekrevende jobber innen blant annet system- og programvare,
juridisk, administrativ og organisasjonsteknisk tjenesteyting, revisjon
og arkitekttjenester. Tilsvarende lav AFP-andel er det innen personlig
tjenesteyting som for eksempel frisører, helsestudioer og begravelsesbyråer.
Disse medlemmer har merket seg
at andelen personer med AFP-mulighet øker med alder. Mens bare 35
pst. av dem som er under 25 år, jobber i en bedrift med AFP, er
andelen 50 pst. i aldersgruppen 50–61 år, som er den alderen da AFP
begynner å bli aktuelt. I aldersgruppen 62–67 år er AFP-andelen
42 pst.
Disse medlemmer vil også påpeke
at AFP er skjevt fordelt i samfunnet. Høyt utdannede kvinner i små
og mellomstore bedrifter er blant taperne.
Disse medlemmer mener at statens
oppgave skal være å sørge for gode, generelle velferdsordninger,
og disse både skal og må vedtas av Stortinget, og ikke i lønnsoppgjør.
Derfor er det rett og rimelig at staten yter det samme økonomiske
bidraget til alle pensjonistene.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2012 foreta nødvendige endringer i pensjonssystemet slik at tilleggsopptjeningsprosenten
på 1,05 pst. som ytes av staten, til de med rett til AFP i privat
sektor, gis til alle uavhengig av om man er omhandlet av AFP-avtale
eller ikke.»
Disse medlemmer viser før øvrig
til sine merknader i forbindelse med behandlingen av Prop. 17 L
(2009–2010) om lov om statstilskott til arbeidstakere som tar ut
avtalefestet pensjon i privat sektor (AFP-tilskottsloven), jf. Innst.
129 L (2009–2010).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til sin merknad under kap. 612 post 1,
og foreslår å redusere bevilgningen til kap. 666 post 70 med 12
mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.