Utvalget har i 2011 gjennomført 4 inspeksjoner
i NSM, herunder én inspeksjon av avdeling NorCERT. Det er særlig
kontroll med personellsikkerhetsområdet som er sentralt i inspeksjonene
i NSM. Utvalget gjennomgår negative avgjørelser i saker om sikkerhetsklarering
og blir orientert om ulike faglige emner på feltet. Utvalget inspiserer
NSMs elektroniske saksbehandlingsverktøy for klareringssaker og foretar
inspeksjon av direktoratets journaler og arkiver.
NorCERT er Norges nasjonale senter for håndtering
av dataangrep mot samfunnskritisk infrastruktur og informasjon.
Inspeksjonen av NorCERT viste at avdelingen er oppmerksom på personvernrettslige
problemstillinger. Inspeksjonen ga ikke grunnlag for oppfølging
fra utvalgets side. Videre inspiserte utvalget personellsikkerhetsavdelingene
hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus i januar 2011 og i Utenriksdepartementet
i mars 2011. Disse inspeksjonene ga heller ikke grunnlag for oppfølging.
Utvalget mottok i 2011 fire klager i saker om sikkerhetsklarering.
Én klage ble avvist og to klager ble avsluttet uten kritikk. I én
sak uttalte utvalget en viss kritikk mot klareringsmyndigheten.
NSM har påpekt overfor utvalget at sikkerhetstilstanden
i det offentlige er forverret, og at gapet mellom trusler og forebygging
øker. NSM mener at de mange ukoordinerte og sektorovergripende regelverkene
vanskeliggjør sikkerhetsarbeidet. Utvalget vil ta dette med seg
i den videre kontrollen av sivile og militære sikkerhetstjenester.
Utvalget har erfart at kvaliteten på saksbehandlingen
og vurderingene i sammenlignbare klareringssaker, varierer en del
hos de ulike klareringsmyndighetene. Ut fra et likebehandlingsperspektiv,
er dette uheldig. Disse ulikhetene kan ha en sammenheng med at det
i alt er hele 45 klareringsmyndigheter. Deres saksmengde kan i samme
år variere fra ingen saker til mange tusen. Et spørsmål er om det
er hensiktsmessig med et så stort antall klareringsmyndigheter.
Dette er en problemstilling som angår kontroll-utvalgets vekt på
kvalitet og likebehandling i klareringssaker.
Etter regelverket er det ikke noen rett til
innsyn i referat fra en sikkerhetssamtale før avgjørelse om sikkerhetsklarering
er fattet. Utvalget har uttalt at det ut fra hensyn til kontradiksjon
og saksopplysning bør være en slik innsynsrett. Utvalget ba derfor
i 2010 NSM om å ta initiativ overfor Forsvarsdepartementet for å
få vurdert behov for eventuell endring av innsynsregelen i sikkerhetsloven
§ 25a. NSM har erkjent at det er viktig å unngå faktafeil i referatene
og at slike feil kan avdekkes gjennom å gi innsyn. Men NSM hevder
også at innsyn kan være et sikkerhetsmessig problem siden det kan
«hindre at saken blir tilstrekkelig eller sannferdig opplyst». Det
vises også til at innsyn kan «hindre en reell og individuell helhetsvurdering
av den enkeltes skikkethet», og at innsyn før avgjørelse er fattet kan
medføre økt ressursbehov og lengre saksbehandlingstid. Videre peker
NSM på at en endring kan føre til at klareringsmyndighetene vegrer seg
for å avholde sikkerhetssamtaler. NSM konkluderer med at det ikke
bør gis rett til innsyn i samtalereferat før avgjørelse er fattet.
Utvalget har tatt NSMs vurderinger og konklusjon
til orientering. Men utvalget kan ikke se at argumentene NSM fremfører
samlet sett kan veie tyngre enn den enkeltes behov for å kunne se
hvilke fakta som er nedtegnet etter samtalen vedkommende selv har
deltatt i.
Komiteen viser til
at EOS-utvalgets inspeksjon av NorCERT ikke ga grunnlag for videre
oppfølging fra utvalgets side. Inspeksjonen av NorCERT viste at
avdelingen er oppmerksom på personvernrettlige problemstillinger.
Dette er komiteen godt fornøyd med.
Komiteen har merket seg at EOS-utvalget
mottok fire klager om sikkerhetsklarering i NSM, men at kun en av
disse utløste en viss kritikk mot klareringsmyndigheten. Dette gjaldt
en klareringssak som ble avgjort av Forsvarsbygg i første instans,
hvorpå NSM opprettholdt nektelsen i klageomgangen. Nektelsen var
basert på til dels svært personlige forhold hos klageren, og underrettelsen
til klager om disse forhold kan ha utgjort en unødvendig tilleggsbelastning
utover nektelsen av sikkerhetsklarering. EOS-utvalget uttalte at
deler av underretningen til klager om avgjørelsen var støtende
Komiteen har merket seg at saksbehandlingen og
vurderingene i sammenlignbare klareringssaker varierer en del hos
de ulike klareringsmyndighetene. Komiteen er enig
i at dette ut fra et likebehandlingsperspektiv er uheldig. Ulikheten kan
ha sammenheng med at det er 45 klareringsmyndigheter hvor saksomfanget
varierer fra ingen klareringssaker til over 20 000 per år. Klareringsmyndighetene
har heller ikke tilgang på et erfaringsarkiv som viser forvaltningspraksis
på området. Komiteen forutsetter at Forsvarsdepartementet
vurderer behovet for eventuelle endringer.
Etter gjeldende regelverk har den omspurte ikke rett
til innsyn i referatet fra sikkerhetssamtalen før avgjørelse om
sikkerhetsklarering er fattet. Komiteen er enig med
EOS-utvalget i at det bør være en slik innsynsrett ut fra hensynet
til kontradiksjon og saksopplysningshensyn. Komiteen ber
departementet vurdere hvordan dette kan løses i praksis.