6.1 Sammendrag

6.1.1 Generelt om kontrollen med avdelingen

Utvalget har i 2011 gjennomført tre inspeksjoner av FSA. Avdelingen har blant annet orientert utvalget om forebyggende sikkerhetsarbeid, informasjonssikkerhet, operative forhold og personellsikkerhet. Det siste er et særlig viktig kontrollområde: FSA er fortsatt landets klart største klareringsmyndighet. Her ble over 20 000 av totalt nærmere 28 000 klareringer behandlet i 2011. Under inspeksjonene gjennomgår utvalget samtlige ikke påklagede negative klareringsavgjørelser fattet av avdelingen siden foregående inspeksjon. I løpet av året er det flere hundre avgjørelser i denne kategorien.

I 2011 har utvalget gjennomgått flere klareringssaker der FSA har sendt ut fullmakt til de omspurte for å innhente ytterligere opplysninger. I saker der fullmakten ikke ble returnert, fattet FSA negative avgjørelser under henvisning til sikkerhetsloven § 21 første ledd bokstav d (unnlatt fremstilling om faktiske forhold), uten forutgående sikkerhetssamtale. Utvalget har bedt NSM som fagmyndighet for personellsikkerhet å vurdere i hvilken grad denne praksisen er i samsvar med reglenes krav om individuell vurdering.

I 2011 har utvalget mottatt 3 individuelle klager mot FSA. Alle er avsluttet uten kritikk.

6.1.2 Utforming av svar til klagere

På bakgrunn av utvalgets undersøkelser i en klage rettet mot FSA, ble avdelingen bedt om å redegjøre for om den omstendighet at en person ikke er registrert i avdelingens registre, er sikkerhetsgradert informasjon. Bakgrunnen for spørsmålet var at utvalget ønsket å få en prinsipiell avklaring av hvilken tilbakemelding utvalget kan gi til klagere som har klaget på FSA over angivelig ulovlig overvåking, men der utvalget ikke finner grunnlag for å rette kritikk mot avdelingen. Etter redegjørelser fra FSA har utvalget kommet til at behandlingen av slike klagesaker har likhetstrekk med tilsvarende saker knyttet til PST og Etterretningstjenesten: Informasjon om at en person er eller ikke er registrert ved FSAs Kontor for aktivitet, er gradert.

6.1.3 FSAs behandling av opplysninger om MC-tilknytning – betydningen for sikkerhetsklarering

Utvalget mottok i april 2011 en klage som rettet seg mot FSAs saksbehandling overfor sikkerhetsklarert personell i Forsvaret med negative virkninger for de som hadde tilknytning til norske MC-miljøer. Utvalget fant ikke grunn til å ta klagen til behandling, siden den ikke var tilstrekkelig individualisert. På bakgrunn av henvendelsen besluttet utvalget likevel å stille spørsmål til FSA vedrørende avdelingens saksbehandling i klareringssaker der omspurte har tilknytning til et MC-miljø. FSA svarte at avdelingen foretar en konkret og individuell helhetsvurdering i alle saker om sikkerhetsklarering i henhold til sikkerhetsloven § 21 tredje ledd, også i saker vedrørende MC-tilknytning. Videre fremholdt avdelingen blant annet:

«FSA er av den oppfatning […] at det ikke er tilstrekkelig for en negativ klareringsavgjørelse at omspurte har tilknytning til et MC-miljø. Det må foreligge konkrete holdepunkter for at omspurtes sikkerhetsmessige skikkethet kan anses berørt av tilknytningen. . . . Dette kan være tilfelle der den omspurte omgås med og har forpliktelser overfor kjente kriminelle deler av MC-miljøet. Videre kan det oppstå en lojalitetskonflikt mellom Forsvarets interesser når det gjelder behandling av skjermingsverdig informasjon og en MC-klubb som har et regelverk for medlemmene og dessuten praktiserer en streng indre justis.»

Utvalget bemerket overfor FSA at redegjørelsen var nyttig som grunnlag for videre kontroll med praktiseringen av kravet om individuell vurdering i denne sakskategorien.

6.1.4 Saker fra Kontor for aktivitet i FSA

I årsmeldingen for 2010 redegjorde utvalget for enkelte militære kontraetterretnings-operasjoner (Mil KE) gjennomført av FSA. Utvalget kritiserte i 2010 FSA for å ha gjennomført Mil KE-operasjoner på sivilt område gjennom å bedrive fordekt innhenting mot sivile personer, samt for manglende notoritet på samarbeidet med PST. Utvalget har i 2011 ikke avdekket kritikkverdige forhold knyttet til FSAs utøvelse av militær kontraetterretning.

Instruks om sikkerhetstjeneste i Forsvaret § 28 første ledd bokstav e fastsetter at FSA på norsk territorium i fredstid skal koordinere utøvelse av tiltak på militært område med sikte på å avdekke og hindre ulovlig etterretningsvirksomhet mot Forsvaret og Forsvarets allierte. Utfyllende bestemmelser til instruksen, som trådte i kraft 15. juli 2011, forankrer eneansvaret for kontraetterretning (KE) i Norge hos PST, men legger til rette for at FSA kan utøve Mil KE på militært område eller i dets umiddelbare nærhet, samt i militære øvingsområder. Reglene forutsetter at det i de enkelte tilfeller klart defineres hva som anses som militært område. Utvalget har i 2011 holdt seg orientert om samarbeidet, og har fått opplyst av PST at det er utarbeidet et utkast til samarbeidsavtale mellom PST og FSA der ansvarsfordelingen på dette området står sentralt.

6.2 Komiteens merknader

Komiteen er godt fornøyd med at EOS-utvalget ikke har funnet grunn til å følge opp FSAs saksbehandling i klareringssaker. FSA er landets største klareringsmyndighet med over 20 000 klareringsavgjørelser. Til sammen blir det gjort rundt 28 000 klareringsavgjørelser i Norge hvert år. Komiteen har merket seg at det kom inn tre klagesaker til EOS-utvalget mot FSA, hvor samtlige er avsluttet uten kritikk fra utvalgets side.

Komiteen er også fornøyd med at EOS-utvalget i 2011 ikke har avdekket kritikkverdige forhold knyttet til FSAs utøvelse av militær kontraetterretning.