Skriftleg spørsmål fra Per Espen Stoknes (MDG) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:566 (2017-2018)
Innlevert: 15.12.2017
Sendt: 18.12.2017
Svart på: 20.12.2017 av olje- og energiminister Terje Søviknes

Per Espen Stoknes (MDG)

Spørsmål

Per Espen Stoknes (MDG): Statoil delte ut kontrakter på Castberg samme dag som PUD ble levert inn.
Kan statsråd Søviknes redegjøre for hvilke betydelige ulemper som er påvist ved utbyggingen dersom prosjektet ikke startes opp før Stortinget faktisk har godkjent prosjektet?

Terje Søviknes (FrP)

Svar

Terje Søviknes: Investeringene i utbyggingen av Castberg er anslått til i underkant av 50 milliarder kroner. Feltet vil gi store inntekter til fellesskapet de neste tiårene. Utbyggingen medfører at det settes ut en rekke kontrakter som norske leverandørbedrifter med ledig kapasitet kan konkurrere om. Igangsetting av utbyggingen vil således gi betydelig ringvirkninger også på fastlandet. Samlet nasjonal sysselsetting i utbyggingsfasen er av rettighetshaverne anslått til i underkant av 47 000 årsverk, herunder i underkant av 1800 i Nord-Norge.
I henhold til petroleumsloven må vesentlige kontraktsmessige forpliktelser ikke inngås eller byggearbeider påbegynnes før plan for utbygging og drift (PUD) er godkjent, med mindre departementet samtykker i dette. Rettighetshaverne i Castberg har søkt om samtykke til å inngå slike kontraktsmessige forpliktelser. Søknaden var knyttet både til den flytende produksjons- og lagerenheten og havbunnsanlegget. Det er ifølge operatøren, Statoil, nødvendig å inngå de aktuelle kontraktene for å sikre en kostnadseffektiv og forutsigbar fremdrift i prosjektet.
En del komponenter og mange av utstyrsmodulene har lang leveringstid og skal bygges inn i produksjonsskipet i en spesiell sekvens. Innkjøpspakker og materialer representerer nøkkelinformasjon fra de ulike leverandørene, som det er nødvendig å ha på plass på et tidlig tidspunkt for at innretningen skal kunne bygges på en trygg og effektiv måte. Inngåelse av kontraktene nå er avgjørende for å rekke planlagt produksjonsstart i fjerde kvartal 2022. Utsettelse av oppstart vil innebære kostnadsøkninger og svekket lønnsomhet i prosjektet.
Etter foreleggelse for Oljedirektoratet har departementet derfor, i medhold av petroleumsloven § 4-2 femte ledd, samtykket til inngåelse av enkelte vesentlige kontraktsmessige forpliktelser før PUD for Castberg er godkjent.
Det er en fordel at rettighetshaverne jobbe tett med leverandørene gjennom hele prosjektløpet. Tidlig involvering av leverandørene bidrar til mer presise kostnadsestimater ved investeringsbeslutning og innlevering av PUD, samt lavere risiko for overskridelser og forsinkelser i utbyggingsfasen.
Alle kontrakter som selskapene velger å inngå før PUD er godkjent, har på vanlig måte kanselleringsklausuler. Samtykke til å inngå kontraktsmessige forpliktelser påvirker ikke myndighetenes behandling av PUD for Castberg. Myndighetene vurderer planen uavhengig av de kontraktsmessige forpliktelser som måtte være inngått. Rettighetshaverne har ansvaret for den økonomisk risiko, som inngåelse av kontraktene medfører, herunder at myndighetene kan endre eller unnlate å godkjenne PUD.
Forventet behov for inngåelse av vesentlige kontraktsmessige forpliktelser før PUD for Castberg er godkjent, er også beskrevet i Prop. 1 S (2017-2018) for Olje- og energidepartementet. Der fremgår blant annet følgende:

"Departementet tek sikte på å gi samtykke til å inngå vesentlege kontraktar før PUD er godkjent dersom det er godtgjort at det er viktig for å sikre ei god prosjektgjennomføring og ein effektiv feltutbygging."