Skriftleg spørsmål fra Per Espen Stoknes (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1283 (2017-2018)
Innlevert: 06.04.2018
Sendt: 06.04.2018
Svart på: 16.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Per Espen Stoknes (MDG)

Spørsmål

Per Espen Stoknes (MDG): Ved utbygging av ny vei og bane via det såkalte Kroksund-alternativet vil man ramme et internasjonalt vernet våtmarksområde som blant annet er viktig for fugleliv. Å bygge i ustabile våtmarksområder kan også bety risiko for forsinkelser, kostnadsoverskridelser, drifts og vedlikeholdsutfordringer, noe som kan unngås om man velger trase over Åsa eller Nittedal.
Er statsråden trygg på at trase over Kroksund ikke vil medføre overskridelser og problemer som kan unngås hvis man heller velger Åsa eller Nittedal-alternativet?

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Ringeriksbanen har vært diskutert i 150 år, og det er utarbeidet en rekke utredninger som har sett på mulige trasévalg. Forut for regjeringens beslutning om å starte opp reguleringsplanarbeidene for en trasé over Kroksund og Helgelandsmoen, ble denne korridoren vurdert opp mot blant annet Åsa-alternativet. I 2014 anbefalte Jernbaneverket og Statens vegvesen en felles korridor for veg og bane over Kroksund.
Det foreligger nå et forslag til reguleringsplan for fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Høgkastet-Hønefoss med trasé over Kroksund. Detaljkunnskapen om denne traséen er derfor fundamentalt større enn for andre alternativer. Potensialet for overraskelser i en Nittedal- eller Åsakorridor er dermed betydelig høyere enn for alternativet vi nå planlegger.