Skriftleg spørsmål fra Kari Kjønaas Kjos (FrP) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1827 (2017-2018)
Innlevert: 14.06.2018
Sendt: 14.06.2018
Svart på: 25.06.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Kari Kjønaas Kjos (FrP)

Spørsmål

Kari Kjønaas Kjos (FrP): Kan arbeids- og sosialministeren se på Navs regelverk for å finne en annen ordning til de som har jobbet i bedrifter som posten i en årrekke, slik at de kan fortsette å beholde jobbe?

Grunngiving

Nye forskrifter fra Nav gjør at mennesker med ulike funksjonshemminger mister jobben. Mange har vært engasjert i VTA i en årrekke, men nå er altså Nav nødt til å si opp avtalen. Med innføring av det nye tiltaket « Arbeidsforbedrende trening» (AFT) i 2016, ble det presisert fra ESA, at visse krav må overholdes om man skal fortsette driften av slike tiltak. I Posten oppfyller man blant annet ikke kriteriet om at VTA skal være «tiltaksarrangørens primære virksomhet» Dette vil si at dersom mennesker som har vært engasjert i VTA fortsetter i sine jobber i posten, ville ESA se på det som statsstøtte til posten, noe som er ulovlig. Tirsdag 12. juni kunne vi lese om hvordan dette rammer enkeltmennesker i Romerikes Blad.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Av begrunnelsen for spørsmålet framgår det at problemstillingen gjelder Varig tilrettelagt arbeid (VTA). VTA er et tilbud som er rettet mot personer som mottar uføretrygd, og som har behov for spesiell tilrettelegging og tett oppfølging. VTA kan gjennomføres både i skjermede og ordinære virksomheter.
VTA i skjermet virksomhet kan gjennomføres i forhåndsgodkjente bedrifter som skal oppfylle flere krav, jf. forskrift om arbeidsmarkedstiltak § 14-5. Blant annet er det krav om at attføring eller varig tilrettelagt arbeid skal være virksomhetens primære virksomhet. Videre skal alt overskudd forbli i virksomheten og komme attføringsarbeidet til gode, det skal ikke betales utbytte og virksomheten kan ikke eie eller kontrollere annen forretningsvirksomhet. I tillegg må virksomheten som hovedregel være organisert som et aksjeselskap med kommunal eller fylkeskommunal aksjemajoritet.
Disse kravene gjelder ikke for virksomheter som skal gjennomføre VTA i ordinære virksomheter.
Rutinene for godkjenning og kontroll av leverandører av tiltakene VTA og arbeidsforberedende trening (AFT) ble innskjerpet i forbindelse med forskriftsendringen og innføringen av AFT i 2016. Dette som følge av at ESA vurderte at tilskuddet til det nye tiltaket ikke var å anse som statsstøtte dersom en rekke krav til arrangør ble etterlevet.
Varig tilrettelagt arbeid (VTA) i ordinær virksomhet ble innført i 2006 og dekker i dag om lag 16 prosent av deltakere i varig tilrettelagt arbeid. Ordningen åpner for at de som er i målgruppa for VTA, kan jobbe i en ordinær virksomhet, i motsetning til en skjermet virksomhet som skal oppfylle godkjenningskravene. Dette har gjort VTA-ordningen til et bredere tilbud enn før, blant annet fordi ordinært arbeidsliv har et bredere spekter av arbeidsoppgaver enn det skjermede virksomheter kan tilby, noe som gjør det lettere å finne arbeidstilbud i tråd med brukernes ønsker. I tillegg gir det NAV mulighet til å tilby VTA på steder i landet hvor det ikke er etablert forhåndsgodkjente tiltaksbedrifter, eller hvor disse ikke har ledig kapasitet.
Dette innebærer at ordinære virksomheter som ønsker å tilby én eller flere tiltaksplasser for VTA, har mulighet for dette innenfor de rammer som fremgår av tiltaksforskriften og gjeldende tilskuddssatser.
Når det gjelder tilbudet ved Posten, så har departementet blitt informert om at det har vært en dialog mellom NAV og Posten om muligheter for å fortsette arbeidsforholdet i form av VTA i ordinær virksomhet for enkelte av deltakerne. For deltakere hvor dette ikke er hensiktsmessig vil det lokale NAV-kontoret gi videre oppfølging.