Geir Pollestad (Sp): Dersom Color Line tillates å registrere sine skip mellom Oslo og Kiel i NIS-registeret har de mulighet til å ansette EØS-borgere.
Hvor mye kan Norge bli refusjonspliktig for disse EØS sjøfolkene gjennom tilskuddsordningen som gjelder for skip registrert i NIS?
Grunngiving
Statsråden bekreftet i korrespondanse med Stortinget i forrige sesjon at det ikke var noe juridisk som forhindret Color Line i å komme i refusjonsposisjon for sine utenlandske sjøfolk ved registrering i NIS registret. Forutsatt at disse sjøfolkene er EØS-borgere.
I saken så langt har regjeringen, uvisst av hvilken grunn, lagt til grunn at rederiet ikke vil benytte seg av denne juridiske retten. Selskapet har ikke kommunisert det samme.
Dersom man velger å bygge saken på de juridiske realitetene, så er det nødvendig for Stortinget å få en oversikt over hvor store utgiftene kan bli innenfor den tilskuddsordningen som gjelde for skip registrert i NIS registret.
I statsbudsjettet er det kun beregnet innsparing i NOR ved å flytte skipene fra Nor til NIS. Det er ønskelig med tall både for 2019 og generell budsjettvirkning.