Skriftleg spørsmål fra Ruth Grung (A) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:407 (2018-2019)
Innlevert: 20.11.2018
Sendt: 20.11.2018
Svart på: 28.11.2018 av olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Reiseliv er en vekst næring. Naturlandskapet utgjør kjernen i det norske reiselivsproduktet, men mindre enn 12 % av vår natur er uten inngrep og i Sør-Norge er det under 5 %. Bare fra Vestlandet lå det i des. 2017 over 150 saker knytt til energiutbygging og tiltak i vann og vassdrag til behandling hos NVE. Norge har ingen felles etablert metode for å synliggjøre naturens verdi fra et reiselivsperspektiv.
Vil ministeren be NVE om å utvikle og ta i bruk en metode for prissetting av uberørt natur?

Grunngiving

NCE Tourism har fått Vestlandsforskning til å lage en rapport der de ser på hvordan reiselivsinteresser er blitt tematisert i saker som NVE har hatt til behandling. Gjennomgangen viser at reiselivet blir ulikt tematisert. I vindkraftsaker er det et tydelig skille mellom frilufts- og reiselivsinteresser både i utredning og NVEs vurdering. For vannkraftsakene blir friluft og reiseliv ofte tematisert under ett. Det er lite refleksjon rundt potensialet for reiseliv.
Det er lite automatikk i at reiselivsinteresser utredes og vurderes, da det forutsetter eksisterende reiselivsvirksomhet i området det søkes for. Det er mer automatikk i vurdering av relativt uberørte naturområder, da friluftsliv i mye større grad er institusjonalisert i utredning-, vurdering- og beslutningsprosedyrene i konsesjonssaker.
Reiselivet og naturgrunnlaget for reiselivsaktivitet blir ikke verdsatt med prissatte metoder i konsesjonssakene.

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Svar

Kjell-Børge Freiberg: Energimyndighetenes utgangspunkt i konsesjonsbehandlingen er å fremme en samfunnsøkonomisk effektiv produksjon og overføring av energi. Det innebærer at en i størst mulig grad søker å ivareta og avveie ulike samfunnshensyn, og at konsesjonsspørsmålet i det enkelte prosjekt avgjøres på grunnlag av en samlet vurdering av fordeler og ulemper.
Utbygging av energiprosjekter vil kunne bidra til forsyningssikkerhet og gi økonomiske fordeler for både utbygger og samfunnet. På den andre siden vil naturmangfold, landskap, friluftsliv, fiske, turisme, kulturminner og reindrift kunne bli berørt.
De ulike prosjektene som kommer til behandling hos energimyndighetene viser stor variasjon, avhengig av geografisk beliggenhet, omfang og innretning. Ikke alle virkningene kan prissettes på en allment akseptert og meningsfylt måte. Blant faktorene som er krevende å verdsette fullt ut er bidrag til forsyningssikkerhet og flomdemping og negative virkninger for natur, landskap, turisme, kulturminner og -miljø og lokalsamfunn.
Verdsettingsspørsmålet er en generell utfordring i alle sektorer der samfunnsøkonomiske vurderinger skal utføres. Flere sektorer og etater arbeider løpende med metoder for å bedre vurderingene på sine områder, og et samarbeid på tvers av sektorer kan bidra til bedre og mer konsistent verdsetting. Det er også viktig at de ulike næringene, som reiselivsbransjen, bidrar med kunnskap og vurderinger om konsekvenser på sitt felt
Selv om det i dag ikke finnes fullgode metoder som enkelt kan prissette alle virkninger, søker departementet og NVE på best mulig måte å systematisk belyse de positive og negative effekter som enkeltprosjekter kan medvirke til. Å utføre disse vurderingene er en sentral del av konsesjonsbehandlingen. Avveiningene baseres på faglige utredninger, så vel som innspill og vurderinger fra lokale myndigheter og interesseorganisasjoner.
Jeg deler spørsmålsstillerens ønske om en mest mulig riktig verdsetting av de samfunnsmessige virkninger av utbygging. Dette er viktig for gode beslutninger på mange områder, der tiltak har virkninger for andre samfunnsinteresser. Derfor har også Olje- og energidepartementet et løpende samarbeid med NVE for bedre å synliggjøre ulike samfunnseffekter i konsesjonsbehandlingen. Som del av dette, legger jeg opp til å be NVE redegjøre for arbeidet med å styrke grunnlaget for og systematikken i samfunnsøkonomiske analyser, både for enkeltvurderinger og i saker av overordnet karakter.