Skriftleg spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:461 (2018-2019)
Innlevert: 26.11.2018
Sendt: 27.11.2018
Svart på: 04.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Norsk deltagelse i transportdelen av Connecting Europe Facility (CEF) i EUs langtidsbudsjett for perioden 2021-2027.
Kan Samferdselsministeren belyse hvordan beslutningen om å ikke gå inn i forhandlinger om norsk deltagelse i CEF Transport, i EUs budsjettperiode fra 2021 til 2027, ble tatt?

Grunngiving

Connecting Europe Facility (CEF) er EUs fond for investeringer i europeisk infrastruktur innen transport, energi og digitalisering. Dette er et europeisk virkemiddel for å følge opp det europeiske transportkorridorene (TEN-T). Norge deltar i TEN-T på regelverksiden, men ikke i CEF Transport. Nå er neste periode for CEF under forhandling. Nytt er blant annet at det legges opp til en betydelig satsning på militær mobilitet og tiltak som skal komplementere NATOs behov i Europakommisjonens forslag til neste langtidsbudsjett for perioden 2021-2017. I Europakommisjonens forslag til nytt langtidsbudsjett har transportdelen av EU-programmet Connecting Europe Facility (CEF) avsatt 6,5 milliarder euro som skal gå til sivil-militær «dual use» av transportinfrastruktur. Bakgrunnen for disse initiativene er EUs økte fokus på forsvar, EUs handlingsplan for militær mobilitet og EU og NATOs felles erklæring om tettere samarbeid. I praksis innebærer dette at Europas transportnettverk bedre skal kunne håndtere militære infrastrukturkrav, for eksempel på vei og jernbane. Dette er infrastrukturtiltak som vil ha positive effekter for både sivile og militære aktører.
Med bakgrunn i at Norge allerede deltar i mange EU-programmer, er NATO medlem og er forpliktet til større investeringer innen forsvar, framstår Europakommisjonens forslag til CEF Transport i neste langtidsbudsjett som veldig relevant for Norge. Dermed bør også Norge gjennomføre en grundig vurdering av potensiell norsk deltagelse i CEF Transport i neste langtidsbudsjett. Samferdselsdepartementet har nylig bestemt at Norge ikke skal gå inn i forhandlinger om norsk deltagelse i transportdelen av CEF 2 i EUs neste langtidsbudsjett. Samferdselsdepartementet begrunner denne vurderingen med at norsk deltagelse i de europeiske transportkorridorene (TEN-T) foregår på regleverksiden, at prioriteringer over statsbudsjettet fungerer bra og at norsk deltagelse i CEF Transport i det nye langtidsbudsjettet er beregnet til å koste ca. 500 millioner kroner per år. Samferdselsdepartementets vurdering synes å ha vært noe forhastet og hovedsakelig basert på vurderingen som ble gjort i forkant av forrige langtidsbudsjett.

Det viktig å få belyst

- om Forsvarsdepartementet har vært involvert i denne vurderingen, siden programmet nå inneholder betydelige forsvarssatsinger.
- hvorfor denne vurderingen ble gjort når EU fortsatt diskuterer utformingen av langtidsbudsjettet og det endelige innholdet i neste CEF Transport.
- om den norske beslutningen er endelig og er vurdert av politisk ledelse, og hva som har blitt vurdert i en eventuell kostnad-nytte-analyse.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Noreg deltek i det Transeuropeiske transportnettet (TEN-T) gjennom retningslinene som EU sist reviderte i 2013. Norsk deltaking er forankra gjennom EØS-avtalen. TEN-T skal syte for berekraftig og effektiv transport i EUs indre marknad. TEN omfattar og tele- og energinettverk, som er omhandla i eigne retningsliner.
Connecting Europe Facility (CEF) er eit finansieringsreiskap for EU for perioden 2014-2020 som skal stimulere til vekst, fleire arbeidsplassar og konkurransekraft. CEF nyttast til finansiering innan Energi, Digital og Transport. Budsjettet til CEF Transport er i perioden på
€ 24 mrd. Noreg har ikkje delteke i CEF Transport i perioden 2014-2020. Vi har heller ikkje delteke i CEF Energi, men vi har delteke i CEF Digital. Samferdselsdepartementet vurderer no deltaking i CEF Digital i den nye programperioden.
Medlemsstatane i EU kan søkje om midlar til prosjekt i TEN-T-nettverket gjennom CEF Transport. Sidan Noreg ikkje deltek i CEF Transport kan ikkje vi søkje om midlar på same måte. I staden prioriterer vi infrastrukturtiltak gjennom Nasjonal transportplan (NTP) og syt for finansieringa over dei årlege statsbudsjetta. Noreg er likevel forplikta til å oppfylle dei tekniske krava som vert stilt til infrastrukturen gjennom TEN-T retningslinene.
Samferdselsdepartementet vurderte i haust om vi skulle tilrå å gå i forhandlingar med EU om å delta i neste periode av CEF Transport, også kalla CEF 2. Dette gjorde vi fordi forslaget no er til behandling i EU-systemet. Om vi skulle ynskje slike forhandlingar ville det ha vore naturleg å melde dette om kort tid. I den samanheng vart fleire aspekt ved ei mogleg deltaking vurderte. Det mest tungtvegande argumentet for meg var at eg ynskjer å sjå all infrastruktur i Noreg i samanheng i NTP og på det grunnlaget prioritere prosjekta nasjonalt. Noreg vil uansett møte dei krava som stilles til TEN-T-nettverket gjennom deltakinga.
I spørsmålet viser representanten til at det er gjort berekningar som tilseier at norsk deltaking i CEF2 ville koste om lag 500 mill. kr årleg. Tal som Samferdselsdepartementet har fått gjennom EFTA-sekretariatet skisserar om lag dette beløpet. Men desse tala er usikre, så lenge forslaget er til behandling i EU. Likevel er det ikkje tvil om at kostnadene vil bli svært høge. Om Norges skulle ynskje å delta og bli samd med EU om deltaking, ville kostnadene for deltaking ha blitt belasta Samferdselsdepartementet på statsbudsjettet. Dermed ville det bli mindre midlar til infrastrukturtiltak i Noreg. Av CEF-budsjettet skal om lag halvparten gå til såkalla "Cohesion Member States", i praksis nye medlemsstatar i Øst-Europa. Resten av CEF-midlane går til prosjekt i alle medlemsstatane. Det kan vera grunn til å rekne med at EU vil prioritera å byggje ut TEN-T-nettverket frå sentrale delar av Europa. Eg meiner difor at Noreg ville fått mindre tilbake frå CEF 2 enn vi hadde betalt inn.
Forsvarsdepartementet har, på lik line med alle departementa, vore involvert i prosessen, gjennom UDs arbeidsgruppe for dei nye EU-programma. Dei, har ikkje her meldt noko om den militære delen av CEF Transport. Samferdselsdepartementet har heller ikkje fått noko konkret informasjon om dette gjennom dei EU-foruma vi deltek i. Slutninga eg har fatta om ikkje å ikkje delta i CEF 2 står fast, men departementet kjem til å følgje med på den vidare behandlinga av forslaget i EU-systemet.