Kirsti Leirtrø (A): Norsk deltagelse i transportdelen av Connecting Europe Facility (CEF) i EUs langtidsbudsjett for perioden 2021-2027.
Kan Samferdselsministeren belyse hvordan beslutningen om å ikke gå inn i forhandlinger om norsk deltagelse i CEF Transport, i EUs budsjettperiode fra 2021 til 2027, ble tatt?
Grunngiving
Connecting Europe Facility (CEF) er EUs fond for investeringer i europeisk infrastruktur innen transport, energi og digitalisering. Dette er et europeisk virkemiddel for å følge opp det europeiske transportkorridorene (TEN-T). Norge deltar i TEN-T på regelverksiden, men ikke i CEF Transport. Nå er neste periode for CEF under forhandling. Nytt er blant annet at det legges opp til en betydelig satsning på militær mobilitet og tiltak som skal komplementere NATOs behov i Europakommisjonens forslag til neste langtidsbudsjett for perioden 2021-2017. I Europakommisjonens forslag til nytt langtidsbudsjett har transportdelen av EU-programmet Connecting Europe Facility (CEF) avsatt 6,5 milliarder euro som skal gå til sivil-militær «dual use» av transportinfrastruktur. Bakgrunnen for disse initiativene er EUs økte fokus på forsvar, EUs handlingsplan for militær mobilitet og EU og NATOs felles erklæring om tettere samarbeid. I praksis innebærer dette at Europas transportnettverk bedre skal kunne håndtere militære infrastrukturkrav, for eksempel på vei og jernbane. Dette er infrastrukturtiltak som vil ha positive effekter for både sivile og militære aktører.
Med bakgrunn i at Norge allerede deltar i mange EU-programmer, er NATO medlem og er forpliktet til større investeringer innen forsvar, framstår Europakommisjonens forslag til CEF Transport i neste langtidsbudsjett som veldig relevant for Norge. Dermed bør også Norge gjennomføre en grundig vurdering av potensiell norsk deltagelse i CEF Transport i neste langtidsbudsjett. Samferdselsdepartementet har nylig bestemt at Norge ikke skal gå inn i forhandlinger om norsk deltagelse i transportdelen av CEF 2 i EUs neste langtidsbudsjett. Samferdselsdepartementet begrunner denne vurderingen med at norsk deltagelse i de europeiske transportkorridorene (TEN-T) foregår på regleverksiden, at prioriteringer over statsbudsjettet fungerer bra og at norsk deltagelse i CEF Transport i det nye langtidsbudsjettet er beregnet til å koste ca. 500 millioner kroner per år. Samferdselsdepartementets vurdering synes å ha vært noe forhastet og hovedsakelig basert på vurderingen som ble gjort i forkant av forrige langtidsbudsjett.
Det viktig å få belyst
- om Forsvarsdepartementet har vært involvert i denne vurderingen, siden programmet nå inneholder betydelige forsvarssatsinger.
- hvorfor denne vurderingen ble gjort når EU fortsatt diskuterer utformingen av langtidsbudsjettet og det endelige innholdet i neste CEF Transport.
- om den norske beslutningen er endelig og er vurdert av politisk ledelse, og hva som har blitt vurdert i en eventuell kostnad-nytte-analyse.