Skriftleg spørsmål fra Heidi Herum (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:477 (2018-2019)
Innlevert: 28.11.2018
Sendt: 29.11.2018
Svart på: 06.12.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Heidi Herum (Sp)

Spørsmål

Heidi Herum (Sp): Mener statsråden at Bamble lensmannskontor blir styrket ved at passutstedelse ved kontoret blir nedlagt?

Grunngiving

I forbindelse med nærpolitireformen har mange lensmannskontor blitt lagt ned. Bamble lensmannskontor var foreslått nedlagt, men ble etter stort lokalt påtrykk besluttet opprettholdt. Lovnaden om at opprettholdte lensmannskontor skal styrkes ser vi smuldre bort når nå ressurser og tjenester blir sentralisert bort fra gjenværende lensmannskontor over hele landet. Nedleggelse av passutstedelse ved Bamble lensmannskontor er sterkt beklagelig for innbyggerne i kommunen. Passutstedelsesfunksjon har også vært en viktig avlastning til en sprengt passutstedelse i nabokommunen Skien der det ofte er lang ventetid for å få pass.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: For å ivareta tilstrekkelig kvalitet og sikkerhet i måten pass utstedes på er det nødvendig å gjøre endringer i strukturen for utstedelse av pass. Pass er derfor ikke blant de tjenestene publikum kan forvente ved alle politiets tjenestesteder. Justis- og beredskapsdepartementet har besluttet en ny struktur for utstedelse av pass som er i tråd med Politidirektoratets faglige tilrådning. Jeg er kjent med at direktoratet har involvert politidistriktene i prosessen. Jeg mener at strukturen sikrer et fortsatt godt servicetilbud som er tilpasset lokale forhold i hvert politidistrikt.
Et godt servicetilbud handler om mer enn bare reisevei fra hjemstedet. For å sikre at brukervennligheten ivaretas på en best mulig måte har Politidirektoratet fått i oppdrag å etablere en rekke kompenserende servicetiltak. For å sikre at publikum får dekket sine behov skal alle politidistrikt tilby utvidede åpningstider. For å spare brukerne for unødvendig ventetid skal alle pass- og ID-kontor ha tilbud om timebestilling. Videre skal et nytt system for SMS-varsling sørge for at brukerne blir varslet før passet går ut. Som et ytterligere tiltak for økt tilgjengelighet i områder med lang reisevei har Politidirektoratet fått i oppdrag å etablere mobile løsninger for å bedre tilgjengeligheten i områder som faller utenom 45-minuttersgrensen. Det er mål at løsningen skal kunne iverksettes i løpet av 2020.
I forbindelse med politireformen har regjeringen gitt klare føringer for innhold og kvalitet i tjenestene og bestemt hva publikum kan forvente på hvert tjenestested. Føringene gjelder også for Bamble lensmannskontor. Jeg legger til grunn at politimesteren i Sør-Øst politidistrikt disponerer ressursene på en mest mulig effektiv og hensiktsmessig måte innenfor de rammene som er gitt, slik at befolkningen i Bamble kommune føler seg trygge og opplever at de har en god polititjeneste.