Skriftleg spørsmål fra Kjell-Idar Juvik (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:478 (2018-2019)
Innlevert: 28.11.2018
Sendt: 29.11.2018
Svart på: 07.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Kjell-Idar Juvik (A)

Spørsmål

Kjell-Idar Juvik (A): Viser til statsbudsjettet for 2019 og forslaget om å sette av 350 mill.kr til forskuttering av midler til fiskerihavner og farleder. Forstår det slik at dette ikke er nye midler for 2019 men en overføring fra 2018.
Hvorfor må dette forslåes igjen i 2019 da det allerede er i gang med å inngå avtaler for 3 havneprosjekt, og videre hvorfor kommer det ikke frem at dette er den samme forskutteringsrammen som ble vedtatt i 2018 budsjettet?

Grunngiving

I Nasjonal Transportplan 2018-2029 ble dessverre mange fiskerihavner- og farledsprosjekt satt i siste del av transportplan.
Det ble derfor fra regjeringen åpnet for en forskutteringsordning for å få en tidligere realisering av prosjektene.
Det ble da ved behandlingen av statsbudsjettet for 2018 vedtatt en ordning for forskuttering av midler til fiskerihavner og farleder for inntil 350 mill. kr i 2018 (vedtak XLII). I statsbudsjettet for 2019 er det foreslått inntil 350 mill.kr for 2019 til forskutteringsordningen(forslag til vedtak V).
Det viser seg nå at det ikke er nye midler i 2019 men en overføring fra 2018 da disse ikke er benyttet i 2018.
Det betyr at det ikke er åpning for nye prosjekt i 2019, da det allerede er i gang med å inngå avtaler på 3 havneprosjekt som da tildeles disse midlene fra 2018.
Interessen for å søke om forskuttering viser at det er stort behov for å få realisert flere av prosjektene som er i NTP tidligere en foreslått. Det er derfor sterkt beklagelig at rammen ikke økes i 2019. I realiteten betyr dette null kroner i 2019.
I tillegg er det usikkerhet til hvordan finansieringen blir når havnene flyttes over til regionene fra 2020. Vil det fortsatt være en statlig forskutteringsordning fra 2020, eller flytter man også dette ansvaret over til regionene.
Det er også slik at både Storting og regjering har skapt en forventning om at det også i 2019 ville komme ytterligere midler til forskutteringsordningen, og det ville derfor være naturlig at man økte beløpet til 700 mill.kr i 2019 for å fortsette samme satsingen som i 2018.
Rana Havn er en av havnene som har søkt om forskuttering i 2018 men ble ikke prioritert. De har da store forventninger til at de da ville bli prioritert i 2019, ikke minst med bakgrunn i møter med representanter fra regjeringspartiene på Stortinget.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Forskoteringsordninga for fiskerihamne- og farleiprosjekt blei etablert i samband med Stortinget si behandling av budsjettet for 2018, jf. Innst. 2 S (2017-2018). Ordninga gir Samferdselsdepartementet fullmakt til å inngå avtaler om forskotering av midlar, med ei ramme for samla laupande refusjonsforpliktingar på inntil 350 mill. kronar. Fullmakta inneber at kommunane kan forskottere midlar til tiltak som staten, under gitte føresetnader, forpliktar seg til å innfri i seinare budsjettår.
Ramma på 350 mill. kronar til forskotering er høg samanlikna med den årlege løyvinga til farleis- og fiskerihamnetiltak over Samferdselsdepartementet sitt budsjett. Regjeringa foreslår å vidareføre den gjeldande ramma til påfølgjande budsjettår. Dette for å kunne inngå avtaler i 2019, dersom ikkje heile fullmakta vert brukt i 2018.
Ordninga har blitt svært godt motteke, med 11 søknader og ein total søknadssum på 1 377 mill. kroner. Departementet er no i gang med å inngå avtaler med prioriterte søkarar. Desse avtalane vil etter planen bli sluttført mot slutten av året eller byrjinga av neste år. Dersom det er midlar igjen etter denne runda, vil departementet kontakte andre som har søkt.
Som representanten peikar på er forskoteringsordninga knytt til fiskerihamne- og farleiprosjekt som ligg inne i Nasjonal transportplan 2018-2029. Noko av formålet med ordninga har vore å sikre ein smidig overgang og kontinuerlig utbygging av fiskerihamner i ein overgangsperiode for regionreforma og flyttinga av forvaltningsansvaret for fiskerihamnene til fylkeskommunane.
Regjeringa har og i budsjettet for 2019 foreslått ei løyving på 42 mill. kroner over kapittel 1360, post 60. Av dette legg eg opp til at det skal bli brukt 10 mill. kroner til ferdigprosjektering av fylkeskommunale eller kommunale fiskerihavnetiltak. Løyvinga er retta mot fiskerihamneprosjekt som ligg inne i Nasjonal transportplan. Dette vil saman med forskoteringsordninga bidra til vidareføring av både planlegging og utbygging av fiskerihamner medan fylkeskommunane kan førebu seg på overtakinga av ansvaret for fiskerihamneforvaltninga i tråd med intensjonen i regionreforma og Stortinget sitt vedtak.
Dei budsjettmessege ramane for overføringa av fiskerihamneforvaltninga til fylkeskommunane vil være en del av budsjettopplegget for 2020.